Sakkeus Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Har ikke noen bra sitat på lur, men anbefaler alle å lese historien om Lot og døtrene. En kveld sjenker de han full og den ene dattera ligger med ham. Neste kveld skjer det samme, men nå er det den andre dattera sin tur. Lot selv husker ingenting av dette. Barn blir det og av denne festen. Og så er det en bra historie om Noah som drikker seg sørpe full og aver rundt naken. Han ender opp i teltet sitt der han slokner, kliss naken. Han yngste sønn finner ham og sladrer til brødrene sine. Noah hevner seg ved å gjøre den svikefulle sønnen til slave for de andre. lol Lenke til kommentar
larskheg Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg tok meg en tur for å se på andre poster. Kommer ikke til å lese eventulle svar til denne posten, så hvis du har noen spørmåsl/kommentarer tl det jeg skrev, få finner ud meg her inne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=677105 (elle rpå pm) ------------------------------------------------------ Dere snakker hele tiden om vitenskapen, og vitenskapen lærer hvor viktig det er å forstå ting fra to sider. Hvis der evil forstå bibelen, må dere gjøre det fra to sider, og ikek fra en side, som dere prøver på nå Kan komme med noen eksempler på hva som faktisk står i bibelen: 1.kor 13 er den som blir lest i alle bryllup: "Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle. 2 Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet. 3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige, ja, om jeg gir meg selv til å brennes, men ikke har kjærlighet, da har jeg ingen ting vunnet. 4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 8 Kjærligheten tar aldri slutt. Profetgavene skal bli borte, tungene skal tie og kunnskapen forgå. 9 For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis. 10 Men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, ta slutt. 11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn. Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige. 12 Nå ser vi i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut. 13 Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten." Matt 6,25-34: Ingen bekymring: "Derfor sier jeg dere: Vær ikke bekymret for livet, hva dere skal spise, eller hva dere skal drikke, heller ikke for kroppen, hva dere skal kle dere med. Er ikke livet mer enn maten og kroppen mer enn klærne? 26 Se på fuglene under himmelen! De sår ikke, de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde likevel. Er ikke dere mer verd enn de? 27 Hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde? 28 Og hvorfor er dere bekymret for klærne? Se på liljene på marken, hvordan de vokser! De strever ikke og spinner ikke, 29 men jeg sier dere: Selv ikke Salomo i all sin prakt var kledd som en av dem. 30 Når Gud kler gresset på marken så fint, det som gror i dag og kastes i ovnen i morgen, hvor mye mer skal han ikke da kle dere – dere lite troende! 31 Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: 'Hva skal vi spise?' eller 'Hva skal vi drikke?' eller 'Hva skal vi kle oss med?' 32 Alt dette er hedningene opptatt av. Men den Far dere har i himmelen, vet jo at dere trenger alt dette. 33 Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. 34 Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage." Ef 2,8-9: "For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. 9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv." Joh 3,16-18a: "For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt." Lenke til kommentar
E6IL Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Et annet godt eksempel på noe som faktisk står i bibelen: 23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Jeg hadde inntrykk av at trådstarter var ute etter gode sitater, ikke slike forferdelige ting som vi alle vet finnes i bibelen. Om man er ute etter det, så finnes det nok av lister på nettet. Her er en. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Et annet godt eksempel på noe som faktisk står i bibelen: 23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna. 8796833[/snapback] HAAHAH, måtte le av denne Lenke til kommentar
noodles Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Det beste av alle: Tek du kjolen åt næsten din i vissa, so lat han få han att fyre soleglad. For den er det einaste han hev til å sveipa kring seg; den er det han skal klæda lekamen sin med; kva skal han elles liggja i? Når han ropar til meg, skal eg høyra det; for eg er miskunnsam. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 "Se flodhesten! Jeg har skapt både den og deg." - Job 40,10 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Skeptic's Annotated Bible er utrolig bra til å finne det man trenger i bibelen De har endatil: Good Stuff in the Bible Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 "Se flodhesten!Jeg har skapt både den og deg." - Job 40,10 8800039[/snapback] Det står bak på konfirmantbibelen min. Eg likte det sitatet eg òg. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jesus viser sin grenseløse kjærlighet: Jeg er det sanne vintre, og min Far er vinbonden. Hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver gren som bærer frukt, renser han så den skal bære mer. [...] Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en gren og visner. Og grenene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner. JOH 15:1-2,6 Eller som George W. Bush ville ha sagt det: "Either you are with us, or you are with the terrorists." Den som lokker en av disse små som tror på meg, til fall, for ham var det bedre om han var kastet i havet med en kvernstein om halsen. MARK 9:42 Halleluja Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det står utrolig mye bra i Salomos Ordspråk. Mange visdomsord, ikke bare for dem som er kristne Kommer ikke på noen nå da..hehe Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 10. juni 2007 Del Skrevet 10. juni 2007 Det står utrolig mye bra i Salomos Ordspråk. Mange visdomsord, ikke bare for dem som er kristne Kommer ikke på noen nå da..hehe 8822597[/snapback] Enig. 13 Lykkelig er den som finner visdom, det menneske som vinner god innsikt. 14 Det er bedre å skaffe seg visdom enn sølv, den vinning den gir, er større enn gull. 15 Visdommen er mer verdifull enn perler, av alle dine skatter er ingen som den. 16 I sin høyre hånd har den langt liv, i sin venstre rikdom og ære. 17 På visdommens veier er det herlig å vandre, og alle dens stier fører til fred. 18 For alle som griper den, er den et livstre, lykkelige er de som holder fast på den. 19 Herren grunnla jorden med visdom, med kyndighet reiste han himmelen. 20 Med kunnskap lot han havdypet bryte fram og duggen dryppe fra skyene. Det beste av alle: Tek du kjolen åt næsten din i vissa, so lat han få han att fyre soleglad. For den er det einaste han hev til å sveipa kring seg; den er det han skal klæda lekamen sin med; kva skal han elles liggja i? Når han ropar til meg, skal eg høyra det; for eg er miskunnsam. 8799018[/snapback] Hehe, nynorskoversettelsen er litt smårar enkelte steder, ja. Tror den gir mer mening på bokmål; 26 Tar du din landsmanns kappe i pant, skal du la ham få den igjen før solnedgang. 27 For den er det eneste han har å dekke seg med; og den skal han ha omkring sin kropp. Hva skal han ellers ligge i? Når han roper til meg, vil jeg høre; for jeg er barmhjertig. Lenke til kommentar
noodles Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Fysj og skam, nynorsk er det eine rette språket! Bibelen er også skrive slik at det passar best å lese anten ein gammal nynorsk-versjon eller King James Version. Men om verset: Ikkje stel kjolen til naboen utan å spørje, for han har ikkje andre klede. Og dersom du står naken, fordi naboen har stole kjolen din, og skrik til Gud - vil han høyre deg. Det høyrest ut som ein plan... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå