Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ekstern HD til trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern HD som jeg har koblet til routern min. Vi har 4 maskiner i hjemmet og vi har alle mulighet til å finne frem til denne HD'n og finne filer som ligger på den.

- Det jeg lurer på er om jeg burde legge inn noen spesifikasjoner på routern eller pc'n for å få opp farten? Det går nemlig VELDIG tregt fra vi begynner å klikke oss frem, til vi kommer til de filene vi leter etter..

- Det er klin umulig å se en av "familie-filmene" hentet fra denne eksterne harddisken, men det er kanskje ikke meningen det skal gå ann å se på slike store filer over trådløst nett?

- Evnt. vil det være mer lønnsomt/raskere for oss å heller bare dele filer fra vår egen maskin istedet for å ha overført alt inn på denne eksterne disken for så å dele det derifra?

Jeg har letet litt rundt i trådene her, men kan ikke finne noen lignende tråder.

Noen som har noen goderåd?

Endret av dannaadler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Det jeg lurer på er om jeg burde legge inn noen spesifikasjoner på routern eller pc'n for å få opp farten? Det går nemlig VELDIG tregt fra vi begynner å klikke oss frem, til vi kommer til de filene vi leter etter..
Er alle PC-ene koblet til trådløst eller er noen koblet til med kabel? Er det isåfall noen forskjell i treghet mellom disse?

- Det er klin umulig å se en av "familie-filmene" hentet fra denne eksterne harddisken, men det er kanskje ikke meningen det skal gå ann å se på slike store filer over trådløst nett?
Det er problematisk å se filmer over trådløst nettverk, spesielt hvis de er store og har høy bitrate. Jeg har prøvd å se filmer over trådløst nettverk selv, og det fungerte veldig dårlig. Det kan dog nevnes at jeg kun har nettverk med 11 Mbps, men filmene jeg prøvde å vise hadde såpass lav bitrate at jeg tviler på at det var overføringshastigheten som var flaskehalsen.

- Evnt. vil det være mer lønnsomt/raskere for oss å heller bare dele filer fra vår egen maskin istedet for å ha overført alt inn på denne eksterne disken for så å dele det derifra?
Når det gjelder hastighet, kan du ikke bare prøve? Det er jo kjapt å sette opp, og så får du et definitivt svar. Men jeg tviler på at du vil merke noen stor forskjell, det eneste jeg kan tenke meg at kan spille en liten rolle er at du sikkert har en raskere harddisk i PC-en din, men dette er neppe merkbart. En stor ulempe med dette oppsettet er at de ulike PC-ene må stå på for at du skal få adgang til filene.
Lenke til kommentar
Hva med å prøve en NAS disk som er koblet til nettverket via nettverkskabel istedenfor USB?

Personlig har jeg satt opp en egen PC som filserver, og dette funker strålende. :)

8340605[/snapback]

Den er ikke koblet med USB, men med vanlig nettverkskabel, så det er nok en NAS :)

Men nå har jeg hvertfall fått noen kloke svar på at det ikke er overraskende at det går tregt, det var det jeg var ute etter :)

Selv så har jeg 54 mbps, tydeligvis uten at det funker spess bedre enn 11 mbps :p

Men det viktigste er jo å få delt bilder og mp3, og det pleier å gå smertefritt!!

Takk for raske svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...