Gå til innhold

Legestudie i USA

Anbefalte innlegg

Har aldri hørt at de går over til bare polsk, ungarsk eller tjekkisk. Men det er klart, medisin er også et praktisk fag. Derfor må man kunne kommunisere med pasientene når man har praktikk. Det skjer selvfølgelig på feks ungarsk hvis man studerer ved Semmelweis Univ. i Budapest. Men selve undervisningen vil selvsagt være på engelsk alle de 6 årene studiet varer.

Et annet moment er at det er forholdsvis vanlig å stryke et år i østeuropa. Da må du ta året om igjen. 7 års studietid er da resultatet. Spørsmålet du da må stille deg er: Er jeg forberedt på å bo 7 år av livet mitt i en østeuropeisk by? Det kan feks være en relativ liten by. Som Debrecen i Ungarn eller Brno i Tjekkia.

Frafallet kan være stort. Ofte er det 60 stykker som begynner på samme år. Men på 5 året er det kanskje ikke mere enn 11-13 stykker igjen. Mange slutter, blir kastet ut eller flytter til andre land.

En annen side av saken som jeg ikke liker er at man i realiteten bor i en norsk gettho mens man studerer (eventuellt med andre utenlandsstudenter) Man har nokså liten kontakt med lokalbefolkningen. Dette skyldes sikkert flere årsaker, men to viktige er sikkert: språkproblemer og at vi norske kan ha andre vaner enn gjevnaldrende i det østeuropeiske studielandet fordi vi har mere penger.

Edit: rettet typo

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående Polen.

All undervisning ( bortsett fra polskundervisning) foregår på Engelsk.

Pasientkontakt foregår på polsk hvis du har lært deg det, ellers så er det ofte lege eller en medstudent som står for førstehånds snakket og så tar man physical. Ingen av dine fag ( bortsett fra polsk naturligvis) baserer seg på at du kan flytende polsk, eller stryker deg om du ikke kan det.

For å gjør opp denne "skjevheten" i primærkontakt så må man ha sommerpraksis 1mnd ved sykehus.

Skal man søke i østeuropa så bør man sette seg inn i hvordan universitetene virker, se på strykprosenter fra turnustiden etc.

Og det er MYE forskjell mellom de østeuropeiske landene og individuelle universiteter når det gjelder struktur, kultur og ideologi.

Noen universiteter strekker seg langt i å ha folk på programmet, ofte for langt. Mens andre kjører ett sinnsykt kjør de 2 første årene for å faktisk bare ta igjennom 20% noe som ødelegger studiemiljøet helt sinnsykt og fører til at folk går om igjen.

I Polen tilbyr de fleste universitene 4års MedSchool program for amerikanske studenter.

Klinikken som er 3år for 6årsprogram gjør de på 2 år. Preklinikken som også er 3 år for 6årsprogram tar de også på 2 år. Generelt er det slik at det vi gjør på 2 semester gjør de på 1.

Noen fag som de har gjort på premed gjør vi 1 året, men dette er ikke veldig mange, og stort sett svadafag.

USMLE må uansett beståes av alle som skal praktisere i USA. Derfor er det ingen stor forskjell om du går på 4års eller 6årsprogram ( rent bortsett at du slipper premed hvis du går på 6årsprogrammer).

Som Heimdal sier - Motivasjon er det viktigst om du tar spranget.

More balls than brains :)

--

Typo

Endret av Goffi1983
Lenke til kommentar
Ikke akkurat de ordene, men man må være forbered på å event bo 7 år om det skulle falle seg sånn :) Ergo motivasjon :)

Bra i østerrike btw?

8411774[/snapback]

Jada, vi er bare to-tre norske her (på medisin og fordelt over alle år!!) Så det er ikke akkurat getto-tendenser :D (Totalt antall norske studenter er kanskje 30 stykk. Men det er på alle fagretninger)

Møter kanskje en nordmann en gang i uka, eller hver andre uke, i snitt.

All undervisning på tysk. Men det er igrunnen greit, for da kan man bruke det samme språket overalt.

Men på 60-70 tallet var det veldig mange norske her. Så på de fleste norske sykehus finner du 4-6 overleger som har studert i Østerrike. Endel norske ble igjen her (en av psykologiproffessorene er norsk) andre jobber på sykehus i Wien.

