Dykkern Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Fransk-basert selskap, men ettersom de har en norsk side, så plikter de å følge norsk forbrukerkjøpslov. OK, leser og forstår det du skriver, men velger å ikke akseptere konklusjonen uten bedre kildeangivelse. Hovedregelen er jo at nasjonal jurisdiksjon gjelder innenfor territorialgrensene og på luftfartøy og fartøy registrert i landet. Jeg vil hevde at hvis jeg har et NORSK firma og selger til en AMERIKANER så kan han hevde rettigheter iht norsk forbrukerlovgivning uavhengig av om jeg har annonsert på norsk eller engelsk. Joda, dette blir hobbyjus, finnes det noen durkdrevne jurister på forument som kan få meg (eller aller helst Afseth ) til omsider å måtte bite i det sure eplet? På hvilket grunnlag skal et fransk firma forholde seg til norsk lov? Den eneste måten det kan skje på (etter min mening) er en privatrettslig bindende avtale hvor begge parter blir enige om å opprette en norsk domstol som verneting for stridigheter. Hvis ikke dette er eksplisitt avtalt må det franske firmaet saksøkes iht fransk lov (OK, sent nå, gjentar meg selv, god natt!) Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Edit, blir så lei av at det alltid er noen som slenger dritt om mannen og dermed også gir uttrykk for at de som leser det han skriver er mindre begavet, ihvertfall hvis de er enige med han. 8354279[/snapback] Som du sikkert godt vet, så skriver Ken på en måte som apellerer veldig til nybegynnere. Jeg gikk i fella selv som nybegynner (og det er sikkert derfor jeg er opptatt av å advare), men fant etterhvert ut at mye av det jeg hadde tatt for "godspel" i beste fall var upresist. Jeg har lest mye på sidene hans, og som jeg sier så står det en del vettugt der, men det står også en del vrøvl og kategoriske påstander det ikke fins dekning for der - det tror jeg også at du vet. Nettopp fordi det er en litt grumsete blanding av vrøvl og fakta bør man være ekstra forsiktig med det man leser der. Thom Hogan (www.bythom.com) og Bjørn Rørslett (www.naturfotograf.com) er langt bedre steder å lese om f.eks D200 på. Det er min kategoriske påstand. 8354674[/snapback] Med tanke på at han du advarte hadde ett innleg på det tidspunktet og tilsynelatende er meget godt fornøyd med "Rockwell-utstyr" (D200 med 18-200 VR), tror jeg det hadde vært bedre om du hadde forklart hvorfor du advarer mot det Ken Rockwell skriver, istedet for å si at "mannen er tidvis en komplett idiot". Nå føler jeg meg langt i fra kvalifisert til å rangere KR på en "idiotskala", men av det jeg har lest, tillater jeg meg å hevde at det er ingen som freventerer dette forumet som har så dypt og inngående kjennskap til det tekniske innen fotografering som han. At han trekker ting ut av kontekst for å understreke eller fremheve sine meninger er han vel ikke alene om? Når det gjelder Bjørn Røslett, så er han såpass langt unna det KR driver med, at det forundrer meg ikke at hvis man favoriserer BR, har man ikke helt sansen for KR. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 dPå hvilket grunnlag skal et fransk firma forholde seg til norsk lov? Så Apple skal kunne gi blaffen i norsk forbrukerlovgivning, bare fordi det er et amerikansk selskap? Saken er at når et selskap har norske sider med norske priser og uten videre sender til Norge, fremstår det som et selskap som også er registrert i Norge. IT-avisen har forstått dette, og har vel også kontaktperson i Norge. Her er link til deres syn på lovgivningen: http://www.itbutikken.no/information/legal.asp Pixmania er ikke like klare på dette, men igjen - de opererer med norske sider, norsk telefonnummer, norske priser og sender uten videre til Norge, dermed er de nødt til å forholde seg til norsk forbrukerlovgivning. Det ikke like sikkert at de vil følge opp dette som det forventes. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Så Apple skal kunne gi blaffen i norsk forbrukerlovgivning, bare fordi det er et amerikansk selskap? Apple som distribuerer maskiner i Norge er er en norsk filial av et utenlandsk selskap, de må følgelig forholde seg til norsk lov. Men om du hadde kjøpt varer fra f.eks. B&H foto i USA så ville dine forbrukerrettigheter være begrenset av amerikansk lov - uansett om de hadde valgt å lage en norsk side og om du måtte mene at de "...fremstår som et selskap som er registrert i Norge". Når alt dette er sagt: EU (inkl Frankrike og Pixmania...) har også en forbrukerlovgivning som sikrer oss, man er på ingen måte rettsløs ved å kjøpe fra et EU land. Deler av norsk forbrukerlovgivning er påvirket av EU. HSH ser ut til å dele min oppfatning, se3. avsnitt på side 2 av dette brevet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Apple som distribuerer maskiner i Norge er er en norsk filial av et utenlandsk selskap, de må følgelig forholde seg til norsk lov. Pixmania.com/no fremlegges som en norsk filial, på tross av at de er stasjonert i utlandet. Dette gjør de ettersom man må "gå" til Norge når du kommer inn på sidene deres, de har et norsk telefonnummer som kontakttelefon og all tekst på sidene er norsk. HSH tar ikke i betraktning selskaper som fremstår som å ha norske filialer. Så lenge de velger å fremstå som et norsk selskap for kundene, så er de pliktig å følge norsk forbrukerkjøpslov. Så enkelt er det I tillegg skriver de "PIXmania yter 2 års reklamasjonsrett på alle digitale kameraer og videokameraer etter kjøpslovens regler". Riktignok har de ikke med fem år, men de påstår at de følger kjøpsloven i det minste. Hadde de ikke vært pliktige å gjøre dette, tror jeg ikke de hadde skrevet det (kanskje de ikke gjør det uansett). Det de skriver om at du må returnerer produktet til produsenten under første års garanti, er imidlertid feil og villedende. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg tror ærlig talt at D200 vil bli for avansert for deg. Ikke at du ikke klarer å bruke det, men i den forstand du like gjerne kunne klart deg med Nikon D40/D50 eller 350D/400D fra Canon. Siden du ikke har tidligere erfaringer med dSLR, bør du starte i det små. Sist jeg sjekket kostet D200 dobbelt så mye som modellene jeg har nevnt over, noe som er totalt bortkastet for en nybegynner. La ekspertene ha kameraene sine i fred, sier jeg.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Har man først bestemt seg for Nikon, så er det ingen grunn til å ikke kikke litt lenger opp på modelltilbudet enn D40/50. Det virker som om D40 ikke holder helt samme standard som D50 mht byggkvalitet, så jeg forstår godt de som ikke synes at Nikons entrylevel-modell er et helt "seriøst" alternativ lenger. Det er lov å ønske seg kvalitet, selv om man er nybegynner. Det er mulig at D200 er litt overkill for en nybegynner, men D80 er absolutt et godt alternativ for hobbyfotografer med varierende erfaring i faget. Det finnes også gode tilbud på D70s å oppdrive rundt omkring, men tilbudet med billig blitz gjelder vel ikke for de tilbudene. Derfor synes jeg at D80-kit med billig blitz og litt ekstrautstyr er bedre enn å brenne av alle pengene på et flott D200. Hvis du var en gammel Nikon-entusiast (eller hvis fatter'n er det), og du sitter på fiin gammel manuell optikk, ville D200 vært det beste alternativet. Uansett synes jeg du skal kjøpe det du har råd til, uten at du får pryl/straff fra evt kone/livspartner/foreldre. Noen har hevdet at det er vanskeligere å få gode resultater med en D200 for en absolutt nybegynner. Det har jeg ingen formening om selv. Personlig har jeg testet kameraet med fiin gammel manuell optikk, og fikk glimrende resultater på mitt minnekort, i alle fall. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Har man først bestemt seg for Nikon, så er det ingen grunn til å ikke kikke litt lenger opp på modelltilbudet enn D40/50. Det virker som om D40 ikke holder helt samme standard som D50 mht byggkvalitet, så jeg forstår godt de som ikke synes at Nikons entrylevel-modell er et helt "seriøst" alternativ lenger. Det er lov å ønske seg kvalitet, selv om man er nybegynner.D40 holder omtrent samme kvalitet byggemessig som 400D, bortsett fra fire megapiksler mindre (uviktig) og at det ikke har fokusmotor (kan være viktig om man ikke utelukkende skal holde seg til nyere zoomobjektiver). Så hvis man kjenner til 400D, så vet man omtrent hvor D40 står i forhold. Bildekvaliteten er uansett glimrende, og et D40 med f.eks et Tamron 17-50/2,8 vil nok fortsatt uansett gi bedre bildekvalitet enn et D200 med 18-70 (og det til en langt lavere pris). Funksjonalitet, soliditet, grep, muligheter og potensiale for profesjonelt bruk, er større på D200. Men D80 er nok for de fleste det beste valget om man vil ha Nikon. Da får man et hus som ligger omtrent midt mellom D40 og D200 på de fleste områder (egentlig litt nærmere D200 enn D40), til en rimelig pris. Da har man fortsatt litt igjen av budsjettet til et knakende godt objektiv som vil dytte D200 med et av standardobjektivene ned i søla. Lenke til kommentar
Cubus Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Som en annen nevnte foran her: HVIS du skulle vurdere å gå for D200...MÅ du se på S5 Pro...sjekk samples og sammenlign med andre kameraer...leste på nettet at selv ikke Canon 5D (20000,-) klarer å holde følge når det kommer til farger, hudtoner og dynamikk...men det ER treigt...ikke noe for sportsfotografer akkurat...heller ikke gratis...D80 gir mye for pengene, og da vil du få et godt objektiv også.... Lykke til uansett kameravalg! Lenke til kommentar
janterje Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Siden jeg starter tråden så vil jeg gjerne komme med "slutten av visen". Jeg gikk over til "fienden" - Canon. Det ble et Canon 30d. De viktigste grunnene: * Passet PERFEKT i hånden! * Virket som god byggkvalitet (Selv om det ikke er støv/regn beskyttet i samme grad som Nikon D200) * 70-200MM F4 IS USM objektivet som er perfekt for meg * Kjenner mange som har det og får låne utstyr og objektiver. * Skal reise på ferie i morgen og trengte et kamera idag Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg gikk over til "fienden" - Canon. Et smart valg - for å si det mildt.. Heia Canon! Og lykke til med fotograferingen.. Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Har INGEN erfaring med digitalt speilrefleks fra før men har lest utallige tråder på ymse forum, samt hundrevis av nettsider, for å finne ut hva hvilket kamera man bør kjøpe. Jeg ønsker et kamera hvor jeg hovedsakelig kan: * Fotografere utendørs i lett regn/dårlig vær. * Fotografere sport - motocross, snøskuterkjøring * Fotografere innendørs, alt fra bowling til festelige lag. Kamera må tåle litt og ikke være for mye plastikk, slik at jeg kan ta det med meg i sekken på en snøskutertur opp på fjellet. Har "zoomet" meg inn på et Nikon D200 kit med 18-70mm kitobjektivet som får mye skryt. Må kanskje kjøpe et teleobjektiv med større zoom etterhvert også, men kanskje jeg bør bruke kamera litt først for å finne ut hvilke(t) objektiv(er) jeg har bruk for? Hva er forresten forskjellen på "norsk versjon" og "eu versjon". Billigste jeg fant med kitobjektivet var på MPX. Men de har både "eu versjon" og "norsk versjon" der hvor eu modellen er 1245,- billigere. Hva tror dere, skal jeg slå til på et D200? "eu" eller "norsk"? Takk for alle svar 8339272[/snapback] Du kan jo prøve Dagbladets spalte "Noe som passer for meg", om den fortsatt eksisterer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå