Gå til innhold

Karakterer, bør det legges ved ein jobbsøknad?

Anbefalte innlegg

jeg ville kun sendt cv + selve søknaden. blir du inkalt på interju tar du med attester/vitnemål og viser de frem.

edit: ved første gangs jobb teller utdanningen (fagkombinasjon og karakterer) veldig mye men etter du har kommet deg inn et sted teller praksis mest. hvis du ikke har noen formell erfaring fra før av vil du alltid slite med å komme inn i IT så det er bare å søke og stå på så står lykken deg bi. det er såpass godt arbeidsmarked for tiden at det bør ikke være store porblemer med det.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jojo mye fornuftig som kommer frem her...

Litt ironisk så er det en gang at såkalte pretisje bedrifter som f.eks McKinsey har ett stort frafall av ansatte.. Dette i følge DN. Om dette skyldes at er lei av for mye overtid, pompøse og arrogante holdninger, dårlig lederskap eller liknende skal være uvisst. At slike firmaer rekrutterer de såkalt beste kandidatene er vel mer for at de skal ha noe å skryte av. Men om de ansatte er noe bedre enn i andre firma det er vel høyst usikkert. Det er jo ikke for noe at de blir kalt for Mc Arrogant i visse kretser.

Jeg har vært på en lang rekke intervjuer gjennom tiden jeg, så jeg kan ikke klage på det. Karakterene mine fra høgskole/universitet er vel alt i fra A - E. Så jeg skal ikke skryte på meg noe der. Men det som folk gjerne glemmer at jobb og skole er to forskjellige ting. Så det er ikke sikkert at vil ha hatt større tiltro til en person som hadde hatt A i et fag enn enn en person som hadde hatt C i samme faget.

Lenke til kommentar
Litt ironisk så er det en gang at såkalte pretisje bedrifter som f.eks McKinsey har ett stort frafall av ansatte.. Dette i følge DN. Om dette skyldes at er lei av for mye overtid, pompøse og arrogante holdninger, dårlig lederskap eller liknende skal være uvisst. At slike firmaer rekrutterer de såkalt beste kandidatene er vel mer for at de skal ha noe å skryte av. Men om de ansatte er noe bedre enn i andre firma det er vel høyst usikkert. Det er jo ikke for noe at de blir kalt for Mc Arrogant i visse kretser.

8428896[/snapback]

Morsomt at du akkurat nevner McKinsey!

Det har seg nemlig slik at en del av forretningsideen til McKinsey baserer seg på at lederkonsulentene skal forlate selskapet til fordel for sine kunder. På denne måten oppnår McKinsey et enormt nettverk av direktører og andre i lederposisjoner, som naturligvis vet hvem de skal oppsøke mht. konsulenttjenester. Videre har McKinsey et eget internettforum der tidligere ansatte kan kommunisere. I det hele tatt, det er en grunnleggende idé at McKinsey-ansatte skal forlate bedriften - så dette skyldes nok hverken for mye overtid eller dårlig lederskap. :)

At McKinsey konsulenter kan være arrogante har jeg aldri erfart, jeg er så heldig (eller uheldig :p) å jobbe med tidligere McKinsey konsulenter og felles for alle er at de er ekstremt dyktige.

Lenke til kommentar
Men det som folk gjerne glemmer at jobb og skole er to forskjellige ting. Så det er ikke sikkert at vil ha hatt større tiltro til en person som hadde hatt A i et fag enn enn en person som hadde hatt C i samme faget..

Det er vel heller snakk om snitt enn enkeltkarakterer, og enkeltkarakterer er så sensitive for mer eller mindre tilfeldige variasjoner at de isolert sett ikke blir tillagt så fryktelig mye vekt. Har man derimot jevnt over A i metodefag så er det sikrere å trekke konklusjoner

Litt ironisk så er det en gang at såkalte pretisje bedrifter som f.eks McKinsey har ett stort frafall av ansatte.. Dette i følge DN. Om dette skyldes at er lei av for mye overtid, pompøse og arrogante holdninger, dårlig lederskap eller liknende skal være uvisst.

Det er alltid en del gjennomtrekk i attraktive stillinger, men det er ikke lett å trekke noen entydig konklusjon på årsaken. Likevel er det ikke nødvendigvis noe sykdomstegn. Disse selskapene har ofte en implisitt opp-eller-ut policy. De som ikke klatrer i hierarkiet, og det kan ikke alle i konsulentselskaper, finner andre og ofte svært så attraktive stillinger i andre bransjer. Det at så mange fra f.eks. McKinsey innehar toppstillinger andre steder, vil jeg si vitner om at ansatte hos dem er bedre enn i andre selskaper - i snitt. Et annet forhold som vitner om det samme er at McKinsey er markedsledende innenfor strategi (høyest markedsandel), til tross for at de har de suverent høyeste timeprisene, ca det dobbelte, av konkurrerende selskaper.

Men om de ansatte er noe bedre enn i andre firma det er vel høyst usikkert. Det er jo ikke for noe at de blir kalt for Mc Arrogant i visse kretser.

Personkarakteristikker er irrelevant ifht hvor godt man gjør jobben, og spesielt dyktige er, eller blir ofte oppfattet som arrogante, både fortjent og ufortjent. Et eksempel er jo at mange leger blir oppfattet som arrogante, men det er vanskelig å forbinde dette med hvor objektivt dyktige de er.

Mitt syn er at negative holdninger utvikler seg mye på grunn av at mennesker ubevisst måler oss opp mot de vi møter og forsøker å bortforklare avvik eller bekrefte forutinntatte holdninger. Det er derimot ikke til å stikke under en stol at arroganse forekommer og er utrivelig, jeg valgte faktisk å ikke søke enkelte selskaper fordi de ansatte der virket i overkant arrogante under presentasjoner. Jeg vil likevel ikke koble arroganse opp mot prestasjoner.

Mht til dyktighet og karakterer vs arbeidstakere. Du har to grupper arbeidstakere, som bortsett fra noen modifikasjoner er homogene som gruppe. Modifikasjonen er at den ene har C i snitt, den andre har over B i snitt. Hvem er dyktigst? For et lite utvalg vil man ikke kunne gi et godt svar, men det er ganske opplagt når man ser på arbeidstakerne som gruppe.

En liten ting til (puh). Karakterer trenger altså ikke å være avgjørende på personnivå, men på aggregert nivå er det vanskelig å forsvare at en (stor) gruppe med dårligere karakterer enn en annen er dyktigere innenfor karakterens aktuelle fagområde.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...