sjanten Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 noen som vet om et program jeg kan sette til å konvertere? skal komprimere en del og! har ca 180 screenshots som tar over 400meg :sad: (1024*768) hvor mye plass bør de ta når de er ferdige? Lenke til kommentar
Fjelldal Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Bruk f.eks. Irfanview (http://www.irfanview.com) som har mulighet for batch convertion/rename til/fra de fleste billedformater. Hvert screenshot burde ikke ta mer enn ca 50-100 kB. [ Denne Melding var redigert av: Fjelldal på 2002-12-17 15:09 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 PaintShopPro har en fin batchkonvertingsfunksjon. http://www.jasc.com Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Screendumps bør konverteres til GIF, da tar de mindre plass. Jeg prøvde og fikk følgende: BMP 2,25 MB GIF 33,7 kB JPG 126 kB Det eneste minuset er at antall farger reduseres i GIF. Størrelsen vil variere etter detaljene i bildet. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Størrelsen på jpg avhenger selvsagt av hvor mye du komprimerer bildet... Lenke til kommentar
hce Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Quote: sjanten skrev (2002-12-17 14:38):noen som vet om et program jeg kan sette til å konvertere? skal komprimere en del og!har ca 180 screenshots som tar over 400meg :sad: (1024*768)hvor mye plass bør de ta når de er ferdige? Du bør konvertere til formatet PNG. Det er nesten identisk som GIF, men har ikke noe lisenstull knyttet til seg. Filene vil ikke ta mer enn ca 30kb per fil. Som program er jeg usikker, selv bruker jeg ACDsee til sånt. En gratis trial versjon finner du her. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Quote: Den 2002-12-17 16:39, skrev MagneH:Screendumps bør konverteres til GIF, da tar de mindre plass. Jeg prøvde og fikk følgende: Det er avhengig av hva motivet til skjermdumpen er. Fotografiske motiver med mange farger og mønster bør lagres i jpg. Gif/png egner seg best til bilder med store flater i 1 farge, Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 17. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2002 jeg vet _godt_ at filstørrelsen varierer etter hvor mye jeg komprimerer, men hovr mye bør den ligge på uten at kvaliteten blir helt ødelagt? har ifranview, men hvordan konvertere mange bilder i et løp? jeg vet om en masse programmer som lett kan konvertere et og et bilde, men det er alt for mye arbeid! (det blir ikke færre screenshots) Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Last ned trialversjonen av Paint Shop Pro, og kjør batchkonvertering (mange bilder i ett løp). Easy as pie. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Denslags oppgaver gjøres lettest i et skikkelig operativsystem. Uten vinduer, grafiske grensesnitt, og annet pek-og-klikk-amatørmessig tøys. :smile: $ convert bilde.bmp bilde.jpg Ja, så enkelt gjør vi store gutter det. Sleng på en for-løkke, *.jpg, osv. så får du konvertert alle bilder på harddisken, og gjerne en mail med beskjed om at arbeidet er ferdig. (Man får vel ImageMagick for Windows også.) LeD [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-12-17 22:27 ] Lenke til kommentar
mokkmokk Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 Om du allerede har irfanview, så gå til File --> Batch Conversion/Rename. Der kan du konvertere masse bilder i en smekk. Anbefaler PNG formatet overfor jpeg om det er screengrabs det er snakk om. Å laste ned ACDsee eller paint shop pro til å gjøre jobben er tull. Irfanview er mer enn kraftig nok til slike jobber. [ Denne Melding var redigert av: mokkmokk på 2002-12-17 23:20 ] Lenke til kommentar
tgrude Skrevet 17. desember 2002 Del Skrevet 17. desember 2002 BTW, acdsee gjør jobben også :smile: Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Quote: Den 2002-12-17 17:06, skrev GeeZuZz:Størrelsen på jpg avhenger selvsagt av hvor mye du komprimerer bildet... Jeg vet det, men hvis du øker jpeg-komprimeringen, vil tekst og smådetaljer bli uskarpe. Her er det snakk om screendumps, og jeg regner med at teksten skal være lesbar. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Det er som du skjønner mange muligheter. Photoshop har en kraftig batch-funksjon som i tillegg til å konvertere f.eks. lar deg resize bildet hvis de har dimensjoner større enn sånn og sånn. Batch-funksjonen ender opp som en egen snarvei som du f.eks. kan 'slippe' hele mapper oppå (uten å åpne selve Photoshop) og så tar den automatisk alt i den mappen og lukker programmet etterpå. Det er vel også mulig å sette opp så den 'overvåker' visse mapper og automatisk behandler bilder etterhvert som de blir lagret. Lenke til kommentar
Ravis Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Quote: Den 2002-12-17 16:39, skrev MagneH:Screendumps bør konverteres til GIF, da tar de mindre plass. Jeg prøvde og fikk følgende:BMP 2,25 MBGIF 33,7 kBJPG 126 kBDet eneste minuset er at antall farger reduseres i GIF.Størrelsen vil variere etter detaljene i bildet. Unisys har patent på LZW kompresjonsalgoritmen og en bør passe på at en benytter programvare som har gyldig lisens til å gjøre dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2002 Del Skrevet 18. desember 2002 Jeg bruker ACDSee 5 til å gjøre det. Jeg merker bare alle .bmp-filene jeg vil konvertere, og trykker konverter. Så velger jeg .jpg-format, pakkekvalitet og om jeg vil overskrive de gamle filene eller ikke. PS. screenshot's fra windows blir ofte mindre filstørrelse og bedre kvalitet om du velger .gif-format. Dersom det er screenshots fra spill så er nok .jpg best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå