Gå til innhold

Synnspunkter Nikkor 70-200 AFS-VR IF-ED f/2.8G

Anbefalte innlegg

Noen der ute som først og fremst har erfaring og eller synnspunkter med overnevnte objektiv fra Nikon ?

Planen er og bruke dette på et Nikon D80 hus ved typisk naturfotografering i skumringstimene gjerne inne i skogen de det blir litt ekstra mørkt ,samt til sports fotografering fortrinnsvis ishokey der det gjerne går litt fort for seg

På forhånd takk til dere alle som kan gi meg gode råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Vurderer sterkt dette objektivet selv. Har prøvd det så vidt i butikken og det kjennes veldig proft ut. En merker at en holder det. Det veier rundt 1,4 kg. Brennviddeområdet er veldig anvendelig, men skal du fotografere små dyr, eks fugler langt unna, kan det bli litt kort. Ser det er mange som bruker 3 eller 400 mm til fuglefotografering. Men det kommer selvsagt ann på hvor nærme du klarer å komme :-)

Byggekvaliteten er topp.

Sett mange bilder tatt med dette objektivet og det er bra saker. Enda ikke hørt noen som har noe galt å si om dette objektivet.

Usikker på hvordan det er å ha et så stort objektiv i sekken sammen med hus, andre objektiver og tilleggsutstyr på lange turer i skog og mark..?

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Noen der ute som først og fremst har erfaring og eller synnspunkter med overnevnte objektiv fra Nikon ?

Planen er og bruke dette på et Nikon D80 hus ved typisk naturfotografering i skumringstimene gjerne inne i skogen de det blir litt ekstra mørkt ,samt til sports fotografering fortrinnsvis ishokey der det gjerne går litt fort for seg

På forhånd takk til dere alle som kan gi meg gode råd

Det høres ut som du har funnet det rette objektivet... Det eneste som er like raskt og skarpere (for Nikon i hvert fall), er Nikkor AF-S 105mm f/2.8 VR Micro, men du får jo ikke samme spekteret av brennvidder som kan være nyttig, særlig til ishockey.
Lenke til kommentar
Det er vel regnet som et av Nikons beste objektiver.

Det betyr ikke nødvendigvis at det er det perfekte objektiv for deg, men kvaliteten trenger du hvertfall ikke bekymre deg over.

Det høres ut fra bruksområdene til trådstarter at det også er det "perfekte for ham" :o)
Lenke til kommentar

Jeg har dette objektivet, og er veldig fornøyd med det. Jeg har ikke hatt det i mer en én måned, men kan allerede slå fast at dette er et objektiv jeg vil ha med meg i mange år framover.

Objektivet tar meget gode bilder. Bildene er skarpe i hele brennviddeområdet og kant til kant, og det er ellers bra optisk (lite/ingen CA, ikke vignettering osv.). Autofokusen er kjapp og kontant, og fungerer veldig bra.

Det har, som du vet, blender 2.8, som gjør at det fungerer utmerket under forhold hvor det ikke er så mye lys. Jeg har tatt noen bilder under konserter, og der fungerte det meget bra. Det har også VR, noe som rett og slett er en vanvittig stor fordel. Det går an å ta bilder med lukkertider mye lavere enn uten, er så vidt jeg husker fire trinn Nikon reklamerer med, og man merker med én gang forskjellen. Det er helt fascinerende hvordan bildet i søkeren plutselig slutter å bevege seg når VR-en slår inn, og det blir nesten slik at man begynner å lure på hvorfor man ikke har VR på alle objektivene :)

Når det gjelder byggkvaliteten er den, som andre allerede har kommentert, super. Man merker virkelig at man har et profesjonelt objektiv i hendene når man holder det og kjenner på fokus- og zoomringene. Det er tungt, men langt fra avskrekkende. Man blir fort vant med vekten, og siden det er såpass langt og tynt, i forhold til den gamle 80-200, balanserer det bra i hendene. Stativfestet er avtagbart, noe som fører til at det er veldig enkelt å ta objektivet av og på stativet.

Helt foran på objektivet er det tre små knapper til å låse fokus, som etter min mening er geniale. Objektivet fungerer bra med telekonvertere. Jeg har Nikons 1.4x konverter, noe som gjør at man får rundt 280mm til rådighet. Med denne konverteren blir bildekvaliteten så og si ikke degradert. Det finnes også 1.7x og 2x, hvor bildekvaliteten blir hhv. litt dårligere og en del dårligere.

Jeg så det ble nevnt litt tidligere i tråden hvordan det var å ha i fotosekken, og jeg kan svare at det passer bra til min Lowepro Mini Trekker Classic. Siden jeg kun har ett kamerahus, kan jeg til og med ha solblenderen på objektivet i sekken. Når jeg har alt utsyret i sekken (to objektiver pluss 70-200-en, én blits og diverse annet) er den ganske behagelig å ha på ryggen, vekten merkes ikke noe særlig. Det kan dog bli litt annerledes å gå på flere dagers lange turer med den, da jeg ikke har prøvd det ennå :p

Jeg vil absolutt anbefale dette objektivet til alle som trenger dette brennviddeområdet. Det eneste som er litt negativt er prisen, som nå vel ligger på rundt 17 000 kr, men man får det man betaler for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...