Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3g router, hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har arvet et hus i Bokn (sikkert ikke så veldig mange som vet hvor det er :p ), og det skal vi bruke som et feriehus. Huset har strøm, innlagt vann, kloakk osv.... Men ikke internett! Så da tenkte jeg at å bruke 3g må vel være reélt. Men hvordan fungerer det?

Komplett.no har en trådløs Linkys 3g router, men hva trenger jeg for å komme i gang? Abonoment fra f.eks. Telenor elle Tele2?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linksys beskrivelse

I følge linken over, og min tidligere erfaring med slike produkter, så kommer boksen med en PCMCIA-spor, eller PCCard-spor, som du putter 3G-kortet ditt inn i(som igjen har SIM-kortet). Dette kortet får du tilsendt fra tjenesteleverandøren. Men vær obs på at ikke alle routere støtter alle kort, som det også kommer frem i advarselen til Komplett.no. Det sikreste du kan da gjøre er å prøve å finne en tjenesteleverandør som bruker samme kortet som Vodafone.

Lenke til kommentar

Trenger jeg et PCMIA ? Det har jeg ikke på min maskin. Er det ikke slik at man setter simkortet inn i selve ruteren, og så kan man koble seg til ruteren enten via ethernet kabel eller trådløst?

edit: Tror jeg misforsto... Mente du at ruteren har PCMIA spor? Da er det vel i orden.

Vet du om hvem som leverer 3g internett, gjerne med fast månedspris?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Sjekk om dere har 3G dekning først da, er en del "huller" rundtomkring uten dekning, der man bare har GSM dekning.

En mulighet er å kjøpe feks dette USB kortet til Netcom som er linket lengre ned, istedet for den Linksys routeren, så kobles det til en pc som deler det ut igjen via nettverkskortet i pcen til en switch, slik at du kan ha flere brukere.

Pcen som 3G kortet er koblet til må da stå på hele tiden, men det er vel ikke noe problem.

Du kjører da Windows egen nettverksveiviser for å få til denne delingen.

Netcom har dette tilbudet; https://netcom.no/abonnement/connect.html

Telenor har sikkert noe tilsvarende, enten USB eller PC Card/PCMCIA.

Lenke til kommentar
Sjekk om dere har 3G dekning først da, er en del "huller" rundtomkring uten dekning, der man bare har GSM dekning.

En mulighet er å kjøpe feks dette USB kortet til Netcom som er linket lengre ned, istedet for den Linksys routeren, så kobles det til en pc som deler det ut igjen via nettverkskortet i pcen til en switch, slik at du kan ha flere brukere.

Pcen som 3G kortet er koblet til må da stå på hele tiden, men det er vel ikke noe problem.

8340957[/snapback]

Hvorfor gjøre det tungvindt, når routeren fungerer slik du beskriver, men uten ulempene?

Lenke til kommentar

8340957[/snapback]

Hvorfor gjøre det tungvindt, når routeren fungerer slik du beskriver, men uten ulempene?

8340969[/snapback]

Da slipper man å tenke på disse begrensingene som er på denne routeren med hensyn til tjenestetilbyder.

Vil ikke si at dette er så veldig tungvint da.

ICE er jo et godt alternativ og, bedre dekning da disse bruker gamle NMT 450 nettet, men obs at hastigheten der kan være ganske så treig innimellom.

Lenke til kommentar

Takker for svar! ICE og Netcom connect virket bra. Har noen prøvd Netcom Connect sammen med Mac? Kan se en Mac på et bilde sammen med modemet, men finner ikke noen plass hvor det står om det støttes eller ikke... Søker jeg på google får jeg frem denne siden: https://netcom.no/kundeservice/veiledninger...ect/macosx.html

Men der står det plutselig at jeg må ha PCMCIA port? Bruker de ikke USB modem da?

Lenke til kommentar

Jeg har et oppsett med mac'er og en pc som bruker mobil tilknytning. Nå har jeg ikke

3G her, men bruker EDGE som gir bra hastighet til mitt bruk stort sett.

Bruker en Nokia6280 med ødelagt skjerm som modem for anledningen. :D

Har tvillingkort til mobilabo'et mitt, som da står i Nokia'en slik at jeg kan surfe

og bruke mobilen samtidig.

Mac minien min er koblet til telefonen via bluetooth, som igjen deler ut til de andre maskinene (en macbook og en pc). Maskinen står uansett på 24-7.

Veldig enkelt å dele tilkoblingen i OSX, bare å aktivere deling via bluetooth (eller en annen port) og la de andre maskinene få IP via DCHP så er det tut og kjør. Macen er da automatisk DCHP server

hvis man vil det da.

Funker som en kule for oss i alle fall. Både jeg og dama surfer på denne.

Har telenor fastpris (549,-) - da de har best dekning her jeg bor og gir

maks EDGE hastighet (får jevnt rundt 250 kbit/s).

Når det gjelder ICE, så vær obs på at de har fått sinnsykt mye pepper fra

kundene når det gjelder både dekning og opplevd hastighet. Mange har

bare fått en brøkdel av det de markedsfører seg med.

I tillegg har de den sinnsvake nedlastingsbegrensningen, som utelukker

alt annet en forsiktig surfing på nettsider. 1 eller 2 GB tror jeg, og det

går fort unna på en måned hvis man ikke bare går inn på VG.no.

Lykke til!

:thumbup:

Endret av steveak
Lenke til kommentar
Ville har prøvd ICE, de har en en ferdig router med Wlan for 1990,- som fungerer utmerket. ICE har heller ikke samme nedlastningsbegrensningen som før i tiden.

8347145[/snapback]

Hvor har du det fra? ICE har fortsatt 1 og 2 gb nedlastingsgrense.

Lenke til kommentar

Mer alvorlig enn begrensningene er vel at hastigheten i alle testene og

brukernes tilbakemeldinger ikke er i nærheten av å holde det som

loves. De ble jo slaktet av bl.a. computerworld.

300-1000 kbits.....de tar høyde for ganske så variabel hastighet får man

si på sidene sine :-)

Men jeg har hørt om flere som får ned mot 100kbits på det jevne med

enkelte peak opp mot topphastigheten.

Da ville jeg satset på 3G eller EDGE, det er veldig stabilt i alle fall.

Og så kommer jo trolig HDSPA i løpet av året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...