Gå til innhold

Utdannig til politiet hva trengs?

haagen

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg har postet i rett forum kategori, men sikkert rett dette.

Jeg lurer på hva jeg må gå for og bli en politibetjent, hvordan skole(poletihøyskolen?), hvor lenge skole? praksis? hva mere trengs?

Jeg har disleksi, kan jeg utdanne meg som politi sellom jeg har det?

Gjærne legg noen nyttige linker eller noe til meg.

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Generell studiekompetanse fra videregående utdanning. Minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i nytt karaktersystem.

Jeg har gått førsteåret på almenfag er dette nokk? eller må jeg gå alle de 3almen åra?

Plettfri vandel

Dette er rulleblad?

Lenke til kommentar

Du må fulføre dine tre år før du får generell studiekompetanse. Plettfri vandel er rulleblad ja, ergo du må ha blankt rulleblad.

Jeg ble overasket over det lave snittet dem krever på politihøyskolen, det må jeg si.

Lenke til kommentar
Jeg ble overasket over det lave snittet dem krever på politihøyskolen, det må jeg si.

8340914[/snapback]

Det har noe å gjøre med at det er og krav om at alle har sertifikat, alle skal kunne svømme, dykke, redde "anna" fra bunnen av et basseng. Alle skal gjennom intervjuer med folk som vet hvilke svakheter de skal finne med folk o.l

Jeg er såpass frekk at jeg påstår at :

Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

Bestått fysisk test fastsatt av Politihøgskolen

Er de vanskeligste kravene, og er sannsynligvis der flest blir silt bort.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

8340914[/snapback]

I og med at det er såpass mange søkere, har opptaksnemda på slutten vurdert utifra karakterer. Året før jeg søkte, var ca 48 poeng minstegrensa.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer på hva jeg må gå for og bli en politibetjent, hvordan skole(poletihøyskolen?), hvor lenge skole? praksis? hva mere trengs?

takk

8338842[/snapback]

Du går Politihøyskolen, som er 3-årig. År nummer 2 er praksis, dvs at du jobber ute som politi. De to andre årene er teori på skolen (i hovedsak).

Jeg er litt usikker på om dysleksi er diskvalifiserende. Jeg ville ringt Politihøyskolen og spurt dem, så er du sikker.

www.phs.no

Lenke til kommentar

takk

8338842[/snapback]

Du går Politihøyskolen, som er 3-årig. År nummer 2 er praksis, dvs at du jobber ute som politi. De to andre årene er teori på skolen (i hovedsak).

Jeg er litt usikker på om dysleksi er diskvalifiserende. Jeg ville ringt Politihøyskolen og spurt dem, så er du sikker.

www.phs.no

8425449[/snapback]

Tror ett av kravene er å ha minst 3. i norsk skriftlig.

Lenke til kommentar

Jeg studerer ved Politihøgskolen i Oslo, førsteåret.

Skolen er treårig, hvorav andreåret er praksisår og man blir utplassert på en politistasjon eller et lensmannskontor.

Av krav jeg kommer på i farta:

Norsk statsborger

Minst 20 år (det er veldig få som er 20, de fleste er eldre, hvorav de eldste er rundt 32+)

Må ha førerkort kl. B

Perfekt vandel

Generell studiekompetanse

minst 3 i norsk

Godt syn (mange ryker her)

Perfekt fargesyn (du må vite at bilen du så var grønn, ikke for eks blå...)

Ingen allergier (pga bl.a. kjøring med hund i bil)

Opptaket:

Først må du fikse legeærklæring og levere søknad med attester til nærmeste politikontor. Når du leverer dette skal du skrive en egenærklæring hvor du svarer på en del spørsmål. For eks. hva vet du om politiet, hvorfor vil du bli politi ol. Så blir du kallt inn til et førsteintervju hvor de spør mye av de samme spørsmålene.

De som tilfredsstiller en del basiskrav kommer videre til hovedopptaket. Det består av fysiske tester og legeundersøkelse første dagen. De som står på dette kommer videre til hovedintervjuet.

Mange som søker tenker mest på det fysiske. De har trent hardt, og gjør det sikkert bra på de fysiske testene. Det hjelper fint lite når de ikke takler intervjuet neste dag.

Mange søker flere ganger, men siden jeg var ferdig med mine datastudier og har funnet ut at jeg ikke vil sitte på kontoret og progge hele livet, passet det bra med noe nytt. Jeg forberedte meg på intervjuet i et halvt år og kom inn på første forsøk (jeg trener en del ellers og spiller fotball, så det fysiske var ikke noe problem). Det gjelder å sette seg inn i hva politiet driver med. Tenke over at man kommer til å være borti alt mulig rart av ekle og fæle ting, døde mennesker, vold osv... Ikke minst å vite hvorfor du vil bli politi, bare for å nevne litt. De som tror poltiet bare løper rundt og fanger skurker, sparkes ut relativt fort.

Et bra tips er å snakke med studieveileder i ditt politidistrikt. De kan gi mange gode råd. Og snakk med andre studenter og poltifolk. Følg med på politiet i media. Hvordan omtales poltiet i media? Les noen bøker om politiet, bibliotekene har mye bra.

Endret av Alas
Lenke til kommentar

Skolen er treårig, hvorav andreåret er praksisår og man blir utplassert på en politistasjon eller et lensmannskontor.

Norsk statsborger

Minst 20 år (det er veldig få som er 20, de fleste er eldre, hvorav de eldste er rundt 32+)

Må ha førerkort kl. B

Perfekt vandel

minst 3 i norsk

8480128[/snapback]

Lurer litt på denne. Vil dette si at de som bruker briller eller linser ikke kommer inn?

Lenke til kommentar

Norsk statsborger

Må ha førerkort kl. B

Perfekt vandel

minst 3 i norsk

8480128[/snapback]

Lurer litt på denne. Vil dette si at de som bruker briller eller linser ikke kommer inn?

8480210[/snapback]

Det kommer an på styrken. Husker ikke i farta hvor mye +- du kan ha, men det er ikke mye. Det er mange som tar laseroperasjon på øynene for å klare kravet.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har tenkt å søke på PHS jeg også. Men lurer litt på en ting. Da jeg hadde fått legeerklæringen så jeg at på fargesyn så fikk jeg delvis defekt. Altså ja, sliter litt med fargene.. Klarte ikke ishiharas plansjer spesielt bra.

Når da legen satt meg på delvis defekt, er det da ikke mulig? Vet jo at fargeblindhet diskvalifiserer.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Og hvis kravet er 20 år, hva gjør man mens man er ferdig på videregående og venter på og bli 20?
Som en annen påpekte så venter man stort sett til man er 25 år (gjennomsnittsalderen på inntaket er 25 år). I mellomtiden kan du avtjene førstegangstjeneste, jobbe på Rimi (eller videre i Forsvaret), studere noe helt annet (datateknikk, tindeveileder, medisin eller sosiologi), haike verden rundt, eller snylte mat hjemme.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...