Gå til innhold

God S/H-film til eldre kamera + fremkallingsspm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du ha ekte svart-hvitt film som du kan fremkalle selv, eller en svart-hvitt film som kan fremkalles hos en fotobutikk med normal fargeprosess?

Sistnevnte koster akkurat det samme å fremkalle som vanlig fargefilm. Skal du sende inn en ekte svart-hvitt film til fremkalling og kopiering, er det intet mindre enn veldig dyrt.

Ulempene med fargeprosess, er at du på mindre seriøse/billige fotosjapper kan oppleve fargestikk på svart-hvitt bildene dine.

Lenke til kommentar

De filmene er helt ok, og kan i tillegg fremkalles selv i vanlig svart-hvitt kjemi om ånden skulle komme over deg. Har testet å fremkalle både XP2 og BW400CN i Kodak HC-110 og Agfa Rodinal, pluss BW400CN i Kodak D-76. Alt går helt fint.

Skal du ha de beste resultatene må du imidlertid over til tradisjonelle svart-hvitt filmer som du bør fremkalle selv, og der er Fuji ACROS 100 helt klart den beste.

Lenke til kommentar
Ja og ja. Men i første omgang tenkte jeg å kjøpe film som kan framkalles i butikk :) Planen er jo å fremkalle selv med tiden, men ikke nå. Har ikke kjemikalier :ermm:

8336535[/snapback]

Er ganske billig med en tank og kjemikalier, hvis du har en filmscanner eller en scanner som kan scanne film greit vil jeg anbefalle deg det. Kjøpt selv akkurat en tank og kjemi, betalte noen hundrelapper, og har kjemi nok for mange titals filmer. Blir billig, tanken var det jeg betalte mest for (200 kroner) kjemien var nesten gratis, og dagen etter fortalte pappa at han hadde kjelleren full av gamle tanker som han vurderte og kaste så kjedelig.

Men i hvertfall det er utrolig enkelt, og det blir fine bilder hvis man scanner film, og for web-bruk og små kopier er det mer enn nok med en flatbed skanner i 1500 kroners klassen. La ut et par bilder av den første filmen min på stimodin.blogspot.com dette er selvsagt bare komprimerte jpg-filer, og orginalene ble mye større og hadde god kvalitet. Filmen jeg brukte var tri-x 400 noe som ga bilden et nærmest gammeldags preg da dette er en gammeldags film i motsetning til mer moderne delta korn filmer som feks tmax. Selv liker jeg den litt røffe tri-x looken, gir bildene litt mer filmpreg.

PS. Så gøy at du har et Rollei 35 er du fornøyd med det? Fantastisk lite kjekt kamera, tror nesten jeg må snike med meg min fars gamle når jeg stikker hjem fra påske ferien. Så kan jeg ta bilder med det, Fed 2 og en Nikkormat som er på vei fra ebay. Ingenting er som klassiske kameraer.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Hei modin :)

Har både tank, filmscanner og penger til kjemikalier, har bare ikke fått oversikt over hva jeg skal ha av annet utstyr :whistle: Har jo Ilford sin guide, men ser ikke at noen av de to største norske nettbutikkene som har alle kjemikaliene fra Ilford (??), dermed er jeg blank. Andre navner på andre merker ;) Er sikkert en liste på internett som ligger på lur. Hvilke kjemikalier kjøpte du?

Bildet av scooteren på bloggen din var fint :love:

Rollei 35 ja, og ikke 35SE som jeg av en eller annen grunn skrev i første innlegget. Fikk det av en på jobb!! :D Har bare hatt en vanlig Kodakfilm gjennom, greit nok, men prøver heller Fuji om en stund :yes:

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar
De filmene er helt ok, og kan i tillegg fremkalles selv i vanlig svart-hvitt kjemi om ånden skulle komme over deg.

8336882[/snapback]

Høres bra ut :)

Skal du ha de beste resultatene må du imidlertid over til tradisjonelle svart-hvitt filmer som du bør fremkalle selv, og der er Fuji ACROS 100 helt klart den beste.

8336882[/snapback]

Hva skiller en tradisjonell svart-hvittfilm fra en "vanlig?" :) Er tradisjonell det samme som den "ekte" svart-hvittfilmen Afseth nevnte, som er dyrere å fremkalle i butikk?
Lenke til kommentar

Ja. Ilford XP2 Super, Kodak BW400CN og så videre er svart-hvitt filmer som kan fremkalles i maskin, i fargekjemi (C41), mens "ekte" eller "tradisjonelle" svart-hvitt filmer er dyre å få fremkalt i butikk fordi det er håndarbeid. Butikkene får rett og slett ikke inn nok slike filmer til at det er noe vits i å ha en maskin som gjør det. Skjønt, nå for tiden nærmer vel fargefremkalling seg det stadiet også... :nei:

Det som gjør Fuji ACROS så bra er ikke bare det at den er omtrent like skarp som legendariske Agfa APX 25, men også det at den har enormt gode egenskaper ved lange eksponeringer. Der resiprositetsfeilen for Ilford FP4+ er hele fire stopp ved eksponeringer over 30 sek, klarer Fuji ACROS 100 seg med et halvt. Det vil si under minuttet, mot FP4+'s 8 minutter, for samme eksponering.

Lenke til kommentar
Har både tank, filmscanner og penger til kjemikalier, har bare ikke fått oversikt over hva jeg skal ha av annet utstyr :whistle: Har jo Ilford sin guide, men ser ikke at noen av de to største norske nettbutikkene som har alle kjemikaliene fra Ilford (??), dermed er jeg blank. Andre navner på andre merker ;) Er sikkert en liste på internett som ligger på lur. Hvilke kjemikalier kjøpte du?

Bildet av scooteren på bloggen din var fint :love:

8347331[/snapback]

Du trenger egentlig ikke allverdens av kjemikalier, man trenger egentlig bare fremkaller, fiks og klyper til å henge opp filmen med etter at den er fremkalt. Selv kjøpte jeg bare en flaske med T-max fremkalleren, og enn flaske med Ilford fiks, på fotovideo. I tillegg er det lurt med et termometer så man kan måle tempretaturen på fremkalleren, men et vanlig laboratorie-termometer får man for 29 kroner på Chlaes Ohlson. Hvis du har tank og scanner så er det nesten mindre arbeid og kjøpe fremkaller og fiks enn å fremkalle i butikken.

ps. Virker som om filmprodusentene prøver å lure oss da de rutinene som finnes på deres product sheets er veldig avanserte og forvirende, men i virkeligheten er det ganske enkelt og greit. Desuten ville jeg satset på en fremkaller i sirupform, slik som t-Max, HC-110 eller Rodinal, det det er mer jobb og blande ut pulverfremkallere mange av dem må også blandes varme.

Lenke til kommentar
... "ekte" eller "tradisjonelle" svart-hvitt filmer er dyre å få fremkalt i butikk fordi det er håndarbeid.

8347371[/snapback]

Hva med å få butikken til å kun fremkalle filmen og ikke lage noen bilder?

Så kan man scanne disse selv hjemme :hmm:

Lenke til kommentar

Ta kontakt med www.fotoimport.no, de hjelper deg med alt du trenger. De har også Ilford sine produkter. Ellers så har PreusPro mye. Men det er ikke så veldig komplisert, mitt "sett" består av:

- Fremkaller: Ilford ID11/Ilford Microphen (alt ettersom hva slags film jeg fremkaller)

- Stopp: Bruker Ilfostop nå, men alt duger

- Fixer: Ilford Rapid Fixer er finfin

Så avslutter jeg med skylling, og putter noen dråper Kodak PhotoFlo i det siste skyllevannet.

Av filmer, så er jeg tilhenger av Ilford sine produkter:

- Ilford Pan-F (ISO50, når lyset tillater det)

- Ilford Delta 100 (ISO100, moderne film, ny emulsjon - skarp som juling! Balansert kontrast)

- Ilford HP5+ (ISO400 - men kan pushes inn i evigheten om det er nødvendig, har kjørt denne på ISO1600 med godt resultat)

- Ilford Delta 3200 (ISO3200 - har etter hvert lært meg hvordan denne fungerer, og da er den strålende. Kan gi mye korn før du får litt erfaring)

Lenke til kommentar

Hehe... Det beste er at du har plenty av valg. F.eks. så er Ilford sin ID11 tilnærmet lik Kodak sin D76, som igjen er forløperen til XTol, som igjen gjør mye av det samme som Ilfords DD-X (som er "dyr" i bruk). Spørsmålet blir om du skal pushe filmen (altså undereksponere den, og heller "dra på" i fremkallingen). Da kan det være greit med en såkalt speed-increasing fremkaller (Kodak Xtol og Ilford Microphen er greie typer her).

Stopp er det nesten bare å kjøpe den som er billigst, evt. som kommer på den fineste flasken.

Fixer - her kan det være greit å gå for en non-hardening fixer, og jeg har valgt RapidFix rett og slett fordi den er å oppdrive i nærheten.

De siste årene har det nesten blitt en politisk greie å kjøpe film/kjemi - jeg velger å støtte de som fremdeles har vilje til å produsere dette. For min sin del betyr det at jeg holder meg til Ilford så langt det er mulig. Fuji er også (under tvil) inne på lista mi, mens Kodak har rykket ut.

Lenke til kommentar
... "ekte" eller "tradisjonelle" svart-hvitt filmer er dyre å få fremkalt i butikk fordi det er håndarbeid.

8347371[/snapback]

Hva med å få butikken til å kun fremkalle filmen og ikke lage noen bilder?

Så kan man scanne disse selv hjemme :hmm:

8347559[/snapback]

Det er selvsagt billigere.

For ca 14 år siden, da jeg tok min første svarthvitt-film, kostet det meg ca kr 370,- å få fremkalt og kopiert alle bildene på en 36-bilders rull.

Lenke til kommentar

For ordens skyld skal det nevnes at stopp badet uten problemer kan droppes, selv skyller jeg bare tanken to ganger med vann mellom framkalling og fiksering, fungerer helt strålende. Kodak PhotoFlo er heller ikke nødvendig det fungerer like greit med en dråpe Zalo. Så da er det ikke stort mer enn framkaller og fiks du trenger noe man finner i enhver fotobutikk med respekt for seg selv, hvis du bor i Trondheim, Bergen eller Oslo er fotovideo et fint sted å gå, i Bergen hadde de i hvertfall hele kjelleren full av kjemi.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Mange gode råd å få her, katta. Må dog si meg enig med modin i det meste. Stop er strengt tatt ikke nødvendig, og flytende kjemi som blå Tetenal er enkel og grei å beregne. Jeg har jo en del erfaring med de kameraene du nevner, og ville valgt en iso 400-film selv. Det skyldes naturlig nok at du ikke har koblet avstandsmåler, og må gjette deg frem til avstand. Da er det greit at du har hurtigheten til å stoppe ned til en rimelig liten blender.

Når det gjelder valg av filmtype er det bare en type som gjelder for meg i dag, nemlig Tri-X. Den gir det rette uttrykket for klassisk foto, og slår de finkornede filmene med T-korn osv anyday for meg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Enig!!

Men nå har jeg faktisk hele hyblen full av FortePan, for den er så billig så jeg fikk en kammerat som kom på besøk fra Oslo til å kjøpe 10 iso 100 og 10 iso 400. Uten og egentlig vite hvordan resultatene blir så kan si at jeg er spent på om den er brukbar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...