Gå til innhold

Bare allmenn utdanning

Anbefalte innlegg

Hei der mennesker.

jeg har et spørsmål jeg undrer på om dere kan svare på, eller to da:

Jeg går nå på allmennfaglig skole for andre året (Tro det eller ei, med denne norsken).

Etter at jeg er ferdig med siste året allmenn vurderer jeg og ta en pause for og jobbe litt.

Spørsmålene er som følgende;

Kan jeg gjøre noe med min allmennutdanning uten og gå videre på skole?

Får jeg bruk for den?

Det der ble lit rot, men jeg har sniffet på korken

Håper dere skjønner hva jeg prøver og spørre om

MVH Meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er ganske enkelt at du i større eller mindre grad får bruk for allmenne fag dersom du ønsker å ta høyere utdannelse. Den er også, under gitte forutsetninger, et hjelpemiddel til å føre noenlunde intelligente diskusjoner om samfunn og vitenskap.

Du får imidlertid ikke noen yrkeskompetanse av å gå allmenne fag så det er relativt begrenset med jobbmuligheter dersom du ikke går videre. Regnskapsfaget på VGS gir visstnok kompetanse til å føre regnskap hos et regnskapskontor eller lignende.

Jeg vil si at svaret på spørsmålet ditt kommer an på hvor du legger listen. Du får ingen superjobb med kun allmenne fag, men det finnes jo eksempler på flinke folk som har kommet langt med bare ungdomsskole.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Dersom du er villig og litt "på hugget" skal det gå fint å skaffe seg jobb "uten" utdannelse.. her tenker jeg på yrker som ikke krever så utrolig mye mer utdannelse enn generell opplæring. kassadame er et eksempel, men det finnes masse annet også

men når du først har tatt allmenn er det dumt å bare gi seg der.. :)

er en fordel å bygge videre på det man har derfra :)

Lenke til kommentar

Husker dagbladet hadde en artikkel for en stund tilbake hvor de viste til statistikk fra arbeidslivet hvor de sammenlignet lønn for nøyaktig samme arbeid, men utført av grupper med kun grunnskole og de med videregåendeutdannelse (allmenne fag). Statistikken var ganske konklusiv at selv om du gjør samme arbeidet som en med kun grunnskole vil du tjene betydelig mer bare fordi du har fullført videregående.

Lenke til kommentar

Derfor så kan det jo være smart og fullføre den allmenne utdanningen og forhåpentligvis finne ut i løpet av det siste året hva du ønsker videre. Det er jo ikke noe problem og prøve og feile etterpå.

Anbefaler deg og gi litt innsats og gå inn for og fullføre allmenn utdanning for og ha en rekke større muligheter til videre utdanning og yrker..

Lenke til kommentar

Du burde i hvertfall fullføre VGS allmenne fag selv om du ikke vet hva du vil bli. Da slipper du å måtte fullføre VGS senere når du endelig har funnet ut hva du vil bli, og trenger generell studiekompetanse for å komme inn på studiet du ønsker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...