Hansforum Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg har en Renault Megane 98 modell. Til vanlig så fyller jeg bare bensin og gjør det som trengs, men jeg sjekker aldri oljen. Hvor ofte bør jeg gjøre det? Hvilken olje må jeg fylle på hvis det er for lite? Oljeskift blir jo fulgt som i servicen, men jeg bør vel ikke bare stole på at oljenivå lyset lyser, men sjekke det oftere, eller? Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg har en Renault Megane 98 modell. Til vanlig så fyller jeg bare bensin og gjør det som trengs, men jeg sjekker aldri oljen. Hvor ofte bør jeg gjøre det? Hvilken olje må jeg fylle på hvis det er for lite? Oljeskift blir jo fulgt som i servicen, men jeg bør vel ikke bare stole på at oljenivå lyset lyser, men sjekke det oftere, eller? 8336428[/snapback] Ring til nærmeste Renault forhandler. De kan svare på hvilken spesifikasjon oljen til din bil skal ha. Jeg bruker å peile olje hver 4 uke og hver gang jeg vasker bilen. I tillegg peiler jeg alltid oljen før jeg skal ut på en lengre tur. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Å forsikre deg om at bilen har nok olje ved å peile den, er vel den billigste forsikring du kan ha mot større motorskader. Etterfyll til maks merket ved behov med riktig olje (aldri fyll over maks). Endret 8. april 2007 av sesteen Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Ring til nærmeste Renault forhandler. De kan svare på hvilken spesifikasjon oljen til din bil skal ha. Eller bare sjå etter i instruksjons boka som ligger i bilen.. Det kunne vel vert lurt og kontrollere oljenivået en gang i månen minst Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg pleier å peile olja og servoolja ukentlig, og samtidig sjekke kjølevæske- og bremsevæskenivå, men så har også bilen min mange km på klokka og en mindre oljelekkasje. Ikke stol blindt på varsellampa. Den er der som en ekstra forsikring, det betyr ikke at du ikke trenger å peile olja iblant. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Ok, takk for god info her. Skal ringe Renault og høre med de. Det er ikke så lett å lære seg dette her, men da skal jeg prøve å putte inn i rutinene at jeg peiler olje en gang i måneden minst. Er det noe annet jeg bør peile i samme anledning? Hvor ofte bør man for eksempel sjekke lufttrykket i dekkene? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Sjekk lufttrykket i dekkene sånn ca hver gang du fyller tanken, eller en gang i måneden. Husk at du ikke skal ha kjørt langt når du sjekker trykket. Dekkene skal være kalde for å vise riktig trykk (luft utvider seg ved varme). Sjekk gjerne at det er nok kjøleveske og bremseveske når du peiler olja. Etterfyll spylerveske. Se etter lekasjer osv. Vask motoren når den begynner å bli møkkete. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Jeg har ikke mulighet til å vaske motoren manuelt hjemme hos meg, så jeg vasker i vaskeanlegg o.l. Hvordan gjør dere det? Er det bare å spyle ned i motoren. Tåler alt der nedi der det? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. april 2007 Del Skrevet 10. april 2007 Her er en rimelig grei guide om bilvask som også beskriver motorvask. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå