Gå til innhold

XP SP3 droppes?

Anbefalte innlegg

Kjært barn (?) har mange navn. Om det heter SP3 eller Windows XP Servicepack 2-Ready Ultimate Rollup SE Millennium Edition så vil nok funksjonene være de samme.

Hva er galt i å bare kalle det for combined update? så slipper de å stå i fare for å kalle det en servicepack når det egentlig ikke "kvalifiserer" til det... Er forresten utrolig lei av å installere 40+++ oppdateringer hver gang jeg skal installere XP. mye greiere med bare 1 stor (ja jeg har hørt om slipstreaming men tok jeg meg bryet til det? nei... :p).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Detaljene rundt SP3 er foreløpig ikke avslørt, men det er sannsynlig at noen av de funksjoner som er tenkt for Windows Vista vil komme i XP SP3.

Det vill si, de funksjonen var ie7, mediaplayer 11 og ny utgave av eksternt skrivebord?

det var alt? :-O

Lenke til kommentar
xp er jo så bra nå at de har problemer med å få folk over til vista ... yep, good luck.

Så de kutta ut dx9L(dx10 for xp)? og nå kutter de ut sp3 ... hva blir det neste?

8344981[/snapback]

at de sender oss en kopi av windows 95 og sier... bruk denne, xp skal ikke brukes lengre :p

Lenke til kommentar

tror mere på den commenten jeg leste en eller annen plass om at microsoft ikke ønsker å slippe en servicepack til xp samme år som de slipper vista,(de ønsker å holde fokuset på vista) så det kan være at vi egentlig snakker om en forsinkelse av sp3 snarere enn en kanselering.

Nå plager dette ikke meg nevneverdig uansett hva som er sannheten, siden jeg skal over på vista i løpet av dette året uansett, så jeg er mer opptatt av når sp1 til vista kommer :)

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
De ser vel at en eventuel SP3 vil (antaglig) gjøre XP såpass bra at det fjerner de få grunnene det er til å oppgradere til vista. Skjønner av den grunn godt at de vil droppe den.

8342037[/snapback]

:roll: Ja ikke sant... Sikkert grunnen til at de ikke utvikler en DX10 til XP og.

8345136[/snapback]

Det store spørsmålet er selvsagt hvor lenge MS skal patche XP og hvorfor de skulle lansert en SP3 neste år. En ting er sikkerhetsoppdateringer, en annen ting er å oppdatere hele OSet. Såvidt jeg vet er det ikke veldig mange programvareselskaper som oppdaterer forrige versjon i veldig lang tid etter ny versjon er sluppet.

Det er selvfølgelig kjipt for mange at de ikke slipper SP3, men jeg har vel litt problemer med å se hvorfor MS skal gjøre store endringer i XP når de har sluppet Vista, dvs med unntak av sikkerhetsoppdateringer.

Lenke til kommentar
De skulle forandre hele windows xp med sp3 skrev microsoft i en komentar tidligere... men vi får sikkert aldri se det :(

vista vs linux = tror jeg går over til linux viss de skal drive slikt :/

8344711[/snapback]

Du må snart slutte å tru, gjere noke utav det.

Du vil nok ganske snart komme diltende etter alle oss andre med Windows OS uansett. Svært mange som på papiret "liker" linux... men det er svært få som bruker det.

Lenke til kommentar

Det er mange semi avanserte PC brukere som kjøper hardware som ikkje fungerer i Linux og meiner det er Linux sin feil. Creative lydkort er eit godt eksempel, dei er heilt ubruklege og fungerer ikkje i Linux. Kvifor i all verda kjøpa eit produkt som faktisk knapt fungerer i Windows og? Har du skikkeleg hardware så er ein distro ein lek å innstallere sjølv for din bestemor!

