nabbskall Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Hei. For 1 uke siden hentet mamma ei bikkje. (Schäfer) Bikkja er helt ustyrlig, lystrer ikke på andre enn mamma, og glefser til meg og søsknene mine når vi nermer oss mamma... Vi har vurdert å avlive bikkja, men det er knapt 1 uke siden vi fikk den fra forrige eier, har prøvd og kontaktet de, men det er ikke svar å få. Bikkja ble avlet hos en kennel, og har alle papirer + at den er chippet. Hvis bikkja avlives uten å ta kontakt med den forrige eieren, kan de da kreve noen slags helst erstatning? Dvs, penger? Er det bare å avlive bikkja? På forhånd, takk Endret 9. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Hvis dette er en rasehund, som er avlet opp med lang og bra stamtavle, ville jeg vært forsiktig med noe så drastisk som avliving. Hvertfall hørt med tidligere eier først. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Har stamtavle og hele greia. 1000000% ren schäfer.. Må man kontakte den forrige eieren når de aldri svarer telefonen? (mest sannsynlig på ferie nå da) Ja, avliving blir det visst ikke den forrige eieren henter bikkja. Kan ikke ha en slik hund, som springer etter biler, (blir helt gal når den ser en bil) og prøver å angripe damer med barnevogn. Kan heller ikke ha ei bikkje som glefser til alle andre enn eieren... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Uten at jeg er særlig kjent med bikkje-sjargongen, så hva har forrige eier med om du avliver bikkja? Er bikkjen kjøpt og betalt, så er det din/deres eiendom og opp til dere selv? Analogt, kjøper du en bil på mandag så er det helt opp til deg selv å sende til opphugging på fredag. Det jeg heller stiller spørsmålet med er hvorvidt dere er egnet til å ha bikkje i det hele tatt, når dere i løpet av en uke gir opp. Dere har tatt til dere et dyr, som lever på nåde av mennesker, nå altså dere. Dere plikter både iht til lov, men også moralsk til å gi dette dyret det beste den kan få, og ikke at dere chicken-out etter noen dager! Bikkjer er ekstremt tilpasningsdyktige, og voksne bikkjer har også gode evner til å lære. At bikkjen virker stresset kan godt komme av at den har flyttet til ny familie, men også at den ikke har blitt stimulert særlig gunstig! Tussete dyr har det ofte ikke bra! Ta kontakt med oppdretter, instruktør elns og kjør i gang med et bra program. Bruk tid og ressurser på dyret, for hvis ikke burde bikkja kanskje ikke blitt anskaffet? Endret 9. april 2007 av Montgomery Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Enig med Montgomery her. Slik det går frem av emnet så har dere fått dere hund til omplassering? Eller, bortsett fra valpetiden har den hatt en tidligere eier? Eller er den kun på "ferie"? Litt mer informasjon om bakgrunnen for at dere har den, og ikke de forrige hadde jo vært informativt. Dette er da en av tingene man må være obs på når man tar i mot omplasseringshunder. Årsakene til at de omplasseres kan være så mangt, men ofte(ikke alltid) har forrige eier ikke klart å verken gi hunden tid, omsorg eller oppdragelse til å kunne mestre oppførselen til hunden. Og da er det lettere å omplassere(best for begge dersom den kommer til noen med erfaring/tid/vilje). Eg har selv hatt en omplasseringshund da eieren ville avlive hunden da den ikke kunne gå i bånd og hadde for mye energi. I den perioden vi hadde den lærte vi den mye rart, og endringen i oppførselen til hunden var merkbart. Når vi ikke kunne ha den lengre(førstegangstjeneste + gravid samboer) brukte vi masse penger og lang tid for å sørge for at den kom til en eier som kunne bygge videre på det vi hadde gjort. Da vi omsider besøkte hunden hos ny eier var det fantastisk å se en hund som regelrett var dømt til døden ha det så godt. Men nå var det ikke meninga å fordømme trådstarter bassert på innlegget. Men å avlive en hund er som regel siste utvei. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 For 1 uke siden hentet mamma ei bikkje. (Schäfer)Bikkja er helt ustyrlig, lystrer ikke på andre enn mamma, og glefser til meg og søsknene mine når vi nermer oss mamma... Dette må dere trene på. Vær konsekvent og bestemt i tonen. Se på hundeprogrammer på Animal Planet. Vi har vurdert å avlive bikkja, men det er knapt 1 uke siden vi fikk den fra forrige eier, har prøvd og kontaktet de, men det er ikke svar å få.Bikkja ble avlet hos en kennel, og har alle papirer + at den er chippet. Hvis bikkja avlives uten å ta kontakt med den forrige eieren, kan de da kreve noen slags helst erstatning? Dvs, penger? Er det bare å avlive bikkja? På forhånd, takk 8337504[/snapback] Ikke avliv den, med mindre den har bitt noen. Hvis dere har gitt opp allerede, så ihvertfall vent til dere får tak i tidligere eier. Om de er som sunket i jorden, så kontakt oppdretter. I verste fall prøv å få den omplassert igjen. Scäfere er lettlærte dyr, og hvis dere legger litt innsats i det vil dere sannsynligvis klare å få "verdens snilleste hund" på relativt kort tid. Lykke til. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 En uke, dere gir opp, og det første dere kommer på er avliving? Ærlig talt! Kontakt kennelen når ferien er over, siden det logisk nok er mulig at de er borte i påsken, og hør om å få returnere hunden med bakgrunn i at dere ikke takler den hunden dere har fått. Deretter kan dere gå å kjøpe en gullfisk, som vil egne seg litt bedre for den tålmodigheten som vises med dyrehold her. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Sett fra et objektivt synspunkt, så er problemet at hunden er såpass ustyrlig og mannevond(mot andre enn eieren) at det er ugunstig å ha den i en lang nok periode til at den kan bli trent. Hvorvidt vedkommende er skikket eller ei til å ha hunden, er irrelevant i denne sammenhengen. Når det gjelder hvorvidt den forrige eier kan kreve noen slags form for erstatning, stiller jeg meg tvilende til det med mindre det er oppgitt i kjøpskontrakten. Antar dette er å se på som et vanlig kjøp, ergo hunden er helt og holdent deres til å gjøre det dere måtte ønske med den.(innenfor lovens rammer) Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Uten at jeg er særlig kjent med bikkje-sjargongen, så hva har forrige eier med om du avliver bikkja?Er bikkjen kjøpt og betalt, så er det din/deres eiendom og opp til dere selv? Analogt, kjøper du en bil på mandag så er det helt opp til deg selv å sende til opphugging på fredag. Det jeg heller stiller spørsmålet med er hvorvidt dere er egnet til å ha bikkje i det hele tatt, når dere i løpet av en uke gir opp. Dere har tatt til dere et dyr, som lever på nåde av mennesker, nå altså dere. Dere plikter både iht til lov, men også moralsk til å gi dette dyret det beste den kan få, og ikke at dere chicken-out etter noen dager! Bikkjer er ekstremt tilpasningsdyktige, og voksne bikkjer har også gode evner til å lære. At bikkjen virker stresset kan godt komme av at den har flyttet til ny familie, men også at den ikke har blitt stimulert særlig gunstig! Tussete dyr har det ofte ikke bra! Ta kontakt med oppdretter, instruktør elns og kjør i gang med et bra program. Bruk tid og ressurser på dyret, for hvis ikke burde bikkja kanskje ikke blitt anskaffet? 8339730[/snapback] Vi har hatt bikkje før, og det har ikke vært noe problem. Det er tydelig at bikkjen har vært innestengt mesteparten av sitt liv. Skjønner du ikke noe da? Skal vi risikere at den 7 år gamle søsteren min skal bli bitt av uhyret? Eller at mine to brødre på 10 år skal gå rundt i huset og stadig være bekymret siden hunden jager dem?? Spurte kennel/dyrelege. "Avliv den straks, sikkerheten først" ble svaret. Uansett, til poenget; Vi fikk hunden gratis. Men som du sa, det er jo "nesten" som en bil ja, men de forrige eierene virket ganske kresne.. Til neophus: Ja, den er såpass håpløs at vi ivertfall ikke kan ha den i mer enn en uke til. Tro meg, bikkja ville du ikke likt. Sto ikke noe om noe i "kjøp"s kontrakten, møtte bare den forrige eieren og mottok båndet, og lykke til. Endret 9. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) En uke, dere gir opp, og det første dere kommer på er avliving? Ærlig talt! Kontakt kennelen når ferien er over, siden det logisk nok er mulig at de er borte i påsken, og hør om å få returnere hunden med bakgrunn i at dere ikke takler den hunden dere har fått. Deretter kan dere gå å kjøpe en gullfisk, som vil egne seg litt bedre for den tålmodigheten som vises med dyrehold her. 8340807[/snapback] Avliving JA! Pappa har hatt flere hunder i sitt liv, og ikke en gang han har klart å temme den.. En hund som angriper folk, er i våres øyner verdiløs. Når en hund ikke takler omverdenen annet enn eieren/personen som hentet/mater den, så er det ikke annet enn avliving når vi har prøvd å hatt den til opplæring den siste uken uten håp. Har allerede fått et par klager fra naboen. Har kontaktet kennelen, men han sa ikke mange kloke ord. Virket som om han ikke forstod noenting.. Til NOMORE: Hunden har vokst opp med 2 eiere. Den er 1 år gammel, og har bodd i etasjebygning midt i en storby. Den har vært ute i maks 2 min hver dag (for å gjøre fra seg) og ikke mer. Eierne har ikke hatt tid til den. Endret 9. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Vi har hatt bikkje før, og det har ikke vært noe problem.Det er tydelig at bikkjen har vært innestengt mesteparten av sitt liv. Skjønner du ikke noe da? Skal vi risikere at den 7 år gamle søsteren min skal bli bitt av uhyret? Eller at mine to brødre på 10 år skal gå rundt i huset og stadig være bekymret siden hunden jager dem?? Spurte kennel/dyrelege. "Avliv den straks, sikkerheten først" ble svaret. Uansett, til poenget; Vi fikk hunden gratis. Men som du sa, det er jo "nesten" som en bil ja, men de forrige eierene virket ganske kresne.. 8342247[/snapback] Kontakt tidligere eiere før dere avliver. Om nødvendig sett hunden på kennel så lenge. Dere har tatt til dere en voksen hund uten å sjekke om den vil passe sammen med dere i det hele tatt, så da bør dere pokker meg ta det ansvaret det er å prøve og få gitt den tilbake til tidligere eier eller ordne med omplassering til noen som har mulighet og tålmodighet til å ta seg av den. En dyrlege som sier "avliv straks" uten en skikkelig undersøkelse av hunden er enten ekstremt useriøs og bør fjernes fra yrket straks, eller så har dere ikke fortalt at det er en omplasseringshund dere bare har hatt i en uke. Avliving JA!Pappa har hatt flere hunder i sitt liv, og ikke en gang han har klart å temme den.. En hund som angriper folk, er i våres øyner verdiløs. 8342265[/snapback] Har han hatt flere hunder bør han virkelig skjønne at det tar mer enn en uke å trene dem. Det virker helt ærlig som at dere ikke har hatt peiling på hva dere tok til dere, og istedet for å ta litt ansvar er dere nå bare ute etter en kjappest mulig løsning som ikke koster dere penger. Endret 9. april 2007 av TEE Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Har hatt 2 interesserte hittil. De har også kommet for å se på hunden (glemte jeg å legge til) Men, de synest ikke det var noe for dem. (det var tydelig at de ikke likte hunden) OG så må jeg legge til; Er et par avlere her i lokalområdet. Har spurt dem om å se litt på hunden og det har de, "Det er tydelig at hunden er oppdratt på feil måte" var svaret. Men, de påsto at det ikke var lov til å avlive den så tidli? uansett om vi "eier" den, eller rettere sagt: hunden eier oss.. OG TIL TEE: penger er intet problem, så jeg skjønner ikke hvorfor du engang nevner det. Kanskje du kunne kommet å sett på bikkja? Mye OT nå... Endret 9. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) OG TIL TEE: penger er intet problem, så jeg skjønner ikke hvorfor du engang nevner det. Kanskje du kunne kommet å sett på bikkja? Mye OT nå... 8342319[/snapback] Om penger ikke er noe problem, anbefaler jeg å sette hunden på kennel eller til omplassering så den kan komme til noen som har mulighet og tid til å trene den og ta seg av den. Grunnen til at jeg nevner penger er tittelen på tråden. Det virker mest som om du er bekymret over om du må betale for å avlive hunden, ikke om det finnes noen andre løsninger. Hadde jeg hatt mulighet til å ha hund, hadde jeg ikke nølt med å komme for å se på den. Siste hunden jeg hadde var en 1 år gammel omplasseringshund som hadde blitt slått og sparket daglig der den kom fra. Etter 6-7 måneder med intensiv trening hadde jeg en flott og sosial hund. Den ble avlivet når den 4 år gammel, men pga sykdom, ikke pga oppførsel eller aggressivitet. Så ja, jeg hadde med glede vurdert den. Dessverre bor jeg i Sverige, så det blir litt vanskelig å bare "stikke innom", og jeg er også borte fra hjemmet 0800 - ca. 1730 hver dag, så hund er ikke aktuelt for tiden, og særlig da ikke en hund som vil kreve så mye tid som den du beskriver trenger. Endret 9. april 2007 av TEE Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 OG TIL TEE: penger er intet problem, så jeg skjønner ikke hvorfor du engang nevner det. Kanskje du kunne kommet å sett på bikkja? Mye OT nå... 8342319[/snapback] Om penger ikke er noe problem, anbefaler jeg å sette hunden på kennel eller til omplassering så den kan komme til noen som har mulighet og tid til å trene den og ta seg av den. Grunnen til at jeg nevner penger er tittelen på tråden. Det virker mest som om du er bekymret over om du må betale for å avlive hunden, ikke om det finnes noen andre løsninger. Hadde jeg hatt mulighet til å ha hund, hadde jeg ikke nølt med å komme for å se på den. Siste hunden jeg hadde var en 1 år gammel omplasseringshund som hadde blitt slått og sparket daglig der den kom fra. Etter 6-7 måneder med intensiv trening hadde jeg en flott og sosial hund. Den ble avlivet når den 4 år gammel, men pga sykdom, ikke pga oppførsel eller aggressivitet. Så ja, jeg hadde med glede vurdert den. Dessverre bor jeg i Sverige, så det blir litt vanskelig å bare "stikke innom", og jeg er også borte fra hjemmet 0800 - ca. 1730 hver dag, så hund er ikke aktuelt for tiden, og særlig da ikke en hund som vil kreve så mye tid som den du beskriver trenger. 8342488[/snapback] Jaja, nå var jeg ikke helt seriøs der da. Fikk kontakt med den forrige eieren for en liten stund siden, de sa at vi fikk gjøre det vi ville med den. Er ikke 100% sikker på hva vi skal gjøre med den nå, det blir vell å sette den inn hos kennelen, eller å avlive den.. er ikke mer å gjøre der, var akkurat ute og skulle løsne båndet, da den knurret og viste tennene.. Uansett, denne saken er mer eller mindre løst nå, takker for svar =) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Eg skjønner bekymringen for familiemedlemmer, og andre, dersom en hund er aggresiv. Men dette er de tidligere eierenes skyld, og dere problem. Ikke hundens. Men ja, sikkerheten først, derfor bør dere omplassere denne selv, og plassere den på et hundepensjonat/kennel i mellomtiden. De tidligere eierene har tydeligvis ikke gitt hunden det den trengte, og på den måten har oppførselen til hunden blitt slik den er nå. Men det er deres problem at dere tok til dere en omplasseringshund uten å "teste" hunden i familien først, og gjøre litt mer bakgrunnssjekk. Og dersom dere/din far har hatt flere hunder før så må også han vite at trening av hund(for å ikke snakke om tilpassing og sosialisering) tar månedsvis og år. Håper dere på alle måter kan unngår avliving, og omplasser den til noen som har både kunnskap og tid. Schæfere er lettlærte, omgjengelige og flotte familiehunder. Men dette krever også sin tid, spesielt nå. Nå vet eg ikke hvor dere bor i landet, men kan på det sterkeste anbefale Tunge Hundepensjonat. Om det er for langt unna så kan de sikkert anbefale noen i nærheten. Lykke til. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Skjønner du ikke noe da? Skal vi risikere at den 7 år gamle søsteren min skal bli bitt av uhyret? Eller at mine to brødre på 10 år skal gå rundt i huset og stadig være bekymret siden hunden jager dem? 8342247[/snapback] Forstår godt at det er skremmende både for barn og voksne, men det burde dere ha tenkt igjennom på forhånd. Men nå som dere står i situasjonen, og slik jeg forstår det ikke er kompatible med bikkjens behov, så bli kvitt den - men med en sprøyte som aller siste utvei. Deretter gjennomgå om dere har en livssituasjon som er forenelig med bikkjer før dere anskaffer dere enda en! Det jeg skjønner er at å ta imot et dyr, enten katt, undulat eller bikkje er at det innebærer et enormt ansvar for et annet liv! Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Joda, vi har 2 katter (hadde 3) fra før av, så vi er vandt med dyr. Hunden ble hentet for ca 1 time siden, og den skal testes med kennel og en som kan om hunder. Vi bor i et øde område, så her er det lite med "profesjonell" hjelp å få. Endret 9. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Nå er katter ett dyr for seg selv da, og kan på ingen måte sammenlignes med hunder bortsett fra at de skal ha mat og vann. Men lykke til med kennel Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Jepp, de er vell anerledes Vell, dyrlegen tok en kontroll av bikkja. resultatet ble avliving... de testet reaksjonen til bikkja ved å ta ifra den maten mens den spiste (med en sånn plastikk hånd) resultatet ble bitt. Testet også å klappe den på forskjellige steder, (magen baken, osv) når de klappet frempå hodet (der øynene er) ble det bitt... Uansett, ble stort sett OT denne tråden her, ble mer generelt om hunden, så skal ikke fortsette å bumpe tråden. Takker for alle svar eieren hadde ingen invendinger mht avlivingen... * Var ikke noe jeg kunne gjøre med dette, så plz, ikke gidd å kommenter denne tråden mer..* Endret 10. april 2007 av Storleer Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Beklager at avliving ble resultatet, men som du beskriver så var vel det kun det rette! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg