Gå til innhold

Installatør brev ( elektro )

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. Jeg har fagbrev som elektriker. Nå har jeg fått et spennende tilbud men dette tilbudet omfatter skolegang.

Jeg vil ta installatørbrevet, jeg vet at det finnes en "voksen opplæring" av dette for folk som har hatt fagbrevet en stund. Tror den fungerer på samme måten som en normal lærlingekontrakt for elektrikker.

Er det noen her som vet noe om dette eller som kan henvise meg til noen med informasjon??

Takk Svantekiller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei godtfolk. Jeg har fagbrev som elektriker. Nå har jeg fått et spennende tilbud men dette tilbudet omfatter skolegang.

Jeg vil ta installatørbrevet, jeg vet at det finnes en "voksen opplæring" av dette for folk som har hatt fagbrevet en stund. Tror den fungerer på samme måten som en normal lærlingekontrakt for elektrikker.

Er det noen her som vet noe om dette eller som kan henvise meg til noen med informasjon??

Takk Svantekiller

8342562[/snapback]

Hei.

Er ikke helt med på hva slags "voksen opplæring" du sikter til? Du mener vel teknisk fagskole over internett?. Hvor mange år har du vært montør da?

For å bli installatør MÅ du minimum ha 2årig teknisk fagskole + 4 år som montør(utenom læretiden din). Prøva er sykt vanskelig med over 70% stryk. Den koster rund 10000kr. Og det er ANBEFALT å gå kurs rettet for de som skal ta denne prøven. Kurset koster rundt 20000kr,men er nok et must for de fleste. De fleste stryker en gang,men andre gang vet de fleste hva de går til. Det er som oftest tiden under prøven som er vanskelig å holde. Prøven består av 2 deler. Den første delen består av multiple choise del på en pc med ca 100 spørsmål rettet til faget+personal politikk. Neste del består av skriftelig del. Denne er den vanskelige. Kun 5 timer er bevilget til denne. Det er her de fleste driter seg ut. Tiden er for kort desom du ikke vet hva og hvordan du skal slå opp i div.forsk.normer osv. Resultatet på prøven blir vurdert i sin helhet,altså hvordan du pres. gjennom hele og ikke hvert spørsmål hver for seg. En kollega av meg skrev over ti sider og han bestod. Meget dyktig kar han da.

Jeg skal selv gå opp snart,men må lese litt mer og spare penger til kurset. Skal tenke meg at den vil koste meg rundt 40000-50000 kr.

PS. Det er EBL som styrer prøve delen.

http://www.ebl.no/Installat%F8rpr%F8ven/ca...2d9b6db24bf64a3

Endret av tha78
Lenke til kommentar
Hei.

Er ikke helt med på hva slags "voksen opplæring" du sikter til? Du mener vel teknisk fagskole over internett?. Hvor mange år har du vært montør da?

8349190[/snapback]

Det er den tekniske over internett jeg tenker på ja! jeg husket ikke hva det var så jeg skrev bare det som falt meg inn og det som kunne hjelpe andre til å forstå litt.

Dette med prisen er jeg kjent med ( selv om jeg har hørt at selve prøven koster 30k+ )

Når det kommer til finansiering så har jeg et firma som jeg jobber for som skal bli med.

Jeg har vært montør i 5 år.

Takk for hjelpen, kom gjerne tilbake meldinger om hvordan dette har vært for deg. Jeg har lyst men er litt usikker på hva jeg går til.

Endret av Svantekiller
Lenke til kommentar
Hei.

8349190[/snapback]

Det er den tekniske over internett jeg tenker på ja! jeg husket ikke hva det var så jeg skrev bare det som falt meg inn og det som kunne hjelpe andre til å forstå litt.

Dette med prisen er jeg kjent med ( selv om jeg har hørt at selve prøven koster 30k+ )

Når det kommer til finansiering så har jeg et firma som jeg jobber for som skal bli med.

Takk for hjelpen, kom gjerne tilbake meldinger om hvordan dette har vært for deg. Jeg har lyst men er litt usikker på hva jeg går til.

8350379[/snapback]

Hei igjen. Jeg gikk selv på fagskolen i fjord. Jeg var ikke spesielt flink på skolen men det var jo ikke akkurat vanskelig. Nå tror jeg det er en smule vanskeligere å gå veien gjennom nettstudie fremfor og sitte på skolebenken. Det er grisemange fag du skal gjennom,men du bestemmer jo selv tempoet på nettet da. Hadde et par eldre karer som studerte som privatister. Disse hoppet av en etter en. Ble rett og slett for mye med jobb og studier for dem. Men hvis du har god disiplin klarer du deg nok greit ja. Hvor lang tid regner du med og bruke på nettstudie da? 3år nettstudie har jeg lest. http://www.tf-nett.no/modules.php?op=modlo...News&file=index

Du er jo heldig som har et firma som finasierer det for deg. 30k for prøven ja. Da er det sikkert forkurset inkl. Alle priser + opptakskrav ligger på www.ebl.no

For min del tror jeg nok ikke jeg får gått opp før til november i år.

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar
Hei.

8349190[/snapback]

8350379[/snapback]

Hei igjen. Jeg gikk selv på fagskolen i fjord. Jeg var ikke spesielt flink på skolen men det var jo ikke akkurat vanskelig. Nå tror jeg det er en smule vanskeligere å gå veien gjennom nettstudie fremfor og sitte på skolebenken. Det er grisemange fag du skal gjennom,men du bestemmer jo selv tempoet på nettet da. Hadde et par eldre karer som studerte som privatister. Disse hoppet av en etter en. Ble rett og slett for mye med jobb og studier for dem. Men hvis du har god disiplin klarer du deg nok greit ja. Hvor lang tid regner du med og bruke på nettstudie da? 3år nettstudie har jeg lest. http://www.tf-nett.no/modules.php?op=modlo...News&file=index

Du er jo heldig som har et firma som finasierer det for deg. 30k for prøven ja. Da er det sikkert forkurset inkl. Alle priser + opptakskrav ligger på www.ebl.no

For min del tror jeg nok ikke jeg får gått opp før til november i år.

Uansett, lykke til.

8351385[/snapback]

det finnes en strukturert måte å gjøre dette på! det som er en god løsning er rett og slett starte som "lærling" og kombinere den jobben og studie dette vil jo gjøre studiene lettere. Dessuten så er det som du sier disiplin samt at jeg har den fordelen at jeg har et firma som står bak og støtter!

Jeg har ikke funnet noe om nettstudie så jeg vet ikke hvor lang tid det tar. Men det er ikke noe vits i å forhaste seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...