Jeg stortrives her, så det gjenstår å se om det blir retur til Norge overhodet.

Lenke til kommentar

http://www.webometrics.info/top100_continent.asp?cont=europe

Utrolig mye svada her, utenlandsstudenter som dominerer på slike diskusjonsforum ?

Første Øst-Europeiske kommer vel på 40.plass?

Og medisinstudiet i Øst-Europa er bedre fordi de driver utsiling, mens i Norge har man kun utsiling ved 1.inntaket? Fatter dere ikke at dette utsagnet faller på sin egen urimelighet??

Når det trengs 5.3->5.7 i karaktersnitt fra videregående for å komme inn på medisin i Norge sier det seg selv at dette ikke er folk som har for vane å stryke på eksamener!! I Øst-Europa tar de inn gud og hvermann i tillegg til at studiet foregår på engelsk, så ja da stryker flere.

Å sammenlikne studentene er ikke noe jeg har grunnlag nok for å vurdere, men av det jeg har opplevd og snakket med leger på sykehus i Norge så sliter studentene fra Øst-Europa med pasientkontakt. Dette høres ikke urimelig ut med tanke på at jeg fremdeles har tilgode å møte en Øst-Europeisk student som kan språket utover å bestille pils.

Lenke til kommentar

Utrolig mye svada her, utenlandsstudenter som dominerer på slike diskusjonsforum ?

Og medisinstudiet i Øst-Europa er bedre fordi de driver utsiling, mens i Norge har man kun utsiling ved 1.inntaket? Fatter dere ikke at dette utsagnet faller på sin egen urimelighet??

Når det trengs 5.3->5.7 i karaktersnitt fra videregående for å komme inn på medisin i Norge sier det seg selv at dette ikke er folk som har for vane å stryke på eksamener!! I Øst-Europa tar de inn gud og hvermann i tillegg til at studiet foregår på engelsk, så ja da stryker flere.

Å sammenlikne studentene er ikke noe jeg har grunnlag nok for å vurdere, men av det jeg har opplevd og snakket med leger på sykehus i Norge så sliter studentene fra Øst-Europa med pasientkontakt. Dette høres ikke urimelig ut med tanke på at jeg fremdeles har tilgode å møte en Øst-Europeisk student som kan språket utover å bestille pils.

8470390[/snapback]

Om det er så mye svada vet jeg ikke. Heller ikke hvordan Universitetet i Oslo kan komme så høyt opp på en slik rankingliste. Har snakket med flere studenter som har studert i Oslo og i utlandet (nei, ikke bare erasmusstudenter!) og kravene i Oslo er ikke spesiellt høye. Bl.a. er seminararbeidene er MYE kortere enn i feks Univ.Wien. Hva er egentlig denne listen basert på? (mulig det står ett sted på det nettstedet!)

I Norge er det jo en tendens til å legge litt vel mye vekt på slike lister. Det finnes jo som kjent en hel haug av lister som ramser opp "verdens beste land" å bo i. På EN av disse er Norge øverst :!: Det er selvfølgelig denne som brukes når dagspressen (i Norge) driver med selvdigging.

Du har nok et poeng i at utsiling før første inntaket er en fin måte å ta inn studenter på. Men karakterer er ikke allt. Flere har opplevd å ikke få karakteren 6 i Norge, fordi sensor hadde delt ut nok 6ere den dagen. Hva skal disse gjøre da? Ta om et år? Reise utenlands? Glemme hele medisinstudiet?

Tror ingen mente at medisinstudier i østeuropa er BEDRE fordi det er seleksjon der(Det er seleksjon på Island også forresten!) - men da får man iallefall muligheten til å bevise at man greie et studium i humanmedisin.

Er enig med deg i språket. Det er et stort hinder i østeuropa. Kjenner endel som studerer der. Flere av disse jobber på norske sykehus i sommerferiene.

Morsom den der forresten, å trekke paralleller svada = utenlandsstudenter.

Grüße und servus aus Wien

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar

8470390[/snapback]

Om det er så mye svada vet jeg ikke. Heller ikke hvordan Universitetet i Oslo kan komme så høyt opp på en slik rankingliste. Har snakket med flere studenter som har studert i Oslo og i utlandet (nei, ikke bare erasmusstudenter!) og kravene i Oslo er ikke spesiellt høye. Bl.a. er seminararbeidene er MYE kortere enn i feks Univ.Wien. Hva er egentlig denne listen basert på? (mulig det står ett sted på det nettstedet!)

I Norge er det jo en tendens til å legge litt vel mye vekt på slike lister. Det finnes jo som kjent en hel haug av lister som ramser opp "verdens beste land" å bo i. På EN av disse er Norge øverst :!: Det er selvfølgelig denne som brukes når dagspressen (i Norge) driver med selvdigging.

Du har nok et poeng i at utsiling før første inntaket er en fin måte å ta inn studenter på. Men karakterer er ikke allt. Flere har opplevd å ikke få karakteren 6 i Norge, fordi sensor hadde delt ut nok 6ere den dagen. Hva skal disse gjøre da? Ta om et år? Reise utenlands? Glemme hele medisinstudiet?

Tror ingen mente at medisinstudier i østeuropa er BEDRE fordi det er seleksjon der(Det er seleksjon på Island også forresten!) - men da får man iallefall muligheten til å bevise at man greie et studium i humanmedisin.

Er enig med deg i språket. Det er et stort hinder i østeuropa. Kjenner endel som studerer der. Flere av disse jobber på norske sykehus i sommerferiene.

Morsom den der forresten, å trekke paralleller svada = utenlandsstudenter.

Grüße und servus aus Wien

8473342[/snapback]

Opptaket til medisin i Norge har svakheter, jeg skal være den første til å være enig i at karakterene dine fra vgs ikke forteller stort om dine evner til å bli lege. Problemet er vel bare det at det er så jævlig populært og skal man drive intervju må man sette av et lite statsbudsjett for å få det til. Og skal man innføre ett helt eget opptak for medisin så vil man bidra til å øke stigmaet rundt studiet, hvorfor skal vi egentlig være så jævlig spesielle ? Å luke ut idioter kan man gjøre senere, omså i arbeidslivet. Å gjøre det før studiet er urettferdig for da gir man ingen sjansen til å forandre seg. Systemet i Norge er i mine øyne så godt som man kan regne med å få det, det er virkelig ingen menneskerett å studere medisin i Norge og har man ikke gode nok karakterer så får man reise til utlandet eller finne på noe annet.

Jeg har _null_ tiltro til de forskjellige rangeringene av universitet som ligger rundt omkring da de nesten kun baserer seg på antall nobel-priser og publikasjoner i ulike tidsskrift. Dette gir selvfølgelig en enorm fordel til de svære amerikanske og britiske pengemaskinene og forteller rent lite om hvordan tilværelsen for en stakkars medisinstudent på gulvet vil være.. Det har seg engang slik at det nesten utelukkende er utenlandsstudentene fra Øst-Europa som drar opp disse rangeringene (nesten like utelukkende uten kilder), mange ganger føler jeg det for å "unnskylde" at de går der. Men du aner ikke hvor drittlei jeg er av å høre om hvor mye bedre utdanningen deres er osv osv. Den tilfeldige lista jeg fant var vel som et lite, bittert takk-for-sist :)

Parallellen mellom utenlandsstudenter og svada var vel mer rettet til mangelen på kritiske røster når man slakter det norske systemet. Vi er tross alt stolte av å studere medisin i Norge, likeledes som dere bør være stolte av å studere i utenlandet.

Vet ikke om du følger med på turnusdebatten som foregår, men jeg er virkelig skremt over utvilklingen. For ett par uker siden var det landsmøte i NMF og debatten var til tider så lavmåls at jeg vurderte å dra. Drittkasting så barnslig at jeg ble direkte flau. Forholdet mellom utenlandstudentene og innenlandsstudentene er iferd med å surne fullstendig og begge parter er dessverre like ille. Blir spennende når alle de sterke personlighetene skal ta med seg bitterheten inn i yrket og jobbe side om side med studenter fra "motsatt" leir.

Jeg har virkelig ikke noe imot utenlandsstudentene, det eneste jeg hr ett håp om er at regjeringen tar ansvar og begynner å begrense antallet i Øst-Europa. At det snart er like mange studenter i Praha, Krakow og Szezcin som i på alle kullene i Tromsø og Trondheim er ikke en veldig gunstig utvilkling hva gjelder arbeidsplasser i framtiden!

Grüsse aus Norwegen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...