Gå til innhold

Filmkvalitet i Linux dårlig i forhold til WIN XP

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvorfor en film vises med mye dårligere kvalitet i VLC i linux enn i VLC i Windows Xp? Samme fil fra samme disk og lokasjon.

Er det codec'ene i linux som ikke er bra nok?

Når jeg sier dårligere kvaltet er det fordi bildet i Linux er mye mer "pixelert", unarurlig lyst og "blassere" enn i Windows.

Blir altså kjørt fra samme datamaskin. Eneste forskjellen er om jeg booter i openSuse eller Win.

Og til slutt, kan jeg fikse på det?

(Det er en AVI-fil) :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir bare spekulasjon, for du har oppgitt litt lite opplysninger, men:

VLC har en instilling:

Video->Output modules->Advanced Options->Video output module

Jeg tipper du har valgt 'X11 video output' (eller at det har blitt valgt for deg).

Dette er en software renderer og alle resize (o.l.) operasjoner blir gjort i software... derav de pikselerte (og kanskje hakkette) bildene.

Dersom dette har blitt valgt for deg kan det være fordi du bruker vesa-driver eller noe lignende som enten ikke har støtte for 'xvideo extention' eller ikke har slått det på.

Du kan prøve å velge 'xvideo extention video output' isteden for 'x11 video output' i listen til VLC i den nevnte instillingen.

Dersom det ikke virker, må du se på instillingene dine i /etc/X11/xorg.conf. For å kunne gi deg noen meningsfylte svar der, må jeg vite noe mer om hvilken maskinvare du har... særlig skjermkort. - Og kanskje se xorg.conf filen.

Lenke til kommentar
Dette blir bare spekulasjon, for du har oppgitt litt lite opplysninger, men:

VLC har en instilling:

Video->Output modules->Advanced Options->Video output module

Jeg tipper du har valgt 'X11 video output' (eller at det har blitt valgt for deg).

Dette er en software renderer og alle resize (o.l.) operasjoner blir gjort i software... derav de pikselerte (og kanskje hakkette) bildene.

Dersom dette har blitt valgt for deg kan det være fordi du bruker vesa-driver eller noe lignende som enten ikke har støtte for 'xvideo extention' eller ikke har slått det på.

Du kan prøve å velge 'xvideo extention video output' isteden for 'x11 video output' i listen til VLC i den nevnte instillingen.

Dersom det ikke virker, må du se på instillingene dine i /etc/X11/xorg.conf. For å kunne gi deg noen meningsfylte svar der, må jeg vite noe mer om hvilken maskinvare du har... særlig skjermkort. - Og kanskje se xorg.conf filen.

8339168[/snapback]

Jeg tror at det er VESA-driverne jeg bruker. Det er en HP laptop med Intel-chipset. Måtte tweake innstillingene for skjermkortet for å få 1400x1050 oppløsningen som skjermen støtter. Lurer på om det er ett IKntel 945-chipset.

Skal sjekke innstillingene på VLC og se om det hjelper. Så melder jeg tilbake her hvordan det gikk. Takk så langt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Så det er samme fil og samme spiller? Hvordan er lyden ellers?

8355687[/snapback]

Lyden merker jeg ikke noe forskjell på. Prøvde også Win-VLC gjennom Wine, men det ble bare krøll med feil farger og fullskjerm uten å være fullskjerm. Har ikke rukket å se på de andre tingene som er nevnt ovenfor ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...