Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har jeg misforstått noe? (switch)

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lagt opp kabel til PC nummer to, og trodde dermed jeg skulle ha et enkelt nettverk: ADSL-modem - switch - 2 PC-er. PC-ene har nettilkobling hver for seg når de er koblet direkte til modemet, men ikke via switchen. Switchen er en NetGear FS605, som skal finne ut av det meste selv. Ifølge bruksanvisningen er det bare å plugge inn og kjøre i vei. Når dette ikke funker, hva har jeg da gjort feil? Noe jeg kan prøve å gjøre for å få det til å funke? Eller har jeg misforstått, kan jeg ikke bruke en switch på den måten? Må jeg ha en router? Fyren på Elkjøp påsto det holdt med en switch, jeg har ikke peiling...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thomson SpeedTouch 510i står det på modemet, aner ikke om det er innebygget router i det, men tviler vel egentlig... Men det dere sier er altså at jeg bør gå og fortelle Elkjøp-fyren et lite alvorsord for ikke å kunne jobben sin? Samt kreve rabatt på en router...

Hvordan sjekker jeg om jeg har en eller to ip-adresser? Og hvordan "ordner" jeg denne anietsoj?

Lenke til kommentar
Thomson SpeedTouch 510i står det på modemet, aner ikke om det er innebygget router i det, men tviler vel egentlig... Men det dere sier er altså at jeg bør gå og fortelle Elkjøp-fyren et lite alvorsord for ikke å kunne jobben sin? Samt kreve rabatt på en router...

Hvordan sjekker jeg om jeg har en eller to ip-adresser? Og hvordan "ordner" jeg denne anietsoj?

8335727[/snapback]

Ok.

På undersiden av ST 510i så står det et serienr. Starter dette på MBTN så er det et routermodem. Starter det på LLT så er det et bridgemodem(i så tilfelle vil du trenge en PPPoE-klient i form av en router).

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar
Det starter med MBTN faktisk. Da må jeg altså stille inn en ip-adresse et eller annet sted? Eller må jeg få tildelt en ekstra fra Telenor?

8335795[/snapback]

I såfall er modemets gateway http://10.0.0.138

OM det er en switch du har kjøpt deg vil jeg tro at dette skulle være Plug 'n Play, siden modemet da vil ta seg av routinga.

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar

Hehe, nå prater du gresk for meg :D Må jeg skrive inn denne gateway-adressen noe sted?

Det står nå på boksen at det er en "fast ethernet switch" (noe det også står på Netgear-siden jeg linket til i første innlegget), så jeg regner med det er det jeg har kjøpt. Hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
Hehe, nå prater du gresk for meg :D Må jeg skrive inn denne gateway-adressen noe sted?

Det står nå på boksen at det er en "fast ethernet switch" (noe det også står på Netgear-siden jeg linket til i første innlegget), så jeg regner med det er det jeg har kjøpt. Hva annet kan det være?

8335835[/snapback]

Først og fremst - er PC koblet til Netgear-swichen nå? I så fall ta en IP-config og post hva som står på Standard/Default gateway.

IP-config:

Start -> Kjør -> cmd -> ipconfig -> se etter standard/default gateway

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar

Når jeg er koblet på Netgear-switchen får jeg ikke internettilkobling som sagt, men resultatet av ipconfig var som følger (tar med alt, i tilfelle det hjelper):

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks:

Automatisk konfigurasjon av IP-adresse: 169.254.253.86

Standard gateway:

Når jeg har koblet direkte via modemet får jeg følgende resultat:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks: lan

IP-adresse: 10.0.0.1

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard gateway: 10.0.0.138

Lenke til kommentar
Når jeg er koblet på Netgear-switchen får jeg ikke internettilkobling som sagt, men resultatet av ipconfig var som følger (tar med alt, i tilfelle det hjelper):

Standard gateway:

8335946[/snapback]

Logg deg på speedtouchen fra nettleseren. Skriv inn 10.0.0.138 i adressefeltet. Brukernavn er brukernavnet ditt hos online.no, og passordet er passord samme sted.

Sjekk DHCPinnstillingene, og hvilket adresserom den deler ut adresser i. Du har nemlig ikke fått noen ipadresse gjennom netgearen.

Lenke til kommentar

Standard gateway:

8335946[/snapback]

Utifra hva du poster her heller jeg veldig mot at du har kablet feil.

Sjekk at du har kablet slik:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
334q5vn.jpg

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar

Heisann! Hvis du kobler en swtich til en router må du passe på at du plugger ledningen fra modemet til switchen i UPLINK porten. Dette er somregel den siste porten på switchen. Det du i realiteten gjør er å STACKE switchen... Du må også passe på at du har stilt inn maskinen på å MOTTA ip adresse og at denne ikke er satt statisk fra før. Har du ikke tullet med disse instillingene står den på å motta og du skal ikke behøve å gjøre noe.

Lenke til kommentar
På de aller fleste modemer må du ha en router, og så kan du ha en switch om det ikke er nok kontakter i routeren, men har du brukt riktige typer kabler (Kryssede/ikke kryssede)

8336127[/snapback]

Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, men ifølge switchens bruksanvisning skal ikke det ha noe å si:

Ethernet-kablar kan vara antingen raka eller korsade beroende på om du ansluter till en enhet eller nätverksutrustning. Med funktionen Auto Uplink [TM] behöver du inte bekymra dig om detta, eftersom varje port på FS605 v2 automatsk konfigureras när du ansluter en enhets kanal.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...