KULtent Skrevet 8. april 2007 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) En ideologi må være idealistisk i forhold til vanlige normer. Liberalisme er frigjøring fra foreldete normer. :!: Det som en i dag ofte forbinder liberalisme med oppsto så vidt jeg vet under starten av industrialismen. I praksis kan en si at det markerer den endringen av mentalitet som måtte til for å kunne gjennomføre industrialismen. (Det er ikke tvil om at en stor del av industrialismen oppsto som følge av nye konstruerte behov og ikke egentlige behov, -en skapte etterspørsel.) Jeg velger å kalle dette en økonomisk frigjøring i forhold til økologisk ansvar. Det ble i samtiden betraktet som filosofi, men dette er nok ikke berettiget. Gjennom å betegne Liberalisme som filosofi, skapte en aktelse for den samtidige økonomiske makt. Tidligere hadde økonomien i mye større grad vært underlagt menneskelige og økologiske aspekt. Liberalismen er i så måte en omgåelse av de bestående normer uten annen berettigelse enn muligheten til å bruke ny teknikk. Industrialismen førte til store omveltninger og nye muligheter for mange mennesker, og er derfor på mange måter betraktet som en positiv omvelting. Dette bygger likevel på en ad-hoc tankegang, ikke egentlig filosofi. Liberalisme er vel egentlig frigjøring av usaklige normer, derfor er det heller ikke rart om organiserte former for liberalisme er spesielt utsatt for sabotasje fra mer og mindre skjulte usaklige nettverk. Den autoritære norm bruker ideer for å skape sin makt, den underordner ideer og idealisme. Dette er slik jeg ser det det samme som det hebraiske ordet satanisme, som betyr motstand. Endret 8. april 2007 av KULtent Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. april 2007 Del Skrevet 9. april 2007 Reglene for posting her på Politikk og Samfunn sier klart at tråder skal definere problemstillingen for diskusjon, og at tråder uten en klar problemstilling vil bli flyttet til Såpeboksen. Trådstarter skal få en sjanse til å reise et emne for diskusjonen, ellers stenges tråden og innlegget flyttes til Såpeboksen i henhold til reglene. Innleggene som diskuterte bildet har ingenting med førstpostens innhold å gjøre og blir slettet. Og med mindre trådstarter kan forklare bildets relevans for topic, vil det også bli fjernet. Geir Lenke til kommentar
KULtent Skrevet 10. april 2007 Forfatter Del Skrevet 10. april 2007 Reglene for posting her på Politikk og Samfunn sier klart at tråder skal definere problemstillingen for diskusjon, og at tråder uten en klar problemstilling vil bli flyttet til Såpeboksen. Trådstarter skal få en sjanse til å reise et emne for diskusjonen, ellers stenges tråden og innlegget flyttes til Såpeboksen i henhold til reglene. Innleggene som diskuterte bildet har ingenting med førstpostens innhold å gjøre og blir slettet. Og med mindre trådstarter kan forklare bildets relevans for topic, vil det også bli fjernet. Geir 8341972[/snapback] Jeg tror dagens mennesker har en meget stor evne til å oppfatte kommunikasjon, dette går langt utover det vi kaller IQ. Faktisk brukes en større del av hjernen ved relligøs aktivitet enn ved aktivitet som kan måles gjennom som stor IQ. Evne til å kutte ut det som ikke kan aksepteres som logisk i en seriell tanke er en bestandel av god IQ, selv om dette ofte inskrenker hjerneaktiviteten eller også kan betraktes som en naturlig eller konstruert hjerneskade. Dersom en er impulsiv, eller prøver å åpne nye tankebaner, er en ikke usaklig. Det er lett å tro noe slik i en tid hvor de fleste er fonøyd med å gjengi dannede meninger. Jeg ønsker derfor å snu lidt på "bevisbyrden" i dette tilfellet. Dersom noe er usaklig, bør en kunne beskrive hva som er usaklig. Dersom jeg skal analysere mitt eget innleg vil jeg betrakte overskriften som det mest usaklige, for hva har "bare helt liberalt" med liberalt å gjøre. En hver med lidt sunne asosiasjoner ville umiddelbart tenke koffert, de færreste politikk. Inlegget er dermed spesielt provoserende for mennesker som dyrker sin egen overfladiskhet. Tilbake til bildet som egentlig er en gul klistrelapp hvor jeg krotet noen ideer angående konkurransen om Asplunds bibliotek i Stokkholm. Library står for meg som et teoretisk symbol for det frie ordet, men hva med praksisen. I hvor stor grad er det kontroll av media. Moderator er selv et eksempel her. På min lille gule lapp tegnet jeg både satelitt og Ericsontelefoner. Vi kan uten vanskligheter betrakte begge deler som en integrert del av et bibliotek. Selve biblioteket er redusert til en form underordnet funksjon, nesten som en del av et landskap. Min lille gule lapp gjenspeiler i så måte i forbløffende grad vinnerforslaget i konkurransen. Men jeg deltok ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå