Gå til innhold

hvilken linux live cd?

Anbefalte innlegg

har litt lyst til å lage meg en linux cd som jeg kan boote opp fra (ikke installere på harddisk). da kommer jo spørsmålet opp hvilken linux versjon/distro skal jeg prøve?

jeg er helt blank på linux, har aldri brukt noe annet enn windows i hele mitt liv så jeg veit ikke om noe av dette går...

jeg har f.eks. firefox installert på maskina, kan jeg bruke den mens jeg kjører linux på cd?

jeg har egentlig lyst til å bruke det på samme måte som jeg bruker windows nå, jeg vet det er noen programmer som ikke funker på linux som f.eks word så der trengs vel open office, men jeg vil at firefox og thunderbird(portable) som jeg tror skal være kompatibelt med linux skal funke.

er det noen som har gode tips til en linux noob?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fedora

Masse programmer følger med. FF, OpenOffice og så videre.

De programmene du allerede har, er ikke kompatible med Linux. Dette fordi de er kompilert for windows, og i Linux bruker man programmer som er kompilert for Linux. (duh :p)

Dette er veldig enkelt å laste ned med den installere pakkebehandleren. Oppdateringer går også veldig enkelt og automatisk.

Sjekk signaturen min for link

Lenke til kommentar

bare noen spørsmål til, har lasta ned Ubuntu.

vil det på noen som helst måte påvirke windowsen min å kjøre linux på cd?

kan jeg kompilere den eksisterende firefox profilen min til å funke med en eventuell linux-kompilert firefox?

er det noen andre ting jeg bør tenke på før jeg kjører liinux cd'en :hmm:

takker for svar så langt. :)

edit: en ting til, blir cd'en bootbar bare jeg brenner iso fila på den? :hmm:

Endret av hernil
Lenke til kommentar
bare noen spørsmål til, har lasta ned Ubuntu.

vil det på noen som helst måte påvirke windowsen min å kjøre linux på cd?

8349366[/snapback]

Nei.

kan jeg kompilere den eksisterende firefox profilen min til å funke med en eventuell linux-kompilert firefox?

8349366[/snapback]

Nei, det går ikke, men du kan ta å overføre noen filer. Hvis du vil synke bokmerker, lagrede passord, cookie etc., er Google Browser Sync godt alternativ. Ellers finnes det sikkert andre extensions som gjør noe av det samme.

http://www.google.com/tools/firefox/browsersync/

edit: en ting til, blir cd'en bootbar bare jeg brenner iso fila på den? :hmm:

8349366[/snapback]

Ja, bare velg "brenn image på plate" eller noe sånt i brenneprogrammet og brenn. Ikke pakk ut filen, som mange gjør feil i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Ubuntu fordi jeg av en eller annen grunn allerede hadde den på pc'en :p

har brent cd'en og fyrte den opp, men fant ut at jeg ikke fikk tilgang til filene på harddisken... :hmm:

hva gjorde jeg galt?

fant minnebrikken min da jeg puttet den i USB porten.

Lenke til kommentar

Har disken NTFS format?

Da må du installere noe som gjør at Linux kan lese/skrive til den.

Men det er ikke lurt å skrive til NTFS disker, de kan bli ødelagt. Hvis jeg var deg ville jeg skaffet meg en ekstra disk jeg kunne isntallert Linux på, eller partisjonert den du allerede har.

Lenke til kommentar

Ja disken er NTFS format, hvilket format må det være, hva må jeg installere for at linux i det minste kan lese disken og hva er risikoen? :hmm:

Hvis jeg skaffer meg en ekstern harddisk og installerer Linux på den, kan jeg bruke harddisken både fra linux og windows?

Lenke til kommentar
neivel.

hva trenger jeg for å kunne lese filene på harddisken fra linux cd'en da? :hmm:

8351522[/snapback]

Du kan fint dele filer mellom linux og windows. Alle linuxdistroer har støtte for FAT(32), og full lese/skrive-støtte for NTFS kan også legges inn med et program som heter ntfs-3g.

Windows kan i utgangspunktet ikke aksessere noen linux-partisjoner, men det fins tredjepartsprogrammer for i hvertfall ext2/ext3 partisjoner. Andre linux-filsystem som reiserfs, xfs og jfs er nok verre å støtte i windows, så du bør derfor unngå disse hvis du skal dele filer med windows'en din.

Men om du skal installere linux, skal du i alle fall legge det inn på et linux-filsystem. Så kan du heller legge dine delte filer (musikk, bilder, film whatever) på en annen partisjons som kan deles mellom windows og linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...