tom waits for alice Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) For å se på hva som er tillatt etter loven, er det greit å se på Norges lover, i dette tilfelle Åndsverksloven. Der heter det: § 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed. Opphavsmennene gis en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Kongen kan fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk, b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram, c) fremstille maskinlesbare eksemplar av databaser i maskinlesbar form, eller d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar. Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder: a) musikkverk, b) filmverk, c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, eller d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk. Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen. Det er ikke tillatt å fremstille eksemplar etter denne paragraf på grunnlag av en gjengivelse av verket i strid med § 2, eller på grunnlag av et eksemplar som har vært gjenstand for eller er resultat av en omgåelse av vernede tekniske beskyttelsessystemer, med mindre slik eksemplarfremstilling er nødvendig etter § 53a tredje ledd andre punktum. Edit: Link til Åndsverksloven på Lovdata Altså, så lenge man ikke gjør det for å tjene penger på det, kan man lage kopier til eget bruk. Det gjelder dog ikke programvare. Og det er ikke tillatt å omgå kopisperrer. Man har ifølge §2 heller ikke lov å kopiere verker som ennå ikke er gjort tilgjengelig for almenheten. Det kan tolkes som om nedlasting av musikk og filmer ikke er forbudt etter loven. Men ikke tar mitt ord for det... Geir Endret 8. april 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Tja, har vel alltid vært ok å snakke åpent ut sider som piratebay (noe som artikler fra HW sin side har bygget på), og programmer som Direct Connect har jo sin egen guide her. I tillegg er det en stor informasjonstråd rundt P2P her. EDIT: Grensen går vel der man begynner å linke til stedene? 8337385[/snapback] At hardwares skribenter insisterer på å skrive lange artikler om PirateBay gjør grensegangen litt mer komplisert. Men det er fortsatt ikke lov å poste på forumet for eksempel at "Ringenes herre ligger ute til nedlasting. Søk på PirateBay!" Torrentprogramvare er det full lovlig på diskutere på forumet, fordi de også kan brukes til lovlig nedlasting. Men det forusetter at det ikke fremgår av posten at formålet er å last ned opphavsrettsbeskyttet materiale. Men det blir kanskje litt off topic her i tråden. La oss holde oss til Norges lover her, og hva som er lov utenfor forumet, ellers blir vi bare enda mer forvirret. Geir Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 En litt morsom ting angående hva som er lov og ikke lov er jo at det er lettere å for arne forbruker og finne sin ønskede cd i ønsket kvalitet ulovlig enn å laste den ned lovlig gjennom betalingssider. Såklart må det jo nødvendigvis koste på betalingssider, men det er gratis og lettere å gjøre det ulovlig.... Er det forbruker eller produsenten sin feil? Er forbruker for kravstor eller produsent for treg til å følge markedet? Beklager litt off topic, men følte det var litt relevant for det denne tråden utviklet seg til. Lenke til kommentar
ptta Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Men det er fortsatt ikke lov å poste på forumet for eksempel at "Ringenes herre ligger ute til nedlasting. Søk på PirateBay!" 8337634[/snapback] Med mindre du er moderator ser jeg Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Et par tommelfinger regler om hvorvidt noe er lovlig å laste ned gratis er 1 Koster det penger i butikken (enten på kjøpesenteret eller på nett) er det ulovlig. F.eks. S.T.A.L.K.E.R hos Spaceworld 2 Ligger materialet gratis tilgjengelig på produsentens hjemmeside, er det lovlig å laste ned. F.eks. OpenOffice Disse generelle retningslinjene er ikke absolutte, men funker for det aller meste! Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Moderator-preik! Men det er fortsatt ikke lov å poste på forumet for eksempel at "Windows Vista ligger ute til nedlasting. Søk på PirateBay!" 8337634[/snapback] Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Altså, så lenge man ikke gjør det for å tjene penger på det, kan man lage kopier til eget bruk. Det gjelder dog ikke programvare. Og det er ikke tillatt å omgå kopisperrer. Man har ifølge §2 heller ikke lov å kopiere verker som ennå ikke er gjort tilgjengelig for almenheten. Det kan tolkes som om nedlasting av musikk og filmer ikke er forbudt etter loven. Men ikke tar mitt ord for det... Geir 8337466[/snapback] Det er her du tar feil. Loven begrenser helt klart denne retten ved det følgende: Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder: a) musikkverk, b) filmverk, Altså. Tolkningen du kommer med er den som var gjeldende før loven ble revidert. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det som er interessant er at om man tolker loven litt på spissen kan faktisk funksjonshemmede laste ned (ved fremmed hjelp). Funksjonshemmede kan uten hinder av denne bestemmelse la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av funksjonshemningen. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Så sant det er nødvendig, ja. Det betyr ikke at en funksjonshemmet har blankofullmakt til å kopiere hva han vil. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Nei nei, selvsagt, det var derfor jeg mente hvis man satt den på spissen Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Ja, nedlasting er lovlig, såfremt du ikke laster ned ting som egentli skulle kostet penger.. og sånne "copyright" greier.. Lenke til kommentar
Lovise_84 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Men hvis man laster ned ulovlig og blir "tatt" - får man bot da eller?Uff, burde sette meg mer inn i dette <{POST_SNAPBACK}> Sjansen for at du blir tatt er ikke så veldig stor Man bør vel være forsiktig...Fikk telefon på onsdag jeg, fra internettselskapet mitt. De hadde mottatt en mail fra Paramount Pictures om at en av deres kunder, min IP var nevnt i mailen, om at jeg hadde lastet ned en film de hadde copyright på, og at saken ville gå videre. Jeg tørr i alle fall ikke ha på mer nedlasting på ei stund. Internettselskapet mitt hadde ikke utgitt mine personopplysninger, men likevel tørr jeg ikke ha på noen ting som helst lengre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå