Gå til innhold

Legestudie i USA

Anbefalte innlegg

Hei, tviler på at jeg kommer inn på legestudie i Norge og tenkte samtidig at å studere i USA kunne være spennende. Er det noe som vet hvordan det er? Må man ta en eksamen når man kommer tilbake til Norge? Hvor høy poengsum må man ha for å komme inn der? Noe jeg burde vært informert med? Finnes det en bra nettside for info om utenlands-medisinstudie? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett tips er at det går ann å gjøre det i Mexico. Også flere av de karibiske øyene har medschools på engelsk. Problemet er at du må ta pre med i statene.

En i familien min "over-there" tok med-school der. Visstnok billig og greit.

Bedre er å ta det i Europa siden vi har 6 år medisin i stede for de totale 8 årne som det blir i US. ( 4 premed + 4 med-school ).

Lenke til kommentar
Ett tips er at det går ann å gjøre det i Mexico. Også flere av de karibiske øyene har medschools på engelsk. Problemet er at du må ta pre med i statene.

En i familien min "over-there" tok med-school der. Visstnok billig og greit.

Bedre er å ta det i Europa siden vi har 6 år medisin i stede for de totale 8 årne som det blir i US. ( 4 premed + 4 med-school ).

8355764[/snapback]

Flere norske har gått å fablet om medisinstudier i USA. Men ALLE jeg kjenner (og det er temmelig mange!) har endt opp med å begynne ett eller annet sted i Europa. Hmm.. var en som dro til en av de Karibiske øyene etter å ha gått førsteåret ett sted i østeuropa, men vet ikke hvordan det gikk.

Går ut ifra at det MÅ være på engelsk, ettersom det snart ikke er en kjeft i Norge som kan noe annet. Husker Malta var hot for noen år siden, men det er visst ikke så mange der nå. De fleste studerer i Polen, Ungarn eller Tjekkia.

Men som Fredrik sa; ANSA sitter på mye info. Begynn minst ett år før du skal søke med å samle informasjon.

Hei så lenge!

Heimdall

Lenke til kommentar
Legestudiet er oppskrytt, sikker på du vil investere så mye tid og penger i det?

Om man virkelig brenner for noe betyr ikke tid eller penger noe som helst.

Anyway, går selv med tanker om å studere i utlandet... blir mest sannsynlig polen/ungarn.

Studere medisin i USA har jeg hørt er vanskelig for oss nordmenn. Profesjons studier generelt som medisin og psykologi er litt trøblete.

Der har de en helt annen skolegang, der jeg trur (korrekt meg om jeg tar feil) 4 år high school før med tre år college og deretter med. school. Mener jeg har lest at det er slikt. Det er også slikt at de prioriterer helst fast boende altså amerikanere enn internasjonale studenter også. Det er ganske mange søkere og det er nokså få utenlandske studenter som kommer inn.

Du må også være meget god i engelsk og ta Medical College Admission Test (MCAT), og/eller noe som heter LSAT.

Ikke for å rive ned entusiasmen din for å studere medisin, men det er meget vanskelig å studere å komme inn i USA, du må nok ha karakterer gode nok for å komme inn her til lands for å komme inn der nesten.

Gikk selv med tanker om å studere i USA, men personlig trur jeg at det er enklere at du holder deg til Europa. Endel av skolene i f.eks Polen kan du etter 3-4 året fortsette i Norge om det er plass her. Og om du virkelig har lyst til å praktisere medisin i USA går det alltids ann å ta en "medical exam" underveis i medisin studiet ditt , som jeg nevnte f.eks polen, og bestå den slik at du etter endt studie kan praktisere i USA. Det er hvertfall planen min :thumbup:

Good luck :)

Endret av Spykar
Lenke til kommentar

Danmark ble endel vanskligere år for år å komme inn i når jeg søkte og etter.

Når det gjelder å hoppe over til Norge må du ta det som en bonus om muligheten dukker opp. Husk at du gjerne får ett nettverk der du studerer.

Jeg var også inne på de tankene når jeg skulle begynne, men jeg la det raskt på hyllen.

Ang karibien, det finnes visst noen skoler som spesialiserer seg på amerikanske elever al a det de polske universitetene gjør (undervisning på engelsk). Man må tenke på at for disse landene så utgjør det mye penger inn. Spykar har jo egentlig all informasjonen om hvordan det er. + en ting.

Amerikansk Med-School er ett helvete, de bruker 4 år på å gå gjennom hva vi gjør på 6. Særlig det at der er 2 år teori istedefor 3-3,5år er helt drøyt.

Alle jeg kjenner på det amerikanske programmet her hvor jeg studerer arbeider _HELE_ tiden. Dette pluss at du tenker at de må ha 4 år pre-med før med-school så er det plutselig digg å ta 6årig europeisk utdannelse og heller ta USMLE. Jeg har flere amerikanere i klassen som gjør det slik.

Jeg går i krakow og kan _virkelig_ anbefale det. Søkte også i Danmark men kom ikke inn, var visst for slapp på VGS :tease:

Du kan ta ett år av den totale praksis perioden i Norge når det gjelder der hvor jeg studerer.

Om noen har noen spørsmål om å studere medisin i Krakow så er det bare PM.

Endret av Goffi1983
Lenke til kommentar

Feil, studerer du innen EU så er det ingen norsk lisenseksamen.

Du må derimot ha ett treukers kveldskurs i Norsk Medisinlovgivning.

Turnus i Norge er som vanlig.

Går man i Tyskland så kan man visstnok gå rett ut i jobb.

Det er derfor det er problem med turnusplassene i Norge nå pga alle utenlandsstudentene som også skal ha tilgang på de allerede begrensede plassene.

OG studerer du i utlandet må du ikke ha turnus der du studerer. Du _kan_ ta turnus der.

Endret av Goffi1983
Lenke til kommentar

"""" Sa du at etter med. utdanning i Tyskland kan jeg gå rett ut i jobb i Norge? """

Per idag ja. ( Dvs, dette er under utredning såvidt jeg vet).

Personlig så ville jeg kanskje ikke anbefalt dette, min erfaring er at om man da studerer i utlandet så er det noe helt forskjellig.

Kanskje legene du lærer av uttrykker seg på forskjellige områder.

Et meget godt eksempel fra Polen er at man ofte ikke informerer terminale eller dødsyke pasienter om sykdommen, man lar pårørende gjøre det.

Turnustiden i Norge blir for utenlandsstudentene en tilvenningsperiode til Den Norske måten å praktisere medisin på, journalføring etc etc.

Endret av Goffi1983
Lenke til kommentar

Å studere medisin i USA er dyrt og svært tidskrevende. Vil heller anbefale deg å studere i Europa som mange andre her sier. Danmark, Sverige, Tyskland, England etc er tilsvarende like vanskelig som å komme inn i Norge samtidig som det koster fryktelig mye å studere der. (med mindre du studerer på landsspråket). Å få turnus og jobb i Norge etter endt studie i utlandet (særlig øst-europa) er alt annet enn enkelt, og her gjelder det å ha kontakter og folk du kjenner i det norske legemiljøet for å komme deg i mål. Om du har foreldre eller kompiser med foreldre som er leger, bør du fra før av holde en god tone med dem og utnytte dem for alt de er verdt :p.

En jeg kjenner søkte hos 300 forskjellige sykehus og legekontorer, og fikk kun 2 eller 3 positive tilbakemeldinger :ermm:

Legg også merke til at medisinstudiet i utlandet (f.eks øst-europa) har et nøyere faglig nivå enn Norge, og dermed er det veldig enkelt å komme inn her, men svært krevende videre. Tror Norge kom på 14.plass i en undersøkelse om faglig nivå på medisin, men har ingen kilde på dette. Ungarn og Polen kom på nivå med England (som har omtrent høyest faglig nivå i verden).

Lenke til kommentar
Legg også merke til at medisinstudiet i utlandet (f.eks øst-europa) har et nøyere faglig nivå enn Norge, og dermed er det veldig enkelt å komme inn her, men svært krevende videre. Tror Norge kom på 14.plass i en undersøkelse om faglig nivå på medisin, men har ingen kilde på dette. Ungarn og Polen kom på nivå med England (som har omtrent høyest faglig nivå i verden).

8373408[/snapback]

Med dette mener du at legeutdanningen i mange europeiske land er bedre (høyere nivå) enn Norge? Og samtidig er det lettere å komme inn?

Interessant! :thumbup:

Lenke til kommentar

8373408[/snapback]

Med dette mener du at legeutdanningen i mange europeiske land er bedre (høyere nivå) enn Norge? Og samtidig er det lettere å komme inn?

Interessant! :thumbup:

8375627[/snapback]

Det er fordi i østeuropa så har de et annet utsilingssystem. I Norge er det karakterene som teller. I østeuropa er det din innsats i løpet av studietiden som teller mye mer. Du får et visst antall sjangser i løpet av en tidsbegrenset periode, hvis du ikke klarer det! Ja! da er det på "rumpestumpen" ut!

Har noen en link til den siden med graderinger av medisinstudier i ulike land?

Og med.studiet i USA presser ikke 6 år inn på 4 år. De går jo først på premed hvor de bla. må lese histologi, kjemi. biologi osv (Fag som vi har feks. på preklinikken) Premed kan du t.o.m. ta på deltid. Tror ikke den er tidsbegrenset. Deretter søker du på med.school (som er 4 år) Vel, det er slik jeg har forstått det.

Knut

Lenke til kommentar

Det stemmer. I øst-europa gir de deg en god mulighet og et godt utgangspunkt for en eventuell legekarriere, ettersom de kun krever grunnleggende realfagskunnskaper og at du snakker nogenlunde bra engelsk. Men det er såklart hardt å komme seg videre, så her blir det langt mer jobbing og lesing enn man er vant med fra f.eks videregående. Med selvdisiplin og struktur kan man komme langt - gjelder bare å ha et mål og ikke gi opp.

Lenke til kommentar

Man må såklart lære seg litt av språket i landet man befinner seg i, både for å kunne kommunisere med folk i landet, og for å kunne snakke med pasienter. Tror det er obligatorisk med språkkurs under studiet. Men det tilfellet du nevner har jeg ikke hørt om. Selve medisinstudiet skal fuingere på engelsk i 6 år såvidt jeg vet. Mulig kompisen din bestemte seg for å ta studiet videre på polsk for da tror jeg det er så godt som gratis å studere der, eller hvertfall langt billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...