Gå til innhold

Hvor lenge til religion er historie?


Anbefalte innlegg

Vi er vel alle klar over det? Religion er ett resultat av menneskets nysgjerrighet og intelligens! Fra en tid tilbake da menneskene ikke visste annet, da "enkle" spørsmål som: Er jorden rund eller flat? Hva er der ute over våre hoder? Hva er solen og hvorfor sirkulerer den rundt oss? Samt de to store som ingen vet: Hvorfor er vi her? Hvordan ble mennesket til? Dette var spørsmål religion kunne gi svaret på, jorden var flat, jorden var universets senter, osv..

 

Dette vet vi nå, vi har håndfaste beviser på det. Og jo mer vi forsker, jo mer får vi svar på. Så hvor plasserer dette oss i fremtiden, når vi etter all sannsynlighet har funnet bedre beviser på sterke hypoteser som bare religiøse kan le av?

 

Hvor vil det plassere religion? Vil det gå rett i historiebøkene? Vil det tilpasse seg som det har gjort de siste hundre årene? Vil religion være et nytt begrep som definerer en annen type gruppe med noenlunde like paralleller med dagens religioner? Vil det at religion ebber ut i fremtiden være for det vonde? Eller det gode? Det er ingen tvil at fryktelig mye urettferdighet og krig i verden har sin rot i religion. Vile det være bedre uten denne fiksjonen, eller finner mennesket nye grunner til å være urettferdige over hverandre?

 

Når, evt om, blir religion plassert i historiebøkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion er historie...

 

Omtrent når alle godene er jevnt fordelt, alle har like muligheter fra fødselen av, og alle får en skikkelig utdannelse.

 

Tro er mangel på viten, dermed må folk lære for å slippe å tro.

 

Hvis du lar barn velge mellom

 

"det bare er sånn" ("gud skapte alt")

 

og

 

"det er slik fordi... <sett inn 1001 grunner, med dokumentasjon, på over 10 000 boksider med 1000 nye faguttrykk>"

 

-- så vil de fleste akseptere den letteste løsningen, fordi den gir "mening" uten å fornærme egoet til den som ikke er skolert.

 

Det har med ego å gjøre.

 

(De fleste) mennesker klarer bare ikke å skifte mening når de tror på noe uten å ha beviser for det.

 

-Mennesker som tror på kornsirkler vil tro på kornsirkler helt til hver eneste bidige sirkel har en signatur, og hver eneste en er dokumentert menneskeskapt, og *ingen* påstår noe annet.

-Mennesker som tror på spådom vil tro på spådom helt til hver eneste bidige "synske" de vet om har blitt dokumentert falske.

-Mennesker som tror på en gud vil tro på guden helt til alle kildene blir fastslått feilaktige... og mye, mye, mye mer...

(Troende tar kaken...)

Lenke til kommentar

"The religion of one age is the literary entertainment of the next."

 

- Ralph Waldo Emerson

 

Religion vil nok aldri helt forsvinne, men fortsette å utvikle seg. Etterhvert som vi tilegner oss mer viten, så antar jeg at overtro vil dø mer ut; selv om det aldri helt vil forsvinne. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Vel, ifølge meg så kommer ikke religion til å bli historie.

Når Messias kommer, kommer alle mennesker på jorden til å bli religiøse og da kommer dommedagen.

The end to the worlds story.....

8377006[/snapback]

 

Og, med fare for å virke frekk, men kun med den intensjon å få frem ganske enkelt hva jeg mener om saken; Dette skjer den dagen Erna Solberg og Ari Behn anlegger grønnsakshage med assorterte salatsorter i mitt akterspeil. ;)

Endret av nerf
Lenke til kommentar
Vel, ifølge meg så kommer ikke religion til å bli historie.

Når Messias kommer, kommer alle mennesker på jorden til å bli religiøse og da kommer dommedagen.

The end to the worlds story.....

8377006[/snapback]

 

Jeg er Messias. Hvorfor blir ikke folk religiøse? Kan det være fordi jeg ikke kan...bevise det?

 

Jeg tror ikke religion kommer til å bli historie, men det er ikke fordi noen religion er sann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...