Gå til innhold

hvorfor trur kristene på en jøde?

Anbefalte innlegg

Kristendommen gir avkall på de gamle lovene, det gamle testamentet gjelder ikke like mye lenger (det vil si, du velger om du vil følge det)

8341647[/snapback]

Jesus var ikke enig i følge bibelen, men dette blir vel utenfor trådens tema så vi trenger ikke diskutere det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kristendommen gir avkall på de gamle lovene, det gamle testamentet gjelder ikke like mye lenger (det vil si, du velger om du vil følge det)

8341647[/snapback]

Jesus sier du vil være den minste i himmelriket:

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

Hva er det den tråden handler om egentlig?

Hvorfor de Kristne følger en jøde?

Fordi Jødedommen, Kristendommen, og Islam er en og samme religion, bare litt forskjellige rettninger innen den.

Faen for et teit tema.

Hva hvis jeg var den første ateist i en verden hvor alle var jøder -- og at ateisme var oppkalt etter meg...

(Og at jeg for enkelhets skyld het "Ate".)

Ville jeg vært jøde eller Ateist?

Eller ville jeg vært ikke-jøde -- slik som jesus da må være ikke-jøde, med minde både jeg og jesus var jøder som ikke trodde på jødedommen..?

Jesus trodde tross alt at han var et alternativ til jødedommen...

8338025[/snapback]

Alle i verden er født Ateister. Det er ikke fordi de heter Ate, men fordi spedbarn ikke kan være Teister, siden de ikke har noe mulighet til å forstå et konsept som "Guder".

Ateisme= A(ikke)theo(Gud\Guder)ism(betegnelse for doktrine, system, teori, eller lignende). Altså er Ateisme at man ikke tror på noen Gud.

Siden å være jøde er en kulturell betegnelse som arves fra morsiden, så går det fint ann å være ateist og jøde. Faktisk er alle jøder, som alle andre, født som ateister.

Og Jesus trodde ikke han var et alternativ til jødedommen. Som sitert tidligere i posten "Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle".

Det man derimot kan si var at Jesus var en jøde som ville spre Jødedommen til ikke-jøder.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...