Gå til innhold

Problem med brukerrettigheter i debian

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøver å installere IRC-boten Eggdrop på min egen boks med debian. Alt har gått fint hittil, men jeg har et problem med brukerrettighetene.

Eggdrop lar seg ikke kjøre på "root" brukeren, så jeg har laget en annen bruker som heter "memorx" til dette. Saken er den at når jeg starter Eggdrop første gang, skal den lage en brukerfil, og denne brukeren har tydeligvis ikke rettigheter til å skrive til disken.

Siden "root" brukeren er ute av bildet, og "su" kommandoen gir samme feilmelding om at Eggdrop nekter å kjøre på root, lurer jeg på om noen vet hva jeg kan gjøre med dette?

Hvordan kan jeg la den nye brukeren "memorx" få tilgang til å skrive filer til disken?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør chown -R memorx eggdrop-katalogen som sudo også overføres rettighetene over filene i den katalogen inkludsiv katalog rettighetene (opprette nye filer etc...) til memorx.

Ikke min sak å si hva andre skal gjøre med sine maskiner men som ett lite sikkerhets tips. Unngå å bruk root med mindre det kreves, superuser rettigheter kan skape mye problemer om det blir misbrukt av person eller av programmer (bug/rootkit/etc...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...