knutinh Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Fram til nå har jeg prøvd å lære meg å knipse og gjort heller lite i etterkant. Jeg har nå lastet ned en prøveversjon av photoshop elements og prøver å få ting til å se bedre ut. Vedlagt er et påskebilde skalert ned til 1024x768. Jeg har gjort følgende med bildet : 1. Lighten up shadows 2. Litt fetere saturation 3. Et hakk med oppskarping Ser den editerte versjonen bedre ut? Er fargemetningen "over the top"? -k Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Ser den editerte versjonen bedre ut? Er fargemetningen "over the top"? 8337571[/snapback] Ja mye bedre, og nei absolutt ikke. Jeg kjørte en veldig konservativ linje før, men spesielt etter å ha sett noen av Ragamuffins nydelige bilder, så fant jeg ut at fargemetning (med måte!) er tingen. (PS: Horisonten din er skjev! ) Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Ser den editerte versjonen bedre ut? 8337571[/snapback] Jeg er imponert - en nybegynner som ikke hakker bildet sitt sønder og sammen Kanskje en mellomting hadde vært bedre, jeg synes det første bildet ditt er mer naturlig. Hvis du ikke er ute etter en "unaturlig" effekt, da Edit: Tenker på steinene i forgrunnen. Endret 10. april 2007 av kattekwinnen Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Ser den editerte versjonen bedre ut? 8337571[/snapback] Jeg er imponert - en nybegynner som ikke hakker bildet sitt sønder og sammen Kanskje en mellomting hadde vært bedre, jeg synes det første bildet ditt er mer naturlig. Hvis du ikke er ute etter en "unaturlig" effekt, da Edit: Tenker på steinene i forgrunnen. 8347357[/snapback] Finnes det gode hybride støyfjernere/oppskarpere? For "glatte flater" er problemet at kamerastøy blir synlig ved oppskarping. For konturer og detaljer er problemet at støyfjerning fjerner skarphet. Det jeg vil ha er en mulighet til å veie disse to direkte opp mot hverandre, og gjerne en ulineær funksjon som glatter generøst ut i områder med liten differanse mellom nabopixler, og som skarper opp i områder med større differanse. medianfilter + oppskarping gir ikke denne effekten. -k Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Last ned Neat image gratis på www.neatimage.com. Det programmet fjerner støy på bilder under 1024x1024 pixler. For oppskarping er vel USM, mest brukt blant oss. (UnSharp Mask.) Smart sharpen funker også men jeg vet ikke helt hva forskjellen er. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Smart sharpen har mye mer kontroll over hva slags uskarphet som skal fjernes (lens blur, motion blur, gaussian blur) og en del andre kjekke ting som gjør den mer fleksibel. Nok en gang må jeg anbefale Focus Magic, som er det beste jeg har prøvd. Den lager ikke halo-effekter for å skjerpe slik USM gjør, men har en helt annen måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 enig med riktig, Smart Sharpen er et bedre verktøy, som han deek fra Totalt training sa, (ikke ordrett) "unsharp mask er fortsatt med mest for nostalgiske grunder"... Ellers synes jeg det er en bra redrigering, nesten slik jeg ville gjort det selv, stenene i forgrunden har blitt med i saturation å fått for mye blåfarge... Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Muligens avslører jeg blindhet nå men: Hva er det som er unaturlig med steinene i forgrunnen, Scorpioen84 og kattekwinnen? Det jeg registrere er at mer av detaljene i skyggene kommer fram og at de er skarpet opp. Den grønne laven til høyre er dessuten blitt mye grønnere uten at jeg kan bedømme om det er mer eller mindre realistisk. Min største bekymring var at blåfargen på himmelen og spesielt på havet var over the top. -k Lenke til kommentar
Tore Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) steinene viser tendenser til blåstikk fra du brukte saturation på himmelen... Vises best der jeg har ringet rundt, men hele fjæra har en tendens å være for blå... Men en meget bra redigering Endret 10. april 2007 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 steinene viser tendenser til blåstikk fra du brukte saturation på himmelen...Vises best der jeg har ringet rundt, men hele fjæra har en tendens å være for blå... Minimalistiske forandringer, men jeg her prøvd å ungå det blåstikket i steinene... Om du veksler mellom ditt redigerte og dette, så ser du kanskje hva jeg mente.. (meget dårlig redigering mtp jpg-støy og levels, er bare for å vise steinene...) 8348935[/snapback] Jepp, jeg ser det. Jeg er ikke helt sikker på at jeg anser det som signifikant, men det er uansett bra å få innspill slik at man beholder bakkekontakten. Lett å skru seg helt vill... -k Lenke til kommentar
Tore Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Endret innlegget mitt etterpå, var ikke nødvendig med eksempelbilde på steinene... Beklager at dette ble rotete... Originalbildet var også et meget godt utgangsbilde fra starten av, meget godt histogram... Så ta heller merke i den redigerte delen... Men en meget bra redigering hehe Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Hva er det som er unaturlig med steinene i forgrunnen, Scorpioen84 og kattekwinnen? 8348652[/snapback] Det er skyggen jeg tenker på i allefall, mer naturlig med "slagskyggen" på det første. Men det er ikke sikkert jeg hadde lagt merke til opplysningen det om du bare hadde lagt ut den redigerte... Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 Jeg mener at bilder bare skal oppskarpes en gang, og da helt til slutt i prosesseringen. Hvis bildet skal skaleres er det en fordel å ikke ha skarpet opp først? I så fall burde man vel lage egne versjoner av bildet for alle skjermstørrelser og print-oppløsninger? I mitt tilfelle, en versjon for 1680x1050 PC-skjerm, en versjon for 1366x768 tv-skjerm, og en full-oppløsning uskarpet versjon som kan skaleres/skarpes til hva enn man skal bruke den til? -k Lenke til kommentar
Tore Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg legger på sharpnes på bildet på størst mulig bilde, om jeg ikke cropper så blir det størrelsen fra kamera... I slutten av prosessen såklart.. Om jeg da trenger en liten versjon av bildet til web så synes jeg fortsatt den oppskarpingen som ble gjort på det store bildet er like bra på den lille versjonen... Lagrer kun original fil og redigert fil i størst mulig størrelse... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg mener at bilder bare skal oppskarpes en gang, og da helt til slutt i prosesseringen. Hvis bildet skal skaleres er det en fordel å ikke ha skarpet opp først?-k 8365288[/snapback] Oppskarping bør være det aller siste du gjør før lagring i den størrelsen du ønsker, og ikke før. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. april 2007 Forfatter Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Jeg mener at bilder bare skal oppskarpes en gang, og da helt til slutt i prosesseringen. Hvis bildet skal skaleres er det en fordel å ikke ha skarpet opp først?-k 8365288[/snapback] Oppskarping bør være det aller siste du gjør før lagring i den størrelsen du ønsker, og ikke før. 8365344[/snapback] Hvis bildet skal sendes inn til "fremkalling", er det da vanlig å : 1) skarpe opp bildete til ideell 1:1 pixel utseende i sin native oppløsning 2) skalere bildet opp/ned til den oppløsningen man vet at fremkalleren bruker, så skarpe opp 3) Sende bildet inn i native oppløsning uskarpet slik at fremkalleren kan benytte automatisk oppskarping tilpasset printeren Jeg tolker deg slik at du er enig i at (8 megapixel kilde) ->(oppskarping) -> (skalering til XGA-skjerm) er en generelt dårligere løsning enn (8 megapixel kilde) -> (skalering til XGA-skjerm) -> (oppskarping) Hvorvidt forskjellen faktisk er signifikant får være sin sak. Det er vel slik at bilder generelt ser noe bedre ut hvis de "rendres" på høyere oppløsning enn kilden? -k Endret 12. april 2007 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå