Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blande oljer med forskjellig viskositet...?

Buxa

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på om det er mulig å blande olje med viskositet 5W-30 og 5W-40. Det er 5W-40 som nå er på bilen og jeg har en 2 liter med 5W-30 på en kanne. Det er kanskje ikke så heldig å etterfylle med 5W-30 for å få brukt opp den slanten?

Tenkte kanskje de skiller seg eller noe i den dur, noen som kan bekrefte?

Er en Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Kan man blanda syntetolja och mineralolja?

Ja. Alla motoroljor ska kunna blandas med varandra, det är ett krav. Påpekas bör dock att du då mister en stor del av de egenskaper syntetoljan besitter.

Dette er hentet fra den svenske castrol siden, det er altså et krav at alle oljer skal kunne blandest, men dem minster noen av egenskapene sine.

Lenke til kommentar
Har lurt litt på om det er mulig å blande olje med viskositet 5W-30 og 5W-40. Det er 5W-40 som nå er på bilen og jeg har en 2 liter med 5W-30 på en kanne. Det er kanskje ikke så heldig å etterfylle med 5W-30 for å få brukt opp den slanten?

Tenkte kanskje de skiller seg eller noe i den dur, noen som kan bekrefte?

Er en Audi 80 2.0

8340876[/snapback]

I utgangspunktet er alle oljer blandbare og et krav for å få API eller ACEA godkjenning.

Lenke til kommentar

Hm, jeg etterfylte nemlig med vanlig mineralolje på bilen min rett etter den var kjøpt, da var det allerede helsyntetisk på bilen (noe jeg kjører med til dags dato), og det fikk jeg høre at ikke var bra og blande. :hmm: Tenkte jeg skulle spørre iallefall, siden jeg nå lurte på å blande to helsyntetiske oljer framfor mineral og helsynt.

Takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det er skummelt å blande.

Jeg ville uansett ikke gjort det. Sist jeg fylte olje tappet jeg av alt som var der fra før av og byttet oljefilter. Etter det blåste jeg gjennom hele systemet med trykkluft og fikk ut mye som ikke ville renne ut av seg selv.

Så var det klart for å fylle på med ny olje av samme type/viskositet/merke/alder. Altså det samme produktet kjøpt samtidig på samme plass ;)

Når det bare er etterfylling bruker jeg nøyaktig samme produkt som tidligere, men fyller bare etter.

Ved neste oljeskilt er det fram med trykkluft igjen.

Grunnen til dette er rett og slett fordi det tar noen minutter, og jeg føler meg bedre etterpå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...