Gå til innhold

batch-prosessering/ "workflow" for digitale foto

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør folk dette i praksis?

Jeg bruker greia som følger med Canon-kameraet som oppretter en mappe under my pictures "dd-mm-ååå" for å hente inn bildene som enten er i "raw+jpg" eller i "jpg". Bildene skal så derifra til to forskjellige PC-er, for skjermvisning, utskrift eller web.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hvordan photoshop elements ønsker at jeg skal gjennomføre det. Jeg ønsker å ha en helt urørt mappe, "kameradump" som er en eksakt kopi av minnekortet. Nå har jeg gått igjennom ett og ett bilde, gjort evt justeringer i raw-kilden, kjapp kontrast/oppskarping/cropping og lagret resultatet som en *.psd-fil med 16-bit presisjon. Denne har jeg lagret i en egen mappe "edit". Til slutt har jeg valgt denne mappa i photoshop og tatt konvertert alle filene til *.png i en operasjon.

For de fleste bildene er en moderat oppskarping alt som skal til, og jeg kunne gjerne tenke meg å gjøre færrest mulige knappetrykk. Hvis jeg kunne lage et enkelt script som tok for seg innholdet i en mappe, genererte en ny mappe med alle filene i *.psd og et sett default/auto-korreksjoner, og så en tredje mappe i jpg/png, så kunne jeg ha tittet igjennom resultatet kjapt og bestemt meg for hvilke enkelt-filer jeg ville gå inn i .psd-fila for å gjøre manuelle endringer?

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så interessant nei...

Jeg synes at Adobe photoshop lightroom ser interessant ut. Er det noen som bruker det?

Det må være så raskt og lett å bruke at jobben faktisk blir gjort. Og det må være enkelt å få en fornuftig filstruktur, f.eks separert i urørt kilde, editeringer og bilder for skjerm/web/print.

Samtidig hører jeg at enkelte bruker spesialprogrammer/plugins for oppskarping, støyfjerning, HDR og sånt. Det hadde jo vært innmari fint om dette også integrerte seg?

-k

Lenke til kommentar

Hei,

jeg bruker lightroom.

Personlig så liker jeg det, men har ikke nok erfaring med det til å akkurat anbefale det. Det har et pent design og jeg syns det virker fornuftig lagt opp. Er selv nybegynner når det gjelder raw, så jeg har tenkt å skaffe meg en bok om Lightroom, for å komme inn i det fortest mulig.

Når det var sagt : http://www.lightroomkillertips.com er en fin side å gå til dersom du er nysgjerrig på Lightroom. De har en del "Tutorial videos/podcasts". Da får du sett programmet litt i bruk, og kan vel lettere se om det er noe for deg.

Mvh,

Beej80

EDIT: Skrivefeil

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Ikke så interessant nei...

Jeg synes at Adobe photoshop lightroom ser interessant ut. Er det noen som bruker det?

8357476[/snapback]

Jeg bruker Ligthroom + Photoshop CS2.

Min workflow er som følger:

1. Kopierer fra minnekort til mappe på dato (20070411)

2. Importerer i Ligthroom

3. Merke hvilke som jeg vil bruke ('Pick' i Lightroom)

4. Crop og justering (eksponering + kurve for det meste) i Lightroom

5. Eksport til Photoshop

6. Eventuell støyfjerning (neatimage) i Photoshop

7. Oppskarping (bruker plugin) i Photoshop

8. Lagre i jpg for web (hvis aktuelt)

Lightroom har ikke så avansert oppskarping så det er kanskje ikke så aktuelt for deg?

Det jeg synes Lightroom mangler foreløpig:

1. Effektiv støyfjerning (Neatimage/noiseninja klasse)

2. Effektiv oppskarping (som PS)

3. Støtte for flere enn en skjerm (det skal komme i neste oppgradering etter det jeg forstår)

Fordelen med Lightroom/Photoshop er at all behandling av RAW filer skjer utenom filen, dvs at RAW-filen aldri blir endret. Alle endringer blir lagt inn som kommandoer i en 'sidecar'-fil (.xmp) eller blir overført til en psd-fil. Da er man ihverfall sikker på at orginalen ikke blir ødelagt. Eventuelt så kan man konvertere alle RAW-filer til adobes RAW format.

Håkon

Lenke til kommentar
Fordelen med Lightroom/Photoshop er at all behandling av RAW filer skjer utenom filen, dvs at RAW-filen aldri blir endret.  Alle endringer blir lagt inn som kommandoer i en 'sidecar'-fil (.xmp) eller blir overført til en psd-fil.  Da er man ihverfall sikker på at orginalen ikke blir ødelagt.  Eventuelt så kan man konvertere alle RAW-filer til adobes RAW format.

8357694[/snapback]

Jeg forstår ikke helt dette argumentet. Når jeg har brukt adobe elements så har jeg da ikke lagret endringene tilbake til raw-fila, men lagret disse i psd-formatet. Det er da vel ingen som lagrer editering tilbake til raw slik du skisserer?

En fordel ved å holde editeringer som en kommandobasert batch slik lightroom tydeligvis gjør er jo at man dermed får ubegrenset med undo, og om man bestemmer seg for å øke en filterparameter flere ganger så vil output-fila fremdeles bare bli prosessert "en gang". Og rekkefølgen man tweaker parametre i kan overstyres av programmet dersom de ikke gir mening.

-k

Lenke til kommentar
Fordelen med Lightroom/Photoshop er at all behandling av RAW filer skjer utenom filen, dvs at RAW-filen aldri blir endret.  Alle endringer blir lagt inn som kommandoer i en 'sidecar'-fil (.xmp) eller blir overført til en psd-fil.  Da er man ihverfall sikker på at orginalen ikke blir ødelagt.  Eventuelt så kan man konvertere alle RAW-filer til adobes RAW format.

8357694[/snapback]

Jeg forstår ikke helt dette argumentet. Når jeg har brukt adobe elements så har jeg da ikke lagret endringene tilbake til raw-fila, men lagret disse i psd-formatet. Det er da vel ingen som lagrer editering tilbake til raw slik du skisserer?

En fordel ved å holde editeringer som en kommandobasert batch slik lightroom tydeligvis gjør er jo at man dermed får ubegrenset med undo, og om man bestemmer seg for å øke en filterparameter flere ganger så vil output-fila fremdeles bare bli prosessert "en gang". Og rekkefølgen man tweaker parametre i kan overstyres av programmet dersom de ikke gir mening.

-k

8357726[/snapback]

Jeg vet ikke så mye om alle de andre programmen på markedet, men innbiller meg at både Nikon og Canon sine egne raw-bildebehandlere skriver tilbake til raw-filen.

History-featuren i Lightroom er veldig bra og enkel å bruke, det er et stort pluss.

Håkon

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om alle de andre programmen på markedet, men innbiller meg at både Nikon og Canon sine egne raw-bildebehandlere skriver tilbake til raw-filen.

8374035[/snapback]

Nikon PictureProject gjør det i hvert fall, noe som er forbasket irriterende :roll:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...