Gå til innhold

Sør-Afrika: snart Zimbabwe-tilstander?

Anbefalte innlegg

Satt og så på et par dokumentarer som handlet om Sør-Afrika på Youtube. Her fikk man se hvordan hvite bønder ble drept, ranet og overfalt av sorte, uten at gjerningsmennene ble tatt. Tror det var så mange som 50 personer (tre ganger flere som ble voldtatt) hver dag som ble drept, så ut fra innbyggerantallet er drapsfrekvensen 10 ganger høyere enn den er i USA (der den også er ganske høy).

Nesten sånn man begynner å lurer på om det var så lurt å avvikle Apartheid. :ermm:

De som vil se nyhetsklippene kan søke på Sør-Afrika på Youtube eller Google Video.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sør Afrika er på vei ned ja, helt klart. Som om de ikke har nok å stri med skal de arrangere et kostbart fotball-VM på toppen av det hele. Blir spennende å se hvordan det mesterskapet blir i forhold til det vi hadde i sommer. Kriminaliteten er hinsides og AIDS-problemet for lengst ute av kontroll. Setter man klovner til å styre får man sirkus.. presidenten f.eks som så sent som i 2000 forsvarte en gjeng 'forskere' som bestred at HIV var årsaken til AIDS.

Lenke til kommentar
Nesten sånn man begynner å lurer på om det var så lurt å avvikle Apartheid. ermm.gif

Du mener diskriminering, tvang og segregering av majoriteten av befolkningen til fordel for de 8 prosentene som er hvite er en bra løsning?

8336859[/snapback]

Selvfølgelig var det satt på spissen, men mange av de som styrer i Sør-Afrika i dag er sorte som har vært organisert i bla. ANC.

Jeg sier ikke at Apartheid var rikitg, og jeg er sterkt i mot alle former for rasisme, men under Apartheid var det i hvert fall mer kontroll i landet.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig var det satt på spissen, men mange av de som styrer i Sør-Afrika i dag er sorte som har vært organisert i bla. ANC.

Jeg sier ikke at Apartheid var rikitg, og jeg er sterkt i mot alle former for rasisme, men under Apartheid var det i hvert fall mer kontroll i landet.

8336915[/snapback]

Er det negativt at de har vært organisert i ANC? ANC spilte en viktig rolle i frigjøringen av de svarte i Sør-Afrika, og mange firhetsforkjempere som Nelson Mandela var blant lederne.

Uansett å forsvare Apartheid er forkastelig. Svarte ble plassert i reservat og slummer med elendig infrastruktur og forhold og hadde ikke engang stemmerett i sitt eget land. Den hvite minoriteten som utgjorde en ubetydelig andel av befolkning styrte landet og levde i velstand.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

8336915[/snapback]

Er det negativt at de har vært organisert i ANC? ANC spilte en viktig rolle i frigjøringen av de svarte i Sør-Afrika, og mange firhetsforkjempere som Nelson Mandela var blant lederne.

Uansett å forsvare Apartheid er forkastelig. Svarte ble plassert i reservat og slummer med elendig infrastruktur og forhold og hadde ikke engang stemmerett i sitt eget land. Den hvite minoriteten som utgjorde en ubetydelig andel av befolkning styrte landet og levde i velstand.

8337033[/snapback]

Forsvarer heller ikke Apartheid ...

Det er sorte har vært undertrykket i flere år gjør det ikke rett å drepe og voldta hvite sørafrikanere som hevn.

Lenke til kommentar
Nesten sånn man begynner å lurer på om det var så lurt å avvikle Apartheid. ermm.gif

Du mener diskriminering, tvang og segregering av majoriteten av befolkningen til fordel for de 8 prosentene som er hvite er en bra løsning?

8336859[/snapback]

Ikke det at jeg forsvarer apartheid-samfunnet, men det var i det minste et funksjonelt samfunn, noe som Sør-Afrika ligner mindre på hver dag som går. De svarte ble undertrykket i apartheid-samfunnet, men nå undertrykker de svarte de hvite i et flertallsdiktatur. Det er ikke et spørsmål for Sør-Afrikas hvite befolkning om hvis de skal emigrere, men når. Konsekvensene av emigreringen for Sør-Afrika blir at de blir satt flere hundre år tilbake i utvikling.

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg forsvarer apartheid-samfunnet, men det var i det minste et funksjonelt samfunn, noe som Sør-Afrika ligner mindre på hver dag som går. De svarte ble undertrykket i apartheid-samfunnet, men nå undertrykker de svarte de hvite i et flertallsdiktatur. Det er ikke et spørsmål for Sør-Afrikas hvite befolkning om hvis de skal emigrere, men når. Konsekvensene av emigreringen for Sør-Afrika blir at de blir satt flere hundre år tilbake i utvikling.

8339745[/snapback]

enig til de grader. har selv slektniger som bor i Sør-Afrika. De sier at det nesten er apartheid igjen bare motsatt vei denne gangen. Landet er på vei ned og folk er ikke trygge i det hele tatt. Politiet er korrupt. en venn av familien min er politi der nede. han kom på TV fordi han klarte å stoppe en arfrikansk bande, ingen har ellers tørt å gjort det før. Politiet er livredde for gjengene, lov og orden er det ikke mye av der nede. kriminelle fra hele afrika kommer til sør-afrika. Det er vanskelig å forstå det, men skal prøve å gi et godt eksempel. Det er ei seks år gammel jente som vi kjenner der nede, hun går aldri ut av bilen i byen. Hun sitter inni bilen sammen med en voksen mann. Hjemme har de høye murgjerder med piggtråd og glasskår på. I tillegg er det gitter foran alle vinduer. Ei venninne av henne ble voldtatt, og hun er SEKS år gammel. Og det er vist helt vanlig der nede! :mad:

Dette har ingen ting med at mine slektniger har undertrykt de sorte. For det har de ikke. Når de hvite hadde styringen hadde hvertfall landet en "velfungerende" politikorps. er like mye imot apartheid som alle andre og er glad for at det er fjernet. Men de sorte burde ha sammarbeidet bedre med de hvite. det er de hvite som har kapitalen og kontaktene i utlandet. Uten de hvite er ikke sør-afrika så mye annerledes enn mange andre afrikanske land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...