Mi bestemor bruker Linux nå, og er strålandes fornøgd. Etter ein rein Ubuntu innstallasjon så fungerer, lyd, wlan, scanner, usb penn, digitalkamera osv knirkefritt! Ingen leiting etter plasser å laste ned drivere. Ingen antivirus antispionprogrammer eller brannmur. Mi bestemor er den einaste i familien min som ikkje trenger support frå meg :)

(og nei ho har aldri brukt terminalen, den trengs faktisk ikkje)

Eg kan ikkje skjønne at så mange brukere her på forumet har problemer med noko lett som Ubuntu, er ungdommen idag for kunnskapslause? Eg får ikkje Vista å fungere på min bror sin PowerPC Mac. Er det Vista sin feil?

Og for å svare på trådemnet, kom ikkje som ei bomba. Men SP2 fungerer heilt greit så lenge eg har brannmur.

Lenke til kommentar

Nei du tar feil, Linux støtter spel meget bra. Det er ein solid platform der spel kan leve i mange tiår utan å måtte rekompileres(Kor mange spel frå nittitalet funker heilt fint i WinXP?). Det du meiner er at spelindustrien ikkje tør å satse på eit marked som knapt eksisterer, ergo spelindustrien støtter Linux dårleg!

Lenke til kommentar
Det er mange semi avanserte PC brukere som kjøper hardware som ikkje fungerer i Linux og meiner det er Linux sin feil. Creative lydkort er eit godt eksempel, dei er heilt ubruklege og fungerer ikkje i Linux. Kvifor i all verda kjøpa eit produkt som faktisk knapt fungerer i Windows og? Har du skikkeleg hardware så er ein distro ein lek å innstallere sjølv for din bestemor!

Mi bestemor bruker Linux nå, og er strålandes fornøgd. Etter ein rein Ubuntu innstallasjon så fungerer, lyd, wlan, scanner, usb penn, digitalkamera osv knirkefritt! Ingen leiting etter plasser å laste ned drivere. Ingen antivirus antispionprogrammer eller brannmur. Mi bestemor er den einaste i familien min som ikkje trenger support frå meg :)

Eg kan ikkje skjønne at så mange brukere her på forumet har problemer med noko lett som Ubuntu, er ungdommen idag for kunnskapslause? Eg får ikkje Vista å fungere på min bror sin PowerPC Mac. Er det Vista sin feil?

Og for å svare på trådemnet, kom ikkje som ei bomba. Men SP2 fungerer heilt greit så lenge eg har brannmur.

8345919[/snapback]

Hva er det du skriver? Creative ubrukelig? Og Linux ikke?? Nå er det dags å stikke hodet i sanden.. Om du ikke har fått det med deg er det programvareprodusentene som lager programvare til maskinvaren, ikke omvendt.. sorry men første utsagn er det dummeste jeg har hørt!

Ubuntu. Har gjort mange forsøk med helt plain Intel maskinvare og fint lite virker. Amd likeså. Fortell meg hva som virker så skal jeg kanskje gidde å prøve igjen.

Dette er en greie om Windows og en mulig SP3; ikke en greie om Linux vs. Windows...

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar
Nei du tar feil, Linux støtter spel meget bra. Det er ein solid platform der spel kan leve i mange tiår utan å måtte rekompileres(Kor mange spel frå nittitalet funker heilt fint i WinXP?). Det du meiner er at spelindustrien ikkje tør å satse på eit marked som knapt eksisterer, ergo spelindustrien støtter Linux dårleg!

8346117[/snapback]

Synes det er litt betenkelig at vi som uttaler oss kritisk om linuxmas i en xp-tråd, blir sensurert.... mens en brukermoderator i samme tråd får proklamere at Linux "støtter spill meget bra" når fakta er det motsatte. Hvem som har skylda i spillstøtten er irrelevant, den er uansett dårlig... og linuxreklame hører ikke hjemme i denne tråden uansett...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Synes det er litt betenkelig at vi som uttaler oss kritisk om linuxmas i en xp-tråd, blir sensurert.... mens en brukermoderator i samme tråd får proklamere at Linux "støtter spill meget bra" når fakta er det motsatte.

8346309[/snapback]

Der tar du feil. De fleste spillprodusenter bruker det lukkede DirectX som kun fungerer skikkelig i Windows. Man kan da ikke klandre GNU/Linux-miljøet for at spillprodusentene bruker det proprietære DirectX-APIet? Hvis alle spillprodusenter hadde gjort som iD Software, så ville saken vært en helt annen. Og til topic: overrasker meg ikke at M$ vil droppe XP så fort som mulig, de vil jo ha alle over på Vista. Jeg blir i hvert fall ikke med på det lasset, går sporenstreks over til Linux/UNIX når XP er dødt.

Lenke til kommentar

8345919[/snapback]

Hva er det du skriver? Creative ubrukelig? Og Linux ikke?? Nå er det dags å stikke hodet i sanden.. Om du ikke har fått det med deg er det programvareprodusentene som lager programvare til maskinvaren, ikke omvendt.. sorry men første utsagn er det dummeste jeg har hørt!

Ubuntu. Har gjort mange forsøk med helt plain Intel maskinvare og fint lite virker. Amd likeså. Fortell meg hva som virker så skal jeg kanskje gidde å prøve igjen.

Dette er en greie om Windows og en mulig SP3; ikke en greie om Linux vs. Windows...

8346169[/snapback]

Vanligvis er det vel hardware produsentene som skriver driverne til sin egen hardware, er det ikke? Av disse er det mange som ikke lager noen linux drivere. Dette går vanligvis greit, for de oppgir diverse specs til kortene slik at det er mulig for andre å gjøre det. Problemet oppstår når slike som Creative, som egentlig har vært ganske flinke til å oppgi specs, plutselig finner ut at de ikke skal gjøre det med den nye serien deres. Dette er helt og holdent Creative sin feil og det er ingen i linux-miljøet som har muligheten til å skrive en skikkelig driver uten å bruke lang tid på reverse-enginering (som vanligvis får et ganske begrenset resultat uansett).

At ubuntu ikke har fungert noe særlig godt på din hardware er selvsagt dumt og jeg skjønner godt at det gor et dårlig inntrykk. Hadde du listet opp en hardware liste og eventuelle feilmeldinger, så kunne du nok fått hjelp, men det kan vi vel unasett ta i linux-forumet.

Noen som vet hva slags funksjoner Microsoft hadde tenkt å legge i SP3 ved siden av generelle oppdateringer?

Lenke til kommentar

Saken er veldig enkel: produsenter som spyr ut proprietære drivere og nekter å gi ut spesifikasjoner for hardwaren sin er en trussel mot alle forbrukere.

En produsent trenger ikke offisiellt støtte hundreogørten OS - hadde de bare gitt ut én eller flere frie drivere, så kan andre fint ta seg av jobben med å porte videre til andre plattformer. Det er bare når enkelte mongoprodusenter ikke gir ut noe som helt annet enn en bloata .exe-fil at problemene oppstår.

Og kom ikke og tro at dette bare angår linuxbrukere. Dette angår nemlig i høyeste grad Windowsbrukere også. Hadde driverne vært åpne ville de også kunne blitt oppdatert i lengre tid, og piffet opp for nyere versjoner av OSet etter at produsenten selv slutter å støtte utstyret. Driverne kunne blitt optimalisert til å bli raskere og bruke langt mindre RAM. Nye spennende funksjoner kan legges til... and the list goes on.

Jeg husker godt en gang for mange år siden da en klassekamerat av meg kjøpte et dyrt lydkort i proffklassen på den tida folk kjørte Win98. Men han var selvsagt ikke fornøyd med stabiliteten til dette OSet, og ønsket å oppgradere så fort Win2000 ble lansert. Men hva skjedde? Selv lydkortet hans var rimelig nytt, gadd visst ikke produsenten å gi ut nye drivere til Win2000, for de hadde visst startet å selge et nytt kort isteden. Og han hadde ikke råd til å kjøpe nytt kort (som selvsagt ikke skulle være nødvendig heller), og ble ufrivillig sittende og kope med win98 :thumbdown:

Så, jo før folk begynner å innse verdien av åpen hardware og frie drivere, jo bedre. Det er til det beste for alle brukere, Windows, Linux eller hva man måtte bruke!

Det var deilig å få sagt det :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...