Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er nedlasting lovlig?

Missen

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg har forstått så er det fremdeles lovlig å laste ned "ulovlige" ting i Norge, men ikke å laste opp/at andre laster av deg (som jo alle programmene gjør)..

8336986[/snapback]

Dermed så blir det ulovlig igjen! Skal noen laste ned, så må jo noen laste opp :p

Har også hørt at det er lov å laste ned filmer, musikk ++ til privat bruk, men ikke til å dele med andre.

Uff, blir forvirret av alle de greiene :ermm:

8336977[/snapback]

Det er nok desverre feil informasjon. Det er helt ulovlig å laste ned filmer eller musikk som er lisensiert materiale. Men for eksempel musikk fra Urørt på NRK2 er helt lovlig å laste ned, fordi det ikke er lisensiert materiale...

Skjønner? :)

8337001[/snapback]

Tja sånn halvveis :p

Hvordan vet man hva som er lovlig og ulovlig da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Torrent og andre progammer er fine til å spre store filer hurtig, noe som også gjør det nyttig for de som vil dele/laste ned ulovlige ting. Det finnes uansett masse gratis materiale du kan laste ned med f.eks torrent.

Nyeste Azureus 3.0 (alfa2 ...) har en media del der du kan browse etter filmer/serier/musikk som er enten gratis/til leie eller til salg. Har bare så vidt sjekket den, men det virker lovende.. kostet 1,9$ for å kjøpe en film tror jeg (16 kr og 0,9$ for å leie den) Dersom dette blir bra s... så vet jeg hvor jeg skal handle.. :p

Lenke til kommentar
Tja sånn halvveis :p

Hvordan vet man hva som er lovlig og ulovlig da?

8337029[/snapback]

Ja det er jo det som er dilemmaet her da. Det kan av og til være vanskelig å skille slikt materiell, men det er nok ikke så veldig vanskelig. Skal du laste ned en film som torrent, så kan det være en idè å sjekke om filmen er lisensiert av et filmselskap :)

Ulovlig og ulovlig. Etisk er det hvertfall ikke, men vil tro det er på grensen.

8337038[/snapback]

Jeg trodde det var absolutt helt ulovlig å laste ned filmer, spill, programmer og musikk som er lisensiert innadfor et selskap? :hmm:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Kjenner også mange som laster ned fra piratebay. Er det det samme her og? At noe er lovlig og noe ikke?

8337084[/snapback]

Sålenge det ikke ligger gratis på utgiverens nettside er det nok neppe lovlig... ta det som en "grei" pekepinn. Stemmer naturligvis ikke alltid, men sånn stort sett.

På sider som piratebay florrerer det mest ulovlig ting.

Du finner som sagt open office og slikt der, men det ligger jo også gratis på hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar

Sålenge det ikke ligger gratis på utgiverens nettside er det nok neppe lovlig... ta det som en "grei" pekepinn. Stemmer naturligvis ikke alltid, men sånn stort sett.

På sider som piratebay florrerer det mest ulovlig ting.

Du finner som sagt open office og slikt der, men det ligger jo også gratis på hjemmesiden deres.

8337117[/snapback]

Det blir jo ikke ulovlig å laste ned gratis ting fordi om det ligger på Piratebay! Det er bare en måte folk legger det ut på.

Men det er nok som du sier, det er mindre grader med slikt materiell på slike sider.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått så er det fremdeles lovlig å laste ned "ulovlige" ting i Norge, men ikke å laste opp/at andre laster av deg (som jo alle programmene gjør)..

8336986[/snapback]

Nei, det er ikke lov.

Du tenker på reglene slik de var før den såkalte "mp3-loven" som vel ble innført i juli i fjor? eller 2005? samme det. Uansett, nedlasting av opphavsrettbeskyttet programvare var ulovlig lenge før denne loven trådte i kraft. Og det er fortsatt ulovlig. Derimot var det ikke ulovlig å laste ned musikk (muligens film / bilde óg) før. Dette "smutthulllet" ble dog tettet ved siste lovendring.

Lenke til kommentar
Ulovlig og ulovlig. Etisk er det hvertfall ikke, men vil tro det er på grensen.

8337038[/snapback]

Jeg trodde det var absolutt helt ulovlig å laste ned filmer, spill, programmer og musikk som er lisensiert innadfor et selskap? :hmm:

8337043[/snapback]

Det er her det ligger i grense land. Er det ulovlig og låne et spill til en kamerat?

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var absolutt helt ulovlig å laste ned filmer, spill, programmer og musikk som er lisensiert innadfor et selskap?  :hmm:

8337043[/snapback]

Det er her det ligger i grense land. Er det ulovlig og låne et spill til en kamerat?

8337241[/snapback]

Ja du sier noe der... :roll:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Vil bare minne om at det er forskjell på Norges lover og forumets retningslinjer. Sistnevnte sier klart at diskusjoner om slikt er forbudt uansett om det er tillatt etter loven eller ikke. Så det kan godt være tillatt å lage kopier her i landet uten at det er lov å snakke om det på forumet.

Denne er nok ellers feilpostet. Flytter den til juss jeg, siden den dreier seg om lovverket.

Geir :)

Lenke til kommentar
Er det mot rettningslinjer og diskutere hvor du bryter loven når det gjelder fildelig? Unskyld, men jeg er ikke helt med på hva du mener.

8337287[/snapback]

Nei, det er lov å diskutere dette, altså om nedlasting etc er lovlig eller ikke (ellers hadde jeg stengt tråden), men det er ikke lov å diskutere hvor man laster ned ting, ting man har lastet ned og så videre.

Poenget er at forumet har strengere regler enn Norges lover når det gjelder nedlasting. Se retningslinjenes punkt 8 og nettiketten.

Beklager at jeg var litt uklar i farten.

Lenke til kommentar
Er det mot rettningslinjer og diskutere hvor du bryter loven når det gjelder fildelig? Unskyld, men jeg er ikke helt med på hva du mener.

8337287[/snapback]

Nei, det er lov å diskutere dette, altså om nedlasting etc er lovlig eller ikke (ellers hadde jeg stengt tråden), men det er ikke lov å diskutere hvor man laster ned ting, ting man har lastet ned og så videre.

Poenget er at forumet har strengere regler enn Norges lover når det gjelder nedlasting. Se retningslinjenes punkt 8 og nettiketten.

Beklager at jeg var litt uklar i farten.

8337336[/snapback]

Tja, har vel alltid vært ok å snakke åpent ut sider som piratebay (noe som artikler fra HW sin side har bygget på), og programmer som Direct Connect har jo sin egen guide her. I tillegg er det en stor informasjonstråd rundt P2P her.

EDIT: Grensen går vel der man begynner å linke til stedene?

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...