Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har jeg misforstått noe? (switch)

Anbefalte innlegg

Heisann! Det ser ut til at modemet har ipadresse og denne er på nett. Da er problemet at du ikke har en ipadresse? Men vent, hvordan fikk du da opp denne siden du nettopp viste?

Hva er din ipadresse når du kobler deg til via switchen?

8336225[/snapback]

Jeg begynner å gå tom for ideér her. Han får en 169.x.x.x-IP-adresse når han kobler via switchen. Med andre ord så klarer han ikke å motta IP-adresse når han kobler gjennom switchen. Defekt?

Han kom inn på modemets webinterface når han koblet direkte i modemet.

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! Det ser ut til at modemet har ipadresse og denne er på nett. Da er problemet at du ikke har en ipadresse? Men vent, hvordan fikk du da opp denne siden du nettopp viste?

Hva er din ipadresse når du kobler deg til via switchen?

8336225[/snapback]

Som sagt, når jeg kobler opp via switchen har jeg ikke nett i det hele tatt, og har heller ingen ipadresse. Alt jeg gjør på nett gjør jeg når jeg er koblet direkte til modemet...

Her er også screenshot av de andre sidene på modem-siden:

post-119193-1176062264_thumb.jpg

post-119193-1176062273_thumb.jpg

post-119193-1176062288_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du har plugget switchen med modemet i uplink, kommer jeg til den konklusjon at dette modemet enten ikke har router funksjonalitet, eller den er skrudd av. Det virker ikke som, etter bildene du har vist meg, at du selv kan skru av eller på dette. Jeg vil da bestemt mene at du trenger en router desverre.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å gå tom for ideér her. Han får en 169.x.x.x-IP-adresse når han kobler via switchen. Med andre ord så klarer han ikke å motta IP-adresse når han kobler gjennom switchen. Defekt?

En defekt switch ville jo forklart mye selvfølgelig... men det får jeg jo ikke testet før tidligst tirsdag, med mindre noen av dere wizards har en måte å teste det på?

Lenke til kommentar

@Jitte:

Har du PPPoE-passord og -brukernavn? I såfall prøv å kjør en Easy Setup på modemet. Det vil da resette både modem- og dhcp-delen av 510i-en.

Men husk - ikke gjør dette om du ikke har brukernavn og passord, for da er du ikke på nett uten switchen heller.

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har vel avslørt meg nok som uvitende til å kunne stille dumme spørsmål, så here goes:

- Hvordan pinger jeg en annen maskin?

- Er PPPoE-passord og brukernavn det samme som hos internet-provideren?

Lenke til kommentar
Hvis du har plugget switchen med modemet i uplink, kommer jeg til den konklusjon at dette modemet enten ikke har router funksjonalitet, eller den er skrudd av. Det virker ikke som, etter bildene du har vist meg, at du selv kan skru av eller på dette. Jeg vil da bestemt mene at du trenger en router desverre.

8336311[/snapback]

Modemet hans er et routermodem. Om du ser på dette bildet så ser du at DHCP står aktivert:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=141456

Om DHCP har hengt seg er en helt annen sak. Som sagt prøv en Easy Setup dersom du har PPPoE-passord og -brukernavn.

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar

Anders: det erhelt tydelig at dhcp'en ikke er aktiv så fremt switchen ikke er defekt da.

Jitte : Du trykket start --> kjør -> skriver inn cmd her skriver du

ping 192.168.0.1 (adressen blir den adressen du har satt statisk på den andre maskinen).

Lenke til kommentar
Anders: det erhelt tydelig at dhcp'en ikke er aktiv så fremt switchen ikke er defekt da.

Jitte :  Du trykket start --> kjør -> skriver inn cmd her skriver du

ping 192.168.0.1 (adressen blir den adressen du har satt statisk på den andre maskinen).

8336425[/snapback]

Det framkommer jo tydelig av bildet at DHCP er aktiv. Men om det er noe heng kan jo være en forklaring.

Hvorfor skal han pinge noe i 192.-range forresten?

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar
Heisann! Hvis du kobler en swtich til en router må du passe på at du plugger ledningen fra modemet til switchen i UPLINK porten. Dette er somregel den siste porten på switchen. Det du i realiteten gjør er å STACKE switchen... Du må også passe på at du har stilt inn maskinen på å MOTTA ip adresse og at denne ikke er satt statisk fra før. Har du ikke tullet med disse instillingene står den på å motta og du skal ikke behøve å gjøre noe.

8336084[/snapback]

Edit: Leif

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Den står aktiv ja, men hadde den vært det så skulle han jo fått en ipadresse så lenge switchen er iorden.

Har du/jitte testet hvilken ipadresse du får når du er koblet rett til modemet? en 80.x adresse eller en 10.x adresse?

8336495[/snapback]

Når jeg er koblet på Netgear-switchen får jeg ikke internettilkobling som sagt, men resultatet av ipconfig var som følger (tar med alt, i tilfelle det hjelper):

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks:

Automatisk konfigurasjon av IP-adresse: 169.254.253.86

Standard gateway:

Når jeg har koblet direkte via modemet får jeg følgende resultat:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks: lan

IP-adresse: 10.0.0.1

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 10.0.0.138

8335946[/snapback]

Jeg sitter på jobb og skriver nå, siden jeg nå ikke har internett i det hele tatt i går. Fikk tips om å kjøre easy setup på modemet for å være sikker på at router-funksjonaliteten fungerte, med det resultat at jeg nå ikke kommer meg på nett i det hele tatt...

Vil allikevel gjerne sjekke switchen, noe som jo bør funke. Lancaster, hvordan finner jeg ut hvilken ip-adresse jeg har satt statisk på en maskin? (sånn at jeg kan pinge den fra en annen...)

Når det gjelder uplink, så skal switchen ha det, den har i hvert fall en feature som heter Auto Uplink, så jeg regner med at det er det dere snakker om.

Lenke til kommentar

Auto-uplink er riktig ja.

For å sette en ipadresse statisk gjør du følgende på to maskiner :

trykk start - innstillinger - kontrollpanel - nettverk -

Her skal du ha noen koblinger.

Det skal være en som heter lokal tilkobling (local area connection).

Høyreklikk på denne velg egenskaper, du får opp en liste, scroll ned til "internet protocol (tcp/ip), dobbelt klikk på denne, her skal valget stå på "motta ipadresse" som standard, du velger "bruk følgende ipadresse", og skriver inn f.eks. 192.168.0.1 på første feltet, og trykker på feltet subnet, da kommer det opp autmatisk tall der også... Trykk ok, og du har satt en statisk ip adresse. Gjør dette på en annen maskin også, bare endre ipadressen til 192.168.0.2. Ikke glem å reverser dette når du skal begynne å sjekke tilkoblingen til telenor igjen. Håper dette hjelper deg på vei.

Lenke til kommentar

Jeg testet litt annerledes, nemlig ved å låne en switch på jobben. Da funket det som bare det, så defekt switch var det irriterende enkle svaret på problemet her... Har skaffet ny, og alt fungerer nå som det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...