Neotetra Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Som første digital speilrefleks kamera uten kit med denne linsen. I første omgang blir dette eneste linse pga budsjett på 10 000. Er dette en dårlig ide å gå for kun 1 fast linse uten zoom som start ? Kommer vel til å ta bilder av alt mulig, men primært kjente og kjære. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Som første digital speilrefleks kamera uten kit med denne linsen.I første omgang blir dette eneste linse pga budsjett på 10 000. Er dette en dårlig ide å gå for kun 1 fast linse uten zoom som start ? Kommer vel til å ta bilder av alt mulig, men primært kjente og kjære. 8335873[/snapback] Kommer an på hvor lenge det er til du kjøper deg objektiv neste gang og hva du tar bilder av. Er det snakk om portretter så går det jo, men jeg tror du fort vil savne litt vidvinkel hvis du skal ta litt åpnere bilder. Spesielt innendørs. Husk at dette ikke er et normalobjektiv på et APS sensor kamera som Canon 400D. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Først av alt: Jeg liker 50mm f/1.4. Veldig. Men jeg hadde nok lagt de ekstra hundrelappene i å få med kitobjektivet. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Som killertomato sier så er ikke dette objektivet for trange rom, men ellers er det glimrende. Et alternativ som er litt videre, er canon 35 f/2. Dette tilsvarer det man kan kalle et normalobjektiv og er kr. 1000,- billigere. Denne er både skarp og lyssterk. Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Takk for respons. Mulig det er lurt å ha en backup linse via kit selv om den ikke er spesielt bra, i følge endel omtaler. Kanskje ikke så rart med tanke på prisen. I følge tilbakemeldingen så virker det som jeg burde ha en vidvinkel linse pga bilder innedørs ? Sikter da til prisområde 4000-5000 kr for eventuelt en skikkelig vidvinkel linse som neste kjøp, kvalitetslinse nr 2, om noen måneder. Endret 8. april 2007 av Neotetra Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Kitlinsa koster uansett så lite når du kjøper den samtidig med kameraet, så den er grei å ta med seg. Og den kan jo også være veldig grei å ha hvis du skal selge kamerahuset for å oppgradere en gang i fremtiden - mye lettere å selge et kamerahus m/objektiv. Ellers så lærer man jo en god del om komposisjon, og det å faktisk tenke litt før man tar bildet hvis man jobber med faste brennvidder (som regel er det helt problemfritt å flytte seg et par meter frem og tilbake fremfor å bare zoome inn slik mange gjør), selv om det i enkelte tilfeller har klare begrensninger. Endret 8. april 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 8. april 2007 Forfatter Del Skrevet 8. april 2007 Det med senere salg kamera var et godt poeng og derfor jeg satser mest mulig penger på linse. Blir vel kit + fast 50 mm som skal være utrolig bra for de som har prøvd den Lenke til kommentar
modin Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Synes i hvertfall at 50mm er dumt hvis du bare skal ha et objektiv. Selv ville jeg valgt 28 eller 35mm som tilsvarer henholdsvis vid og smal normal, og ja det er fantastisk morro og lærerikt og fotografere med. Selv bruker jeg av og til en russisk Fed 2 med en 53mm blir omtrent det samme som en 35mm på EOS 400d, men 50mm på et digitalt hus blir alt for smalt til andre type bilder enn portrett. Det er ikke for ingenting at kameraer med fast objektiv og uten zoom tradisjonelt pleide å ha objektiver med brennvidde rundt 40mm. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Er enig med resten av folket her, har selv lenge bare hatt kit og 50mm f1,4. Det er bare det at kit. objektivet føles så bilig ut sammenlignet med 50 mmern at det ble fryktelig lite brukt. Har suplert med en 28 mm og det har en veldig kurant brenvidde, og er det som blir mest brukt. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg er også enig at du kanskje bør velge 35mm eller lignende. Allikevel tror jeg du lærer utrolig mye av å bare ha ett fastobjektiv Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Bra tilbakemelding her som selvfølgelig gjør meg mer usikker på den 50 mm. Kommer til å satse på fastobjekt siden jeg da får mest kvalitet for pengene. Ser det som en fremtidig investering på lang sikt. Mulig jeg burde satse på Canon EF 28mm f/1.8 USM til nesten 1000 kr mer enn 50 mm. Det eneste er at det ikke er mye brukererfaringer på den 28mm mens 50mm regnes jo som en av de beste linsene som finnes i forhold til pris. Så tar jeg med kit linsen slik at jeg har et alternativ tilfelle muse felle. Jeg går ut ifra at alle linsene som revnt her kan brukes på proff kamera til Canon som 30D, 5D og 1D ? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 30D kan bruke både EF-S og EF objektiver, mens 5D og 1D kan bare bruke EF objektiver.. Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Det koster deg ikke mer enn 500 kroner for et brukt kit-objektiv (18-55mm) da, så ville nok tatt meg råd til det. Blir fort litt kjedelig med 50mm utsnitt på alle bilder man tar. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 hva med Sigma 30mm f/1.4? Jeg er veldig fornøyd med Canon 50mm f/1.8 selv om den er plastic fantastic, og den koster jo veldig lite sammenlignet med alt nevnt her. -k Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 9. april 2007 Forfatter Del Skrevet 9. april 2007 Sigma 30mm f/1.4 ser ut som en bra linse på tester. Det eneste er at det er EF-S i følge produktguide på akam.no og ikke EF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå