Gå til innhold

GRATIS Internett via mobilen! - En liten howto

Anbefalte innlegg

Testet dette i påsken nå. Det er tregt som f***, men til e-post, irc, browsing uten bilder, msn, etc. fungerer det strålende.

Utstyr:

* Netcom privat-abonnement eller tilsvarende

* Netcom kontantkort satt opp i Netcom Trådløs Familie sammen med privat-abonnementet

* Minst en (helst to) mobiltelefoner

* PC med mobiltilkobling (over bluetooth, IR, kabel e.l.)

Resultat:

* Gratis møkkatregt internett

* Sure folk hos Netcom :)

Forutsetninger:

* Det er gratis å ringe innenfor Trådløs Familie

* Det er gratis å sette over en mobiltelefon til innenlands fasttelefoner (samt mobiltelefoner i samme nett, men det er irrelevant)

Det overstående står på netcom sine sider og kan brukes om de blir brysomme.

Skjønner du tegninga alt? :cool:

Fremgangsmåte:

* Sett over telefonen med privat-abonnementet til start.no (tlf. 21405060)

* Sett opp en internettforbindelse over oppringt tilkobling via mobilen på laptopen

* Bruk nummeret til privatabonnementet som nummeret til tjenesteleverandøren

* start.no krever ikke brukernavn/passord

* Deretter kan privat-abonnementet settes tilbake og brukes som normalt :love:

Hurra for gratis internett!

Jeg har testet dette og fikk ingenting på regningen etter 20 timers internettilkobling (med mobilen i laderen samtidig som jeg var oppkoblet), men gir selvsagt ingen garanti.

Ser frem til å kunne være på IRC og MSN hele sommerferien :cool:

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser frem til å kunne være på IRC og MSN hele sommerferien  :cool:

8335454[/snapback]

Eller ikke, når du publiserer metoden og masse folk som gjør dette fører til at Netcom tetter hullet...

;)

8335522[/snapback]

Tenkte nøye gjennom dette, og fant ut at det faktisk skal godt gjøres. Om de sperrer overføring til ISP'er, er det bare å gå via enda et telefonnummer (hjemmenummeret ditt?), å sette en pris på overføring kan de ikke gjøre, da dette er gratis hos så godt som alle operatører, og det er i teorien lov å gjøre det jeg gjør... Dessuten har andre operatører (Telenor) liknende løsninger for gratis kommunikasjon mellom familiemedlemmer.

Om de likevel klarer å sperre det så finner jeg nok en annen måte å gjøre det på :) Bare vent.

Uansett har folket rett til å få vite det, så lenge operatørene fortsatt tar 20 hardt tjente kroner per #"/(¤("¤ megabyte, noe som er fullstendig horribelt.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Jeg kan surfe gratis med wifi hjemme hos meg! Kun betaler bredbånd-regninga. Synes det er tull det gothtec kommer frem! :hmm:

8335620[/snapback]

Dette er jo godt nytt for alle som har hytte rett ved siden av deg, da. Bra at man kan surfe gratis med wifi akkurat der. Kommer og bygger hytte i hagen din nå.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Fordi jeg stadig får spørsmål rundt ferietider, særlig påske :), om å forklare hvordan man går frem for å få til dette, skal jeg prøve å beskrive det mer detaljert...

Dette er mest praktisk med to telefoner, men du trenger egentlig bare to SIM-kort som er i trådløs familie eller en annen ring-gratis-til-hverandre-løsning. Et av SIM-kortene må kunne settes over til et fasttelefonnummer. Kortet som kan det blir herved referert til som SIM1, mens det andre kortet (f.eks. et kontantkort) er SIM2. Om du bruker én telefon for å gjøre dette må du altså bytte mellom SIM-kortene for å gjøre ting på det andre kortet.

SIM1: Sett over alle innkommende samtaler til 21405060 (start.no). Dette kan bl.a. gjøres ved å "ringe" #21#21405060 (ja, du skal ha de firkantene med i nummeret)

SIM2: Koble mobilen med dette SIM-kortet til datamaskinen din. Sørg for at telefonen kan brukes som MODEM og dukker opp på maskinen som et MODEM. Du må deretter legge til en vanlig, gammeldags oppringt forbindelse, IKKE GPRS ELLER LIKNENDE, og bruke telefonnummeret til SIM1 som operatørnummer.

SIM2: Koble opp forbindelsen. Du ringer nå gratis til SIM1, som igjen er gratis satt over til 21405060

SIM1: Omgjør det første punktet så du kan motta samtaler som normalt. "ring" *21* (ja, med stjerner)

Selv bruker jeg en Sony Ericsson G502, og når jeg kobler den til datamaskinen kan jeg bruke den som modem. Om jeg skrur på høyttaleren mens jeg bruker den som modem, vil jeg få den gode, gamle analoge skurringen oss gamlinger husker fra 28.8-dagene. Du må selv finne ut om din telefon kan brukes som modem og hva du trenger å gjøre for å få det til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dette smutthullet fant jeg i 1995, men jeg hadde i hvert fall vett til ikke å spre det. Snakk om å skyte seg selv i foten! Smutthullet kan tettes, men jeg har i hvert fall ikke tenkt å publisere løsningen her.

Jeg gjorde det forresten med bare ett simkort...

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Dette smutthullet fant jeg i 1995, men jeg hadde i hvert fall vett til ikke å spre det. Snakk om å skyte seg selv i foten! Smutthullet kan tettes, men jeg har i hvert fall ikke tenkt å publisere løsningen her.

Jeg gjorde det forresten med bare ett simkort...

Da får jeg gratulere dine fantastiske telefonskillz, siden du åpenbart var først i verden med dette. Fint at du har slik omtanke for andre hackere at du velger å ikke dele med deg. Det er slik flotte samfunn blir skapt.

Jeg tror ikke det er noen fare for at noen "tetter" dette "hullet" med det første. Den opprinnelige posten begynner å få grå hår og, som du selv sier, dette er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er noen fare for at noen "tetter" dette "hullet" med det første.

Kan du utdype?

Den opprinnelige posten begynner å få grå hår og, som du selv sier, dette er ikke noe nytt.

Er det virkelig nødvendig å holde på sånn?

Nei, jeg skriver ikke at de ikke KAN fikse det, og nei, jeg synes ikke det er en vanskelig oppgave å finne måter å gjøre det på, men jeg TROR ikke det er noen fare for at de rett og slett gidder.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Det var sikkert gratis å ringe seg sjølv.

Elles har Telenor tetta holet, ved at vidarekopling ikkje lenger er gratis. Det var heller ikkje gratis å bruke frifamilie, fordi samtalane innanfor frifamilie vart takserte som datatrafikk, noko som ikkje var gratis. Trikset til mia_tuk kom eg aldri på, så det fekk eg aldri prøvd.

Elles kan det nemnast at så lenge Telenor differensierte mellom "wap" og "web" kunne ein surfe for 10 kr. dagen ved å bruke wap-apn og stille inn nettlesaren til å bruke Telenor sin wap-proxy. Dette fungerte ikkje så bra, fordi wap-proxyen øydela mange sider, slik at dei vart uleselege. Men det fungerte fint med nettbankane (https). Dette kunstige skiljet vart det heldigvis slutt på, og no kan ein surfe ubegrensa (rett nok med redusert hastigheit etter å ha brukt over 200 MB/mnd) for 10 kr. dagen.

Lenke til kommentar
Elles har Telenor tetta holet

Netcom og? Surfet en god del i påsken. Ikkeno' på regningen på nettet...

Synes forøvrig det høres rart ut om det koster penger å sette over med Telenor. Hva hvis noen har lyst til å være drittsekk da?

Si jeg setter over mobilen til hjemmetelefonen, noen ringer meg, jeg legger på og vedkommende holder linjen åpen? Det går an til mange hjemmetelefoner, inkludert min. Skal jeg da betale for den overførte samtalen så lenge vedkommende finner det for godt å holde linjen?

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Bred gjennomgang og svar på alle spørsmålene kommer når alle de tre store har tettet smutthullet. Promise!

Lenke til kommentar

Pass på at forbruket gjerne ikkje vert oppdatert før det har gått fleire dagar. Eg fekk ei rekning på 2-300 kr. då eg prøvde dette med Telenor frifamilie. Sure pengar, som berre kunne førast på kontoen for toskeskap. Det gjekk i alle fall ikkje an å vere sur på Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...