Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva feiler meg?

monirha

Anbefalte innlegg

Hva feiler meg? :(

Dette er min 7'ende dag syk. Det begynte vel med influensa og litt vondt i halsen. Forrige søndag fikk jeg plutselig feber, var skikkelig dårlig. Jeg begynte å hoste som en galning og fikk ikke opp noen ting, gjorde sååå vondt! Halsen var så tett at mat kom ikke igjen, og frista heller ikke. Tirsdag og onsdag trodde jeg at jeg holdt på å bli frisk, ingen feber og følte meg litt bedre. Men hosten hang i, kjøpte hostesaft, som jeg tvinga i meg. Men alt som gikk ned halsen min vart kasta opp. Tilogmed varmt vann med honning. Kunn iskaldt vann holdt seg nede. Etter 4 dager helt uten mat og SVÆRT lite søvn. (15min her og der, sittende..la jeg meg ned, tetta alt seg) begynte jeg å merke det på kroppen. Torsdag kveld fikk jeg edelig time hos lege og jeg hadde en CRP på 70 og hadde bakterieinfeksjon i luftveien. Mente han ivertfall.. så ga han meg penicilin og sendte meg på dør. Etter 3 dager med penicilin virker det som det løsner bittelitt til tider. Men om nettene er jeg så tett og får problemer med å puste. Full panikk. i går fikk jeg i meg litt melon, appelsin og blomkålsuppe (uten blomkålbitene), men i løpet av natta kasta jeg opp litt av det og. Føles som det sitter så langt nedi brystet at jeg får ikke trekt inn nok luft for å hoste det ut. Jeg har blitt så svak og orker nesten ikke gå noen få meter. (har B12 mangel oppå det her igjen, hjelper ikke akkurat på)

Føler meg dopa og innbiller meg endel ting, selv om jeg vet at nå tuller jeg.. :ermm: Alikavel så fortsetter jeg. Men ivertfall. Feberen kom igjen på torsdag og ligger mellom 38,8 og 39.9. Dette er kun om kvelden. Har ny legetime på torsdag.

Er det normalt å ha feber så lenge?

Når går hosten min vekk?

Noen tips til å bli frisk?

jeg har det så vondt nå.. :cry: ryggen verker så jeg såvidt klarer å sitte. Hoster så magemusklene mine tror de har vært gjennom en skikkelig treningsøkt. Og spessielt vondt under venstre arm og skulderblad når jeg hoster eller beveger meg.

Beklager om det er rotete skrevet, jeg har ikke min beste konstentrasjon om dagen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det spørs om penicillin, som legen ga deg, er indikert for din type bakterieinfeksjon. Oppkast og utslett er meget vanlig for penicillinallergi, det kan gjør vondt, verre...

Feber er der så lenge du har en høy CRP (C-reactive protein) verdi, ta gjerne paracetamol for å dempe feberen.

Det har vært fint om du kunne opplyse: om du har hatt utslett i huden (spesielt i mageregionen), diare, svie ved urinering og plager i underlivet/andre steder i/på kroppen.

CRP er ikke en sikkert marker for infeksjon, ber om en procalcitonin test,

Hvis legen mener forsatt du har en infeksjon, kan du ber om Zitrocin ® (Azitromycin) som antibiotika; 250/500mg 1 til 2x per dag.

Det har vært fint om du har skrevet om diagonosen ved neste legebesøk

vaio ;)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Kan ikke se utslett, men har kraftig diare. Det fikk jeg etter å ha begynt med penicilinen. :( Føler meg lixom bare værre, etter den.

Nå er jeg veldig tungpusta, og avogtil lager det sånn gurgle/surkle lyder som kommer fra brystet, spesiellt om jeg ligger litt. Så lager lungene litt rare lyder, men når jeg var hos legen åpna lixom alt seg og han hørte ikke noe. Jeg hosta ikke EN gang når jeg var der.. er såå typisk. Men i bilen hjem hosta jeg like ille igjen. :mad:

Hosten varierer veldig mellom veldig tørr eller såpass slimete at jeg nesten kveles i slimet. Veldig seigt og gult.

Det gjør veldig vondt rundt skulderbladene og under venstre arm litt nedom brystet. Men tror jeg bare er stiv av hosting.

Fikk en sms fra en veninne i sta som har astma, hun mente det var en mulighet for at det kunne ligge bak en influense eller noe. Så har bestemt meg for å se hvordan det går i natt og se om jeg får legetime litt tidligere enn torsdag. Og da skal jeg be om en astma test, er kanskje ikke så dumt det jeg som røyker og ikke har hatt den beste formen det siste halve året.

Gjør forresten veldig vondt i korsryggen og, den holder meg snart ikke oppe lenger. Men det kan være en skade jeg har der..

Lenke til kommentar

Ikke min.. han har ikke så mye som stukket en pinne inn i kjeften min engang. Sendt meg hjem med sykemld og jaga meg ut av kontoret..

så jeg var på legevakta og de har det veldig travelt i påsken og sier jeg skal til fastlegen. :mad:

Har vært hos fastlegen flere ganger og han har sendt meg hjem og sagt jeg trenger hvile.. sist gang jeg var der mente han jeg innbilte meg alt. Var først på legevakta jeg fikk peniciclin..

Lenke til kommentar
Kan ikke se utslett, men har kraftig diare. Det fikk jeg etter å ha begynt med penicilinen.  :( Føler meg lixom bare værre, etter den.

Nå er jeg veldig tungpusta, og avogtil lager det sånn gurgle/surkle lyder som kommer fra brystet, spesiellt om jeg ligger litt. Så lager lungene litt rare lyder, men når jeg var hos legen åpna lixom alt seg og han hørte ikke noe. Jeg hosta ikke EN gang når jeg var der.. er såå typisk. Men i bilen hjem hosta jeg like ille igjen.  :mad:

Hosten varierer veldig mellom veldig tørr eller såpass slimete at jeg nesten kveles i slimet. Veldig seigt og gult.

Det gjør veldig vondt rundt skulderbladene og under venstre arm litt nedom brystet. Men tror jeg bare er stiv av hosting.

Fikk en sms fra en veninne i sta som har astma, hun mente det var en mulighet for at det kunne ligge bak en influense eller noe. Så har bestemt meg for å se hvordan det går i natt og se om jeg får legetime litt tidligere enn torsdag. Og da skal jeg be om en astma test, er kanskje ikke så dumt det jeg som røyker og ikke har hatt den beste formen det siste halve året.

Gjør forresten veldig vondt i korsryggen og, den holder meg snart ikke oppe lenger. Men det kan være en skade jeg har der..

8336012[/snapback]

Hei.

Astma gir sjelden symptomer som oppkast og feber.

Selv om Astma kan gi infeksjoner. Så skjer selve infeksjonen, før eller etter, et astma anfall. Det "leses ut som", etter hva du har beskrevet, at du ikke tåler penicillinen. Derfor kan du ber om medisin som jeg har nevt ovenpå.

Jeg anbefaler at du dra til legevakten ikveld for å orden dette.

Det er ikke greit og forsetter på en medisin du ikke tåler eller virker, spesielt når du merker "rare lyder" kommer under hver pust...

Indikasjonen for azitromycin, er at symptomene skal lettes senest etter 48 timer...

God bedring!

Vaio ;)

ps. Husk tilbake melding..

edit: litt leif her og leif der... :hrm:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

En vennlig påminnelse: Det er unødvendig å quote innlegget rett foran, spesielt når det er så langt som dette. Lange quotes er bare distraherende for de som skal lese tråden.

Man kan quote deler av et innlegg for å klargjøre hva man svarer på, og hvis det er poster mellom spørsmål og svar.

Jeg har redigert bort et sitat.

Geir :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg tilbake. Vart sendt til sykehus med pusteproblemer dagen etter jeg skreiv det siste innlegget. Der vart det tatt røntgen av lungene og diverse småtester.

Crp'en hadde steget fra 70 til 92.

Jeg var så fjern at jeg huska ikke hvilke medisiner jeg skulle spør etter. Men jeg fikk noen nye røde/kvite kapsler 500mg.

På røntgenbilde kom det frem at jeg hadde en kraftig lungebetendelse i venstre lunge :cry:

Nå har jeg gått på den nye penicilinkuren i en og en halv dag, og hoster opp så mye slim og skum at jeg snart blir sprø. Har ikke sovet et sekund i natt, hver gang jeg la meg ned hosta jeg. MYE! Hvor lenge varer denne hostinga?

Har litt feber i kveld, men ikke mye. I går var jeg nesten feberfri. :)

Jeg har fått et sånn rart trykk i ørene, propper på en måte. Hatt det i et døgn. Hva er dette?? :no:

Lenke til kommentar

hei..

Jeg tror dotten i ørene er pga hostingen. Ellers har du fått en moderat sterkt penicillin.. Har ikke du opplysed legen din om den diaren du fikk?

ps. Uansett takk for en lærerikt tråd... :thumbup:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Nei, jeg gadd ikke ta det opp når jeg leste på esken til penicilinen at dette var helt normale bivirkninger.

har nesten ikke sovet i natt, sov en halvtime og etter det bare hosta jeg. Hver gang jeg la meg ned kommer det sånn puttring/bobling i halsen og så begynner jeg å hoste. Er litt vanskelig å forklare, men er akkurat som det kommer noe opp halsen og gir litt slipp der og da begynner jeg å hoste. Lager sånn rar skurrelyd.

Veldig ubehagelig, men hoster jo opp mye skum og slim og det er litt godt.

Men når er det stopp på dette slimet/skummet?? har ca 7 dager igjen med penicilin. Begynner å bli så lei, har vært skikkelig syk i 11 dager nå.. :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...