Gå til innhold

hva er overklokking?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Direkte fra Wikipedia.org:

Overclocking is the process of forcing a computer component to run at a higher clock rate than it was designed for or was designated by the manufacturer.

Overclocking is usually practiced by PC enthusiasts in order to increase the performance of their computers. Some hardware enthusiasts purchase low-end computer components which they then overclock to higher speeds, while others overclock high-end components to attain levels of performance beyond original specifications.

Users who overclock their components mainly focus their efforts on processors, video cards, motherboard chipsets, and Random Access Memory (RAM).

Orker ikke komme med noen lang forklaring nå, men i korte drag handler det om å presse komponenter i en PC til å arbeide raskere enn de gjør.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting angående det; Blir pc'en skadet på en eller annen måte av det?

8338183[/snapback]

Hvis du ikke er forsiktig kan den bli det. Dette spesielt med tanke på kjøling, og spenninger. Man bør helst ha et minimum med peiling før man begynner. Feilen jeg ser en del er at folk roter med masse innstillinger i BIOS, og like etter sitter de der med en svidd prosessor. Les noen guider først, hvis ikke kan det fort bli en heller dyr affære. :)

Endret av nerf
Lenke til kommentar
Selv om man klokker forsvarlig vil det påvirke komponentens levetid. Men det er kanskje fra 20 til 10 år, og hvem har en komponent aktiv i 10 år?

8338844[/snapback]

Min Pentium (ikke noe tall) CPU som står i filserveren min, er laangt over 10 år :)

Og den har vel stått og gått stort sett 24/7 ;)

EDIT: Og den har bare en kjøleribbe, ikke noe vifter, eneste luftgjennomstrømninga er en stille 120mm foran diskene, og den i poweret :w00t:

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar
Orker ikke komme med noen lang forklaring nå, men i korte drag handler det om å presse komponenter i en PC til å arbeide raskere enn de gjør.

8337693[/snapback]

Vanskelig å få komponentene til å arbeide raskere enn de gjør, for de arbeider jo nettopp akkurat så raskt som de gjør (enten de er overklokket eller ikke), hverken mer eller mindre.

Poenget er å få komponentene til å arbeide raskere/yte mer enn det produsenten har ment at de skal gjøre. Produsentene begrenser ytelsen til komponentene slik at det er en rimelig sikkerhetsmargin mot at komponentene skal feile/gå i stykker. Dette betyr at komponentene har et potensiale for å yte mer, men hvis man utnytter dette potensialet (hvilket er det man gjør ved overklokking) øker sjansene for at det oppstår feil eller at komponenten ødelegges permanent. En av de største problemene er gjerne at temperaturen blir for høy, hvilket kan motvirkes ved hjelp av forbedrede kjøleløsninger, f.eks. flere vifter, bedre kjølere eller sågar vannkjøling. Det finnes også mer ekstreme løsninger som benytter seg av en kjølekompressor (samme teknikk som i frysere/kjøleskap). For å ta den helt ut finnes det også de som har eksperimentert med tørris (-79° C) og flytende nitrogen (-196° C).

Lenke til kommentar

Men så har det seg at noen prosessorer klokker bedre enn tilsvarende andre. Disse vil da kunne klokkes forsvarlig lengre enn de tilsvarende andre. Dette hender fordi noen wafere (plater med cpu-kjerner) er bedre enn andre og da kan kanskje en kjerne som hadde akkurat passet i en Intel E6700, bli brukt i en E6600, som da vil klokke bedre enn andre E6600.

Er min teori riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...