Gå til innhold

Formatering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv så pleide jeg å avslutte til DOS fra Windows 98. Da jeg var inne i DOS så var jeg klar til formatering, jeg brukte kommandoen "format C: /q".

Dette er fordi det er mye kjappere, i stede for å formatere sektor etter sektor eller hvordan det fåregår, så sletter den en bite av harddisken din som forteller hvor ting ligger, om det hete kun table eller file alocation table, er jeg ikke sikker på. Men uansett det er kjappere. Husk nå for all del å ta sikkerhetskopi av alt du vil ta med deg videre til ny nyformaterte harddisken. Spill,programmer,dokumenter,regneark,databaser,saver fra spill, e-mail, adressebok,musikkfiler,bilder o.s.v.

Det er lurt å ikke glemme noe her, det er litt kjipt å ha slettet for eksempel en oppgave på 30 sider som du skal levere på skolen om en uke.

Lenke til kommentar

Hoppesgåsa:

Takker for svar.

Om jeg laster ned oppstartsdisketten fra siden du henviste til, eller lager den selv i legg til/fjern programmer har vel ikke noe å si? en av dem er ikke bedre på noen måte?

En kompis av meg som formaterte hadde en del problemer med driverene når han formaterte.. Noen som vet hva det skyldes, eventuelt hvordan jeg kan unngå det?

Lenke til kommentar

Lag en oppstartdiskett i Win98. Boot fra denne velg gjerne med Cd support, men du trenger ikke dette første gangen forde du må ta en omstart etter formateringen. Når du har startet om etter formateringen kan du aktivere cd support. Når Dos er oppe skriver du D: for å komme dil cd romen med Win 98. Det er ikke helt sikkert at denne heter D: her for det opprettes en ramdisk med tools når du boter fra oppsatrtdisketten. legg merke til hvilken bokstav denne får, somregel har da cd romen neste bokstav i alfabetet.

Har du behov for å gjøre andre ting, som å partisjonere kan du gjøre dette fra fdisk, som du finner på ramdisken.

Skriv dir/p og enter så ser du alle filene på disken.

Trykk en tast for å bla nedover. Når du er inne på cd romen er det bare å skrive setup eller instal, test eller se etter under dir/p hvilken som ligger på cd´n.

Stasjonsbokstav: eneter = Bytte stasjon

Cd mappenavn enter = opp en mappe

cd.. enter = en mappe tilbake

Help eneter = Hjelp, om den finnes

copy filnavn/mappenavn stasjonsbokstav: enter = kopiere filer eller mapper til ønsket stasjon feks. a:

Xcopy tar også med selve mappa med innhold.

[ Denne Melding var redigert av: format c: på 2002-12-17 19:15 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...