Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[løst]Avliving av hund, kan forrige eier kreve $? [LØST]

nabbskall

Anbefalte innlegg

Andre ville kalle det bruk og kast av en omplasseringshund..

Dere regnet vel ikke med at en omplasseringshund skulle slå seg til ro i løpet av en uke? Håper folk som dere tenker dere om mange ganger før dere går til anskaffelse av ny hund.

Dyr er ikke leketøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vell, dyrlegen tok en kontroll av bikkja.

resultatet ble avliving...  :ermm:  :cry:

de testet reaksjonen til bikkja ved å ta ifra den maten mens den spiste (med en sånn plastikk hånd) resultatet ble bitt.

Testet også å klappe den på forskjellige steder, (magen baken, osv) når de klappet frempå hodet (der øynene er) ble det bitt...

8344784[/snapback]

Så dyrlegen velger å avlive en nervøs hund som ellers er frisk, og som med enkel trening kan bli et flott dyr. Det mest nærliggende ordet jeg finner er "amatør".

Lenke til kommentar
Vell, dyrlegen tok en kontroll av bikkja.

resultatet ble avliving...   :ermm:   :cry:

de testet reaksjonen til bikkja ved å ta ifra den maten mens den spiste (med en sånn plastikk hånd) resultatet ble bitt.

Testet også å klappe den på forskjellige steder, (magen baken, osv) når de klappet frempå hodet (der øynene er) ble det bitt...

8344784[/snapback]

Så dyrlegen velger å avlive en nervøs hund som ellers er frisk, og som med enkel trening kan bli et flott dyr. Det mest nærliggende ordet jeg finner er "amatør".

8348133[/snapback]

Ja, dette var ikke mye jeg kunne gjøre med.. denne avgjørelsen tok legen..

Og du skjønner visst ikke.... Dette her er et lokalområde med ca 500 innbyggere, om ikke mindre, det er INGENTING som heter "hundetrenere" her. Kun EN dyrlege, og den er engang ikke inni "byen" min..

Lite som kan gjørest når pappa ikke for tiden har bil, og det er påske..

Og til sol79;

Vi har hatt 1 schäfer før, og den var det ikke noe prob med. Og ja, vi kommer til å tenke lenge på det om vi noen gang skal ha hund, ivertfall schäferhund..

Lenke til kommentar

Enig med Tee at den dyrlegen må ha vært en skikkelig amatør.

Det å ta inn en omplasseringshund inn i et hus og forventer at den skal være "husren" innen en uke er ganske skremmende. Spesielt når man ikke vet bakgrunnshistorien til hunden skikkelig.

Har hunden blitt behandlet dårlig (eks. sparket, slått etc) og ikke er trygg på omgivelsene, er det jo ikke det grann rart at en hund biter når man tar fra den maten. Det er jo også klart at man ikke skal ta maten fra hunden om man ønsker seg en rolig hund, mange som har ødelagt hundene sine med det tullet der.

For å si det ærlig så tror jeg at hunden bare har forsvart seg. Det at den også forsvarte din mor, var at hunden anså henne som noe trygt. Derfor "beskyttet" den henne også når dere kom i nærheten.

På slike ting er det bare å ta tiden til hjelp med masse kosing som hjelper. Foreldrene mine har en hund som ble skambanket som liten. Brekt hale fikk den som mishandlingen(grodd skjevt når vi fikk den), eieren lot andre hunder bite den og mye mer.

I starten bare glefset den. Kunne så vidt klappe den. Nå er han heldigvis ok. Men han har fortsatt angst blant annet, som følge av mishandlingen. F. eks. det å ta han med i store innehaller med masse hunder, er helt umulig.

For å konkludere så tror jeg egentlig dere ikke er i stand til å ha hund strengt talt. Det å konkludere med avliving etter bare en uke, sier etter min mening det meste. Om dere satser på valp neste gang, så husk at disse tisser inne. Bare advarer i tilfelle dere finner på å avlive noe slikt også etter bare en uke i hus.

Lenke til kommentar
Andre ville kalle det bruk og kast av en omplasseringshund..

Dere regnet vel ikke med at en omplasseringshund skulle slå seg til ro i løpet av en uke? Håper folk som dere tenker dere om mange ganger før dere går til anskaffelse av ny hund.

Dyr er ikke leketøy.

8347377[/snapback]

Støtter denne, ja. Alt for mange skaffer ei katt eller lignende til ungen sin, men så finner de ut at det er for mye styr, så de avliver dyret. Jaja, synd for hunden, synes den bare så forvirrende og skremt ut. Hvis dere noen ganger skal kjøpe en hund eller katt, så kjøp dere en unge, mye lettere å trene opp. Rare metoder å teste hunden før de avlivet den btw.

Katten våres når vi først fikk den brukte 1-2 timer på å snuse rundt i huset og utforske den lange trappa våres, så spiste den mat og la seg å sove i sofaen... Så lærte vi den sjukt mange triks :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det virkelig så mange mennesker som regelrett ignorerer det trådstarter skriver? Hunden er direkte farlig å ha i hjemmet. Hunden er en fare for familemedlemmers helse og velvære. Hvordan mener dere da de skal trene hunden, når den ikke kan oppholdes i hjemmet?

Lenke til kommentar
Er det virkelig så mange mennesker som regelrett ignorerer det trådstarter skriver? Hunden er direkte farlig å ha i hjemmet. Hunden er en fare for familemedlemmers helse og velvære. Hvordan mener dere da de skal trene hunden, når den ikke kan oppholdes i hjemmet?

8357970[/snapback]

Hundegård e.l. De bodde på landet, så jeg antar det er nok plass.

Ingen ignorerer det trådstarter skriver, men mange er uenig i at man har en omplasseringshund én uke og så avliver den.

Lenke til kommentar

8357970[/snapback]

Hundegård e.l. De bodde på landet, så jeg antar det er nok plass.

Ingen ignorerer det trådstarter skriver, men mange er uenig i at man har en omplasseringshund én uke og så avliver den.

8358120[/snapback]

Men dette var noe vi bare vurderte.

Kennelen tok valget med avliving, og avlivde uten vår bekreftelse. "Det er min plikt, dere kan ikke risikere at noen av dere skal bli bitt av hunden, eller naboen"

Lenke til kommentar
Ehmm... På alle slags dyreprogram så er det jo hunder som er helt ukontrollerbare, de biter og glefser til alle, men de blir jo tam etter trening. Dere burde sett på et par episoder der...

8358989[/snapback]

Har sett nesten alle SOS hundehjelpen episodene.

Hunden ble mer og mer agressiv etter at den ble mer sikker på seg selv.

Lenke til kommentar
Hunden ble mer og mer agressiv etter at den ble mer sikker på seg selv.

8359189[/snapback]

Altså var det helt tydelig et problem som kunne blitt løst med rett trening istedet for avliving.

Dette er ikke ment mot deg, så ikke ta det personlig. Men jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bruke den veterinæren og kennelen som hevdet at det her var noe man ikke kunne løse uten å avlive hunden.

Lenke til kommentar
Men jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bruke den veterinæren og kennelen som hevdet at det her var noe man ikke kunne løse uten å avlive hunden.

8359955[/snapback]

Noen bikkjer er mannevonde, og bør avlives!

Som regel er det menneskene som har vært rundt den sin feil, ofte kan det i høy grad trenes vekk, men vi som aldri har møtt bikkjen det her er snakk om må bare anta at den konsulterte veterinæren tok en faglig kompetent avgjørelse etter å ha møtt bikkja!

Lenke til kommentar

Har sett flere dyreprogram sårlig på animal planet hvor hunder blir testet på den måten med en gummihånd mot mat og kosing. Biter den der så ble de nesten altid avlivet grunnet stor fare for at de kunne bite folk. Det var hunder som var hentett inn etter å ha blitt misshandla av forige eier og enten skulle bli omplasert og ble testet først eller hadde til og med måtte bli oppertert av skader fra forige eier. De som bet gummi hånda ble avlivet siden de var for farlige tilog bli satt til omplasering.

De fleste kan sikkert bli trent til og bli gode hunder med god trening men det er ikke mange som har skills eller tid nokk til det, dermed er avliving den sikkreste metoden.

Lenke til kommentar

Som regel er det menneskene som har vært rundt den sin feil, ofte kan det i høy grad trenes vekk, men vi som aldri har møtt bikkjen det her er snakk om må bare anta at den konsulterte veterinæren tok en faglig kompetent avgjørelse etter å ha møtt bikkja!

8360030[/snapback]

En faglig kompetent avgjørelse krever en del lenger tid enn det som er brukt her.

Lenke til kommentar

8360030[/snapback]

En faglig kompetent avgjørelse krever en del lenger tid enn det som er brukt her.

8367526[/snapback]

Ikke når dyrlegen ikke har kapasitet, og heller ikke vil at hunden skal ha kontakt med andre mennesker..

EDIT: til tumbleweed.

Netopp flyttet til Austefjord

Endret av Storleer
Lenke til kommentar
Ikke når dyrlegen ikke har kapasitet, og heller ikke vil at hunden skal ha kontakt med andre mennesker..

8368040[/snapback]

En faglig kompetent avgjørelse krever fortsatt lenger tid. At dyrlegen valgte å avlive hunden pga kapasitetsmangel er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Til Trådstarter du tok rett avgjørelse, ikke hør på alle bedreviterne her inne som ikke har sett hunden. Har hatt problemhund selv som ble avlivd og det eneste jeg angrer på var at vi prøvde alt for lenge på å få den til å fungere normalt.

8377397[/snapback]

:thumbup: Men det var ikke min avgjørelse, jeg var bare kraftig irritert over bikkja.

Uansett, jeg vil se på denne tråden som ferdigdiskutert nå. Takker igjen for alle svar :)

kan evt en mod stenge tråden om kommentarer fortsetter?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...