noenvetdette Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Hei, Min bestfar er innlagt på hjem og er dement. Min mamma er hans verge, men alt av kroner/kontanter styres via overformynderiet. De setter inn et fast beløp hvert år som skal dekke frisør, klær og utgifter til bolig, som han fortsatt eier. Dette beløpet kan vi be om at økes hvis det er behov for det. Før han kom på hjem, for tre år siden, ga han bort noen penger til jul og bursdag. Dette har jeg fortsått at han kan fortsette med, men at det da må bes om ekstra overføring fra hans sparekonto som overformynderiet styrer. Er det helt normalt om be om at de tar ut/overfører et beløp for jul og bursdagsgaver, eller er det frekt og umoralsk? Jeg vet at min mamma det første året betalte dette selv til oss søsken, men påskrift "fra bestefar", men hun tok dette fra egen konto. Dette blir jo egentlig litt feil. De siste årene har vi ikke fått noe siden han er på hjem og alle vet han er dement. Uansett er det jo dumt av oss at han skal betale ekstra skatt på formue som bare øker (riktignok ikke så mye siden noen og 80% av all intekt til han skal til kommunen for å dekke hans plass på hjem) fordi han ikke er i stand til å gi bort gaver selv. Hans kone ble veldig glad når hun kunne gi bort noen kroner og se at de kom til nytte. Hva bør man gjøre? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det er vel frekt og umoralsk å be om gaver til seg selv, som utgangspunkt! Min mening; om din mor ønsker å gi gave til deg og dine søskenbarn fra din bestefar, og alle er inneforstått med at det er i hans ønske så skulle det være greit. Særlig om hans kone, som jeg forstår ikke er din fullverdige mormor, også ønsker det! Særlig om det dreier seg om mindre beløp, som ikke rokker ved hans økonomiske status, og det gjøres i tråd med tradisjoner! Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg syns personlig at det blir litt gribbete, men det lar seg sikkert gjøre i praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå