Gå til innhold

Gammel Compaq Presario 5726 - Hvilken distro?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer litt på hvilken distro jeg bør satse på.

Jeg har nylig bygget en slags media-pc, og brukte gammel hardware fra en Compaq Presario 5726. Den har Windows XP installert nå, men det er alt for krevende, og maskina er sinnsykt treig. Derfor har jeg sett litt på Linux, og lest igjennom stickyen med forskjellige distroer, uten at jeg ble noe klokere... Så derfor lager jeg en egen tråd :)

Compaq Presario 5726 har disse spesifikasjonene:

500 MHz Intel Pentium III

128 MB SDram

16 MB Video Memory

13GB Harddrive

6XDVD ROM

Altså rimelig dårlig :)

Bruksområde vil være å spille av diverse video. Altså .avi, .ogm og .mkv filer, kodet i DivX og Xvid for det meste. Håper maskina skal takle det.

Foreløpig virker Xubuntu mest brukbart, ut i fra det jeg leste inne på stickyen:

Maskinene bør ha 256mb med ram for å installeres med full installasjon.

Det finnes egen installasjonscd for maskiner med 196mb ram eller mindre.

Denne er da uten GUI (altså den er tekstbasert)

Hvis man har så lite ram så anbefales Xubuntu

Er Xubuntu brukbart, eller finnes det bedre alternativer?

Edit: Dreamlinux Multimedia Edition virker også brukbart? Systemkravene er 500Mhz og 128mb ram, altså går det akkurat på maskina jeg har.

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satset på Xubuntu, da maskinen du beskriver bør kunne kjøre denne uten større problemer.

Slik jeg forstår det, er du forholdsvis fersk innen Linux? (Shoot me if I'm wrong). Hvis dette er tilfellet, er Ubuntu et flott nybegynner distro, som er meget enkel i bruk. (Selv er jeg i alle fall storfornøyd med denne)

http://ubuntuguide.org

http://ubuntuforums.org

http://www.cutlersoftware.com/ubuntuinstall/

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar. Ja, har aldri prøvd Linux i det hele tatt :) Mest pga. at spill er så mye greiere å bruke i Windows, mens det er litt mer stress med Linux.

Er det noen forskjell på Ubuntu og Xubuntu, eller er bare Xubuntu en "lettere" utgave av Ubuntu?

Tror jeg skal prøve både Xubuntu og Dreamlinux med en slik LiveCD, har lasta ned begge to nå straks :)

Lenke til kommentar

Den største forskjellen på Ubuntu og Xubuntu er at Ubuntu kjører på gnome som brukergrensesnitt, mens Xubuntu kjører på XFCE (krever mye mindre av maskinen).

Ellers er de så godt som identiske - så vidt jeg vet.

En god grunn til å gå for (X)ubuntu, slik jeg ser det, er pakkehåndtereren. (Aptitude).

Skal du installere programvare, f.eks opera nettleseren, er det bare å slenge opp en terminal, og skrive "sudo apt-get install opera" - trykk enter. Ferdig installert.

Hvis du velger å gå for Ubuntu, er automatix veldig greit, det installerer codecs, mediaplayere, ff plugins og alt annet du måtte ønske gjennom et veldig enkelt grafisk brukergrensesnitt. (Ellers kan alt dette også enkelt gjøres f.eks via en terminal - sjekk ubuntuguide.org for gode forklaringer.)

http://getautomatix.com

Lenke til kommentar

Hm, jeg fikk lasta inn gjennom LiveCD, men den hengte seg opp når jeg prøvde å trykke på "Examples" :( Jaja. Jeg håper at det blir mye raskere når man installere det på harddisken, og ikke kjører det fra CD?

I tillegg glemte jeg å spørre om noe... Har man mulighet til å skifte ut-signalet på S-Video fra NTSC til PAL? Slik at jeg får fargebilde på TV'en jeg skal koble maskina til? :)

Edit: Det var ikke noe problem å gjøre det i Windows 98 i hvert fall (men nå finner jeg ikke recovery CD'en, bah), så regner med det skal være mulig i Ubuntu også, spørsmålet er vel bare hvordan.

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...