Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med oppgave ang HVAC og LVAC-motorer

Anbefalte innlegg

Går for tiden på VK2 elektro. Har i dag en oppgave om HVAC-motorer, men siden vi har en lærebok som går på bygginstallasjoner (nesten alle untatt ett par av oss tar fagbrev på bygg, mens vi er 3 stk som tar industri). Finner derfor ingenting stoff om HVAC-motorer, hverken i lærebok eller på nettet. Noen som kan hjelpe meg? Legger til oppgaven:

Målinger på HVAC-installasjoner

1. Er det noen prinsipiell forskjell på HVAC-motor og LVAC-motor ?

2. Hvilke elektriske målinger kan du utføre på motorens viklinger ?

3. Hva er vanntrær ( og da snakker vi om isolasjon ) ?

4. Hvilken sammenheng er det mellom sår eller andre skader i isolasjonen og dannelse av vanntrær ?

5. Hva skjer med isolasjon som eldes, hvordan kan du som montør observere elding av isolasjon ?

6. Hvilke faktorer tror du påvirker eldingen av isolasjonen ?

7. I HVAC-motorer er motorviklingene lakkerte og lindet ("tapet“ ). Lakken som brukes inneholder store mengder ”limstoff”. Hva tror du skjer med lakken når limstoffet tørker ut over tid ?

8. Ved ”megging” av høyspentkabler og viklinger må meggeren lade opp kabelen/viklingene. Hvorfor tror du dette er nødvendig ? Sammenlign gjerne med megging av en husinstallasjon med nominell spenning lik 230 V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallais! Kan prøve å hjelpe deg litt over tid, har ikke industriell boken min her akkurat nå (går på automatikk) så skal slå opp på onsdag å se vist ingen har svart innen da. Kan prøve å svare på noen spørsmål her..

En ting, er HVAC (High Voltage Alternative Current?) motorer 3 fase mens LVAC (Low Voltage Alternative Current?) er 2 fase motorer?

Hva kan man måle på viklingene til motoren? spenning over fas?

Oppgave 3 og 4

Vanntre oppstår når den relative fuktigheten i isolasjonssystemet kommer over en viss verdi. ( +- 75 RH) Kombinert med spenningen i kabelen dannes det vannfylte strukturer inne i isolasjonen (spesielt sett i PEX-kabler). Dette svekker da den elektriske holdbarheten når vanntrene vokser.

5

Jeg vet ikke helt hvilken kabel type vi snakker om her? En ting er sikkert, kablens isolasjon morkner over tid, samt se på fargen på kabel vist det er åpen installasjon?

6

Varme i kabel er en faktor her (hus installasjon), av f.eks feil dimensjonering.

7

Lakken er vel en for for isolasjon her, og ved det tror jeg svaret her er at lakken vil begynne å flerre av vist limet tørket ut.

Ingen idè når det kommer til Megging.

Skal se over dette en annen dag, ettersom det er litt sent nå og jeg kanskje har tenkt feil når det kommer til noen temaer.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...