PelleP Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg har installert Kubuntu og lastet ned vnc-4_1_2-x86_linux.tar.gz. Jeg prøver å installere og såvidt jeg forstår så må jeg første skrive sudo og deretter en kommando. Når jeg skriver Sudo blir jeg bedt om passord, men jeg får ikke skrivet passord fordi tastaturet da slutter å virke! Det skriver rett og slett ikke? Hva skjer? (Helt fersk Linux-bruker, må ha alt med teskje!) Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Passordet blir registrert, det vises bare ikke, av sikkerhetsmessige årsaker. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Passordet blir registrert, det vises bare ikke, av sikkerhetsmessige årsaker. 8338710[/snapback] Hva er galt med *****, slik at man kan se at man skriver?? Vell, nå har jeg kanskje kommet et skritt videre! Takk for svar! Endret 9. april 2007 av PelleP Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det kan ha noe med at det da blir lettere å finne ut hvor mange tegn passordet inneholder. Dette er bare ren gjetting fra min side, men jeg synes det er helt greit slik det er nå. Det skulle stått en liten notis angående dette, når en åpner terminalen. Begynner å bli en del nybegynnere som har spurt om dette før. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jepp, mener det er mulig å skifte dette, men husker ikke hvor. Trådstarter: Du sitter nå på en meget populær distro med pakkestyring. Det betyr at du normalt sett ikke skal laste ned .tar.gz-filer fra nettet. Dette er både tungvindt og krever at du gjør om tekstfilene til maskinkode ved å kompilere de. Finn heller Adept i menyene. Dette programmet tar vare på alle programma på systemet ditt, og sørger for at de er oppdatert til ei hver tid. Fra adept kan du enkelt installere vnc ved å søke etter vnc, krysse av og trykke "bruk" eller liknende. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Det kan ha noe med at det da blir lettere å finne ut hvor mange tegn passordet inneholder. Dette er bare ren gjetting fra min side, men jeg synes det er helt greit slik det er nå. Det skulle stått en liten notis angående dette, når en åpner terminalen. Begynner å bli en del nybegynnere som har spurt om dette før. 8338927[/snapback] For all del, bare man vet det så er det greit! Synd bare at det er så mange små hemligheter man må finne ut av før man kan få til den enkleste ting! Installasjonen er jo det enkleste. Så langt har jeg kommet før, men deretter møter jeg veggen hver gang. Denne gangen skal jeg imidlertid ikke gi meg så lett! Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det blir dumt å si at man ikke skal installere fra kildekode, fordi distribusjonen har en pakkestyrer. Ønsker man å kompilere programmer fra kildekoden, gjør man nøyaktig det. Det er så klart en del tregere å installere på denne måten, men til gjengjeld får du optimalisert ytelse, da prosessoren lettere kan håndtere programmet, rett og slett fordi applikasjonen er kompilert for akkurat din prosessor. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det blir dumt å si at man ikke skal installere fra kildekode, fordi distribusjonen har en pakkestyrer. Ønsker man å kompilere programmer fra kildekoden, gjør man nøyaktig det. Det er så klart en del tregere å installere på denne måten, men til gjengjeld får du optimalisert ytelse, da prosessoren lettere kan håndtere programmet, rett og slett fordi applikasjonen er kompilert for akkurat din prosessor. 8339006[/snapback] En nybegynner bør først og fremst sette seg inn i systemet, og bruke de verktøya som finnes der. Å installere fra kildekode er tungvindt, og vil i de aller, aller fleste tilfeller ikke gi nevneverdig mer ytelse. Nå skal jeg ikke stoppe han fra å gjøre det the hard way (dette vil uansett kreve installasjon av build-essentials fra pakkestyreren, ergo er han like langt), men da er kanskje noen andre distroer et bedre valg? Jeg venta iallefall noen måneder før jeg prøvde meg på kompilering av pakker sjøl. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) ...Trådstarter: Du sitter nå på en meget populær distro med pakkestyring. Det betyr at du normalt sett ikke skal laste ned .tar.gz-filer fra nettet. Dette er både tungvindt og krever at du gjør om tekstfilene til maskinkode ved å kompilere de. Finn heller Adept i menyene. Dette programmet tar vare på alle programma på systemet ditt, og sørger for at de er oppdatert til ei hver tid. Fra adept kan du enkelt installere vnc ved å søke etter vnc, krysse av og trykke "bruk" eller liknende. 8338958[/snapback] Jeg prøvde det først, men syntest ikke det var så greit det heller. Ble litt usikker på om Kubuntu støttet rpm-filen. Det er mulig at jeg klarte å installere det fra konsolen - i hvert fall ble noen av filene kopiert, men jeg klarer ikke å finne VNC blandt programmene. Endret 9. april 2007 av PelleP Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Ubuntu støtter ikke rpm filer. De er for distroer basert på red hat, suse, mandriva o.l. Ubuntu bruker deb pakker. Hvis du installerer fra pakkebehandleren skal programmet dukke opp i menyen. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Og for å glatte ut eventuelle misforståelser så bruker Kubuntu, som trådstarter kjører, også .deb-pakker fordi Kubuntu er laget basert på Ubuntu som igjen er basert på Debian. PelleP: Når du bruker en pakkehåndterer (f.eks. Adept i KDE) skal du egnetlig ikke trenge å laste ned pakker (.deb, .rpm, .tgz e.l) ved å surfe rundt på websiden til programmet så lenge programmet du søker finnes i en av de såkalte repository-ene (=servere med mange ferdige progampakker) du har aktivert. Det er måten man må bruke i Windows, fordi det ikke finnes noen felles program-/pakkehåndterer. Med en snill GNU/Linux-distro som f.eks. Kubuntu skal dette kun være nødvendig dersom du etterlyser f.eks. en spesifikk versjon av et program, men til vanlig vil pakkehåndtereren finne alle pakkene for deg. Du finner pakkehåndtereren (progammet du bruker for å installere, oppdatere eller fjerne progammer) din her: K-menyen -> System -> Pakkehåndterer (Adept) Utforsk menyene i Adept og se om du kan aktivere de pakkeserverne som heter "universe" og "multiverse" (velg alle som er foreslått der, unntatt CD-ROM e.l.), for da får du litt større utvalg av pakker (programmer). Muligens er dette nødvendig for at du skal finne den pakken som heter vlc der. Endret 9. april 2007 av kommers Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 En nybegynner bør først og fremst sette seg inn i systemet, og bruke de verktøya som finnes der. Å installere fra kildekode er tungvindt, og vil i de aller, aller fleste tilfeller ikke gi nevneverdig mer ytelse. Nå skal jeg ikke stoppe han fra å gjøre det the hard way (dette vil uansett kreve installasjon av build-essentials fra pakkestyreren, ergo er han like langt), men da er kanskje noen andre distroer et bedre valg? Jeg venta iallefall noen måneder før jeg prøvde meg på kompilering av pakker sjøl. 8339054[/snapback] Hva om det ikke finnes en binærpakke for den applikasjonen du ønsker å installere? Da kan det være kjekt å vite hvordan en kompilerer den selv. Det er dessuten ikke så vanskelig at det gjør noe. Er for øvrig enig med deg i at en først bør tilegne seg basiskunnskaper om oppsettet en kjører. Det du sier om at en ikke vil få noen nevnverdig optimalisert ytelse, vil jeg si er halvt korrekt. Kompilerer du applikasjoner som krever store ressurser, så vil du i de fleste tilfeller merke at prosessoren din arbeider mye bedre opp i mot applikasjonen. Dette har jeg selv erfart, så det er ikke bullshit. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 ...PelleP: Når du bruker en pakkehåndterer (f.eks. Adept i KDE) skal du egnetlig ikke trenge å laste ned pakker (.deb, .rpm, .tgz e.l) ved å surfe rundt på websiden til programmet så lenge programmet du søker finnes i en av de såkalte repository-ene (=servere med mange ferdige progampakker) du har aktivert. Det er måten man må bruke i Windows, fordi det ikke finnes noen felles program-/pakkehåndterer. Med en snill GNU/Linux-distro som f.eks. Kubuntu skal dette kun være nødvendig dersom du etterlyser f.eks. en spesifikk versjon av et program, men til vanlig vil pakkehåndtereren finne alle pakkene for deg. Du finner pakkehåndtereren (progammet du bruker for å installere, oppdatere eller fjerne progammer) din her: K-menyen -> System -> Pakkehåndterer (Adept) Utforsk menyene i Adept og se om du kan aktivere de pakkeserverne som heter "universe" og "multiverse" (velg alle som er foreslått der, unntatt CD-ROM e.l.), for da får du litt større utvalg av pakker (programmer). Muligens er dette nødvendig for at du skal finne den pakken som heter vlc der. 8339343[/snapback] Nå gikk det opp et lys for meg! Jeg fant pakken VNC-common og installerte den. Jeg har også koblet meg til skrivebordet fra Windowsmskinen. Problemet her var vell egentlig at det var for enkelt, jeg gorde det vanskeligere enn det trengte å være! Men dere får nok høre fra meg igjen ganske snart! Denne tråden har gjort meg en del klokere, takk til alle som gadd å svare! Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Fint å ta en kikk på de disse sidene som forklarer enkelt å systemastisk de fleste ting man lurer på : http://www.psychocats.net/ubuntu/index.php http://www.ubuntuguide.org Lenke til kommentar
kommers Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 VNC, var det du var på jakt etter, ja. Jeg leste visst VLC, jeg. Bra at du fant ut av det, PelleP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå