Arne Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Hei! Eg ville skjekke ipen min, men då eg kom inn i cmd og skreiv ipconfig, fekk eg berre opp at ipconfig ikkje vart gjenkjend som eit program. Eg har ikkje gjort store endringar i systeminstilningane i det siste, så eg veit ikkje kva som er feilen. Nokon som kan gi meg eit tips? PS: Det verker ikkje med ping heller... Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 ipconfig og ping er programmer som ligger i c:\windows\system32 Finner du filene der? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Ja, der finn eg filane! Burde det ikkje gå an å fikse dette i CLASSPATH? Berre lurer. Men, eg har jo ikkje kødda med dei variablane i det siste... Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Ikke "CLASSPATH", men "PATH". Sjekk at både c:\windows\ og c:\windows\system32 er med der. Hvis ikke, legg dem til. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Du mener %path%, classpath er vel om jeg husker rett en systemvariabel Java bruker, uten at jeg er for sikker på det. Hva får du opp i CMD om du skriver "echo %path%" ? For å endre %path% trykker du WIN+Pause, advanced, environment variables, finn "Path" under System variables, og endre verdien til det som er applicable hos deg: Min: %SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Program Files\Intel\DMIX;d:\quickstart;C:\Program Files\Common Files\Adobe\AGL;C:\Program Files\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\ EDIT: Mine verdier krever også at %SystemRoot%-variablen er satt, så du kan godt hardcode til f.eks "c:\windows" slik JohnMerrick skriver for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Her er min etter at eg nettopp endra på han: ;C:/documents and settings/***/mine dokumenter/apache/php;C:\jar\bin;%JAVA_HOME%\bin;C:\Programfiler\QuickTime\QTSystem\;C:\WINDOWS\;C:\WINDOWS\system32 Virkar ikkje... Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Står ikke slashene i den første oppføringen feil vei? Du får kjørt ipconfig hvis du står i c:\windows\system32, ikke sant? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Har du startet opp ett nytt shell etter at du endret variablen? Når du kjører opp ett CMD-shell gjelder variablene for det shellet for det øyeblikket du startet det. Så om du endrer en systemvariabel må du starte opp et nytt CMD-shell for å kunne bruke den endrede eller nye systemvariablen. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Takk skal de ha! Det var berre å starte eit nytt shell, og det virka toppers! Lurar på når eg klarte å slette det i %path%.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Til info: Tråder der trådstarter har fått svar er ikke tråder vi normalt sett stenger, da andre kan trenge infoen som finnes i tråden, eller nye spørsmål kan komme . Så tråden forblir åpen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Står ikke slashene i den første oppføringen feil vei? Du får kjørt ipconfig hvis du står i c:\windows\system32, ikke sant? 8339861[/snapback] De står feil vei, men for at Windows skal kunne bruke servere som kjørere andre operativsystemer, vil den ikke reagere på det. Windows og DOS er de eneste OS som bruker backslash. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå