Gå til innhold

kald katode og batteri, er dette murlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-18 13:40, skrev KaldBlod:

Kjøp eller lag en batteripakke med 8 AA-batterier, og fest sammen med katoden. Med det lave strømforbruket skal det kunne vare i flere måneder :smile:

(Husk å seriekoble :wink:


 

har skaffet meg 2 stk. 12V batterier på 3Ah.

prøvde med bare det ene men det syntes ikke så bra på vegen, så jeg parralellkoblet batteriene (12V 6Ah) og da begynte jeg å fåden oppmerksomheten jeg ville ha av gående/syklende/kjørende.. lyste faktisk opp hele grøftekanten som var ca 1M fra meg.. :grin: :grin:

 

problemet mitt nå er bare det at jeg ikke har plass til batteriet, må la det ligge å hoppe på "dashbordet"... :razz:

 

jaja, kanskje jeg alikevel må vente med dette prosjektet til jeg har bil da. :cry:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 23:02, skrev Hondaen:

Du må nok rive det av på stedet ser onkel blå deg. Er ikke lov å bruke på offentlig vei.


Er det ikke harru igrunn ? Der kommer du liksom med 49 ccm og neonlys
:grin:


 

hehe, harry? nja, var vel det som var litt av meningen ja.. :grin:

 

men hvorfor er det ikke låv å ha lys under mopeden på offentlige veier?

 

btw: onkel blå har jo ikke så mye han skulle ha sakt da, han har jo selv _to_ stykker på taket.. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 16:19, skrev KaldBlod:

1. Dekk til neonlyset med noe, så det ikke knuser hvis du kjører over en liten ting.

2. Sett fast ledningene til batteriene med gaffateip, og fest batteriet under sete ellerno.

3. Sleng på en bryter, i tilfelle du ser noen snutjävlar :razz:


 

je-furia_ny.jpg

 

har faktisk gjort alt akkurat som du sa nå.. utenom batteriet da.. :smile:

 

har dekket det til med 4mm STERK gummi (den var like hel etter å ha blitt med kjedet rundt et par ganger, jeg gjorde dette for å teste om den var sterk nok til å motstå stensprut og lignende. :grin: )

 

jeg har også montert en bryter som jeg har tiljengelig ved dashbordet.. (selv om jeg kanskje var litt sen med å slå den av da jeg møtte purken i åver 85 i 40 sonen, ville heller konsentrere meg om isen og fartsdompene en å skru av lyset i tidet... :razz: )

 

som du ser (kanskje litt vanskelig men..) har jeg ikke murlighet til å feste batteriet under setet...

 

noen som vet om det er murlig å kjøpe en liten ommformer fra 6V AC (det er vel AC (vekselstrøm) fra en dynamo?) til 12V DC? den bør være veldig liten og helst kunne levere +5Ah

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 18:46, skrev Jannis-15:

...selv om jeg kanskje var litt sen med å slå den av da jeg møtte purken i åver 85 i 40 sonen, ville heller konsentrere meg om isen og fartsdompene en å skru av lyset i tidet... :razz:



 

Du kan dø av slik villmannskjøring, og enda verre, du kan drepe andre. 40-soner er stort sett i tettbygde strøk, og det kan faktisk tenkes at barn leker ved, eller i veibanen.

Har du fortsatt både moped og mopedbeviset etter møtet med "purken"? Du burde iallefall ikke.

 

_________________

Overbevist selv, søker jeg ikke å overbevise.

 

Kassius@#hw.no@undernet

 

[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-12-19 19:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 19:38, skrev zuperMensch:

Du kan dø av slik villmannskjøring, og enda verre, du kan drepe andre. 40-soner er stort sett i tettbygde strøk, og det kan faktisk tenkes at barn leker ved, eller i veibanen.

Har du fortsatt både moped og mopedbeviset etter møtet med "purken"? Du burde iallefall ikke.


 

nei, det var ikke i ett tettbygg (er jo ikke _helt_ korka i huet heller..), det var ute ved noen jorder hvor det var helt tomt for folk (se bort ifra en stygg liten bæbu da :razz: )

og ja, jeg har både mopeden og lappen fremdeles, jeg ble jo ikke stoppet..

hvorfor burde jeg ikke ha lappen? forde jeg lekte meg litt et sted det det var helt tomt for folk? har sikkert lekt deg litt da du var liten du også..

og jeg kjører etter reglene når jeg er i trafikken, bare så det er sakt. :smile:

 

 

ja, det synes bra i dagslys også, men det er jo seff best på kvelden. og den synes fint på avstand ja, den lyser jo opp hele kjørefeltet mitt jo.. :grin:

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-18 08:31, skrev GalFisk:

Hvor mye spenning skal inverteren ha da? Hvis den får for mye blir den ödelagt, får den for lite funker den ikke. Dynamoer gir AC-spenning (de fleste ihvertfall) og spenningen varierer med turtallet, en likeretter/spenningsregulator kan gjöre spenningen spiselig for inverteren.



 

ja, her e tydlig vis IKKJE en elektro-elev nei..(ikkje vondt meint)

når man lader et batteri MÅ man bruke likespenning, visst ikkje hadde batteriet blitt lada opp på den eine sida av sinus-kurva, og bli tømt med minst like stor strøm på den andre sida av kurva, å da hadde det blitt lite igjen.. det ligger da en likeretter-bro inne i dynamo, (da snakker vi ikke om tråsykkel-dynamo) å sørger for at det blir likespenning. det ligger også en liten spenningsregulator inne i dynamoen, men den har ganske liten virkning i en moped-dynamo, den prøver å øke spenningen når den er under 6,5v og senker den når den har kommet til 6,8v.

men jeg anbefaler ikke å henge på noe avansert elektronikk på mopeden uten at du har en skikkelig regulator som leverer akkurat det den tingen skal ha. grunnen til dette er såkalt "rippel" i spanningen, dvs. spennings-støy ev. spennings-topper som er skadelig for følsomt elektronisk utstyr

 

vart sikkert en ufattelig kjedelig post, unskyld for det, men jeg følte at sannheten måtte frem..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-19 21:33, skrev Hjelper'n:

vart sikkert en ufattelig kjedelig post, unskyld for det, men jeg følte at sannheten måtte frem..


 

fakta er aldi kjedelig, men derimot veldig lærerikt! :smile:

 

men jeg burde jo også ha tenkt meg om før jeg spurte om en dynamo deler ut AC strøm.. jeg viste jo egentlig at den gav ut DC, tenkte bare ikke over det i farten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...