Gå til innhold

Oppdateringsfrekvens på skjerm - HJELP!

Eradicator

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat fått en ny maskin fra Dell med en flatskjerm med en anbefalt HZ på 60. Den kan kjøre på max 70. Som ivrig spiller av forskjellige 3D spill som CS og BF1942 irriterer jeg meg over denne lave oppdateringsfrekvensen. Jeg kjører windows i 1280 x 1024 og CS i 1024 x 768. BF1942 kjører jeg i 1280 x 980.

Så her kommer spørsmålene:

- Er det skadelig for skjermen hvis jeg f.eks setter opp oppdateringsfrekvensen til 80 HZ (eller høyere) selv om skjermen ikke er laget for det?

- Er det noen annen måte jeg kan fikse dette på? Noen programmer, instillinger etc?

Mine specs er:

Pentium 4 2,53 GHZ

1024 MB ram

Radeon 9700 Pro 128 MB

17 tommer flatskjerm

Windows XP

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en flatskjerm (LCD). Denne skjermen får bare dårligere bilde hvis du øker refresh-hastigheten. Dette er fordi

1. Den får et signal som er vanskeligere å sample

2. Et LCD-pixel skrus på og lyser helt til det får beskjed om noe annet (til forskjell fra CRT, som lyser opp i det elektronstrålen treffer fosforet, og fader til neste gang det lyses opp.)

Altså: IKKE skru opp refresh-hastigheten.

Lenke til kommentar

Siden du har en LCD-skjerm på 1280x1024, så vil den jo nødvendigvis blurre når du kjører i en oppløsning som ikke går opp i 1280x1024. Til forskjell fra en CRT-skjerm er pixlene på en LCD-skjerm _veldig_ nøyaktige, noe som igjen gjør at oppløsninger som f.eks. 1280x960 vil se rart ut. Prøv å kjøre CS i 1280x1024, så vil det se mye bedre ut.

Lenke til kommentar

ok..takk. Det har jeg faktisk merket. Men dessverre så støtter ikke CS 1028x1024 :sad: Bare 1028x980...jævlig rart.Får finne et annet forum som tar for seg spill med mindre noen her vet hvordan jeg fikser det. Får se på det når jeg kommer hjem fra school.

Takk for svar

Lenke til kommentar

ok..takk. Det har jeg faktisk merket. Men dessverre så støtter ikke CS 1028x1024 :sad: Bare 1028x980...jævlig rart.Får finne et annet forum som tar for seg spill med mindre noen her vet hvordan jeg fikser det. Får se på det når jeg kommer hjem fra school.

Takk for svar

Lenke til kommentar

Takk for svar

Lenke til kommentar

Huff...CS n00b (stakkars pc)

Hvorfor spiller du "CS" og ikke andre lignende spill? Det er noe jeg ikke skjønner, at et SÅ gammelt spill er så forbanna hektende, sier ikke gamle spill er dårlige men pga ny teknologi går det jo framover...Du kan jo prøve å legge inn Doom 2 nå eller wolfenstein så ser du hva jeg mener.

Venter på noe

Epox EP-8RDA+

AMD XP2400

TwinMos 3200DDR 512MB

Creative Audigy 2

Gainward GF3 TI500

MS Intellimouse Explorer 3.0

Alu funnel 60-92mm

Titan alu vifte 92mm

[ Denne Melding var redigert av: Izex på 2002-12-17 15:37 ]

Lenke til kommentar

Fins så mange CS lignende spill som er nyere og bedre både grafikk spill og lyd messig. Fatter ikke hvorfor det MÅ være CS som spilles. Tør vel ikke prøve de nye spillene heh.

Får spille hva f du vil for min del, sa bare jeg synes det er et merkelig fenomen med hele CS hysteriet og fjortis anti-terrorister/terrorister

Lenke til kommentar

Ehhh..hvis du hadde lest litt oppover kan du se at jeg også spiller BF1942. Har spilt MASSE av forskjellige FPS spill, men faller som regel tilbake til CS. Rett og slett fordi det er så bra! At du gidder å replye på spørsmålet mitt bare for å si at du ikke fatter hvorfor jeg spiller CS synes JEG er fjortiss.

Visit me at m&m.no @ quakenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...