Twingy Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Hei! Har en ekstern harddisk, men for det første kommer jeg bare inn på den via root, men selvom jeg er root så kan jeg ikke legge inn noen filer? (Har FC2.. Ja er klar over at den er eldgammel, men har bestilt 5 ubuntu cd'er nå ) Takker for alle svar! Endret 8. april 2007 av Twingy Lenke til kommentar
kommers Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg tipper at grunnen til at du ikke kan skrive til den er at harddisken er partisjonert med f.eks. NTFS som filsystem, et filsystem du ikke har skrivestøtte for (kun lesestøtte) i FC2. For å få til dette må du installere et verktøy à la pakken ntfs-3g, men jeg vet ikke helt hvordan det er med backports etc til FC2, om du får det til. Det med at kun root har lese-tilgang kan du justere med noen ekstra parametre når den monteres (det gjøre kanskje automatisk når du plugger den i?). Ta en titt i /etc/fstab (guide her) og sjekk om du finner en oppføring der for disken, hvor du i kolonnen for options (evt hive med -o <dineoptions> om du pleier å montere den manuelt) legger til "umask=000," (umask=000 tilsvarer mask=777, dvs alle brukere har full skrive/lese/kjøre-rettigheter til partisjonen når den monteres) NB: Det er ikke sikkert du ønsker så liberale rettigheter pga mulig sikkerhetsrisiko, men det får du avgjøre selv. Alternativt, noe som er litt smartere (pga sikkerhet) er å bruke "umask=007,gid=<engruppeidher>" , der <engruppeidher> er gruppenummeret til en gruppe som kun de som skal ha tilgang til harddisken er medlem i. De som ikke er medlem får ikke tilgang til disken. Ofte har systemet en gruppe som kalles plugdev e.l. som omfatter brukere som skal ha tilgang til "pluggable devices". Du kan sjekke hvilke grupper du har på din maskin f.eks. med: less /etc/group for så å finne ut hvilken gid du vil bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå