Gå til innhold

Eg tenker å kjøpe meg Nikon D200

Anbefalte innlegg

Som emnet seier tenker eg å kjøpe meg Nikon D200. Det eg lurer på er kva tilleggsutgifter eg må rekne med i tillegg til sjølve kameraet. Kva Blitz bør eg ha osv. Eg har sett litt på D80, men "hjulet" på toppen skremmer meg litt (sjå bilete.. Eg har tatt mykje bilder med filmbasert speilrefleks og liker å ha full kontroll på blenderopning og lukkartid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ha full kontroll over alle instillingene på D80 men D200 er laget for å gjøre det raskere og enklere. Det har flere knapper med en funksjon istedet for knapper med flere funksjoner.

Minnekort er blitt utrolig billige så det er knappest en utgift å regne med. En god minnkortleser kan være praktisk, så slipper du å tappe batteriet i kameraet mens du laster inn alle bildene.

Blitz:

Den innebygde er fin som fill flash.

SB-400 for enkel bruk.

SB-600 for trådløs bruk og mer avansert bruk.

SB-800 hvis du vil ha det beste.

Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super hvis du ikke må ha Nikon og vil spare litt penger.

Hvis du har objektiver fra før så regner jeg med at du trenger et vidvinkelobjektiv på grunn av crop faktoren.

Ellers trenger du ikke mer enn det du trenger til det analoge kameraet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Hva slags fotografering har du tenkt å drive med? Sport, landskap, arkitektur, portrett, studio, gatefoto, dyr,....

Viktig for å anbefalle utsyr.

8334637[/snapback]

Sport, landskap, litt arkitektur, portrett, gatefoto og dyr.

Eg er litt usikker på ”beskyttet mot tilfeldig fuktighet og støv”når det gjeld D200. Når eg ikkje har all verdas med penger vil eg gjerne ha noko som tåler dårleg vær. Fins det tilsvarande kamera å annbefale som tåler litt meir fuktighet?

Eg har ingen objektiver frå før untatt dei til det analoge. Eg vil jo ha eit kamera som likner mest mogleg på eit analogt kamera.

Er det nokre andre kameraer som anbefalast?

Lenke til kommentar
Eg har sett litt på D80, men "hjulet" på toppen skremmer meg litt

8334458[/snapback]

Kan du utdype litt - hvorfor skremmer et programhjul deg?

Pentax K10D er verdt å se på, om du ikke alt har objektiver som passer til Nikon.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hva slags fotografering har du tenkt å drive med? Sport, landskap, arkitektur, portrett, studio, gatefoto, dyr,....

Viktig for å anbefalle utsyr.

8334637[/snapback]

Sport, landskap, litt arkitektur, portrett, gatefoto og dyr.

Eg er litt usikker på ”beskyttet mot tilfeldig fuktighet og støv”når det gjeld D200. Når eg ikkje har all verdas med penger vil eg gjerne ha noko som tåler dårleg vær. Fins det tilsvarande kamera å annbefale som tåler litt meir fuktighet?

Eg har ingen objektiver frå før untatt dei til det analoge. Eg vil jo ha eit kamera som likner mest mogleg på eit analogt kamera.

Er det nokre andre kameraer som anbefalast?

8335453[/snapback]

En god standardzoom er det første jeg ville sett på( for landskap, arkitektur og gatefoto). Tamron 17-50f/2,8 er et meget bra objektiv, til en billig penge. Den er også lyssterk nok til portretter. Ellers kan du gå for 17-80 linsa som kommer med kameraet. Veldig bra i forhold til pris.

Til sport bør du gå for en lyssterk telezoom med raskest mulig fokusering. Sigma 50-150f/2,8 eller 70-200f/2,8 er bra alternativer. Koster rundt 6-8 tusen.

Til portretter, ville jeg gått for Nikkor 50f/1,4 eller 85f/1,8, men er ikke et must, siden de andre objektivene( utenom kitlinsa hvis du tar den) er ganske lyssterke.

En SB600 vil være et bra valg av blitz.

Minnekort: Sandisk Extreme III. Personlig foretrekker jeg mange kort med maks 2Gb.

Stativ: Manfrotto 055PROB+M488RC2 kulehode

For dårlig vær er det greit å ha regntrekk til kameraet. Personlig bruker jeg StormJacket.

Om du har dårlig råd, ville jeg heller gått ned fra D200 til D80, enn å kjøpe billig optikk.

Det er hvertfall mitt råd...

Lenke til kommentar

Du skriver ikke noe om hva slags analogt kamera du har. Du er vel klar over at du kan bruke disse videre på digitalt av samme merke ??

Lenke til kommentar

Du skriver ikke noe om hva slags analogt kamera du har. Du er vel klar over at du kan bruke disse videre på digitalt av samme merke ??

8336146[/snapback]

Faktisk ikkje. Eg har eit Canon-kamera. Det var faktisk godt å høyre. :dribble:

Eg får vel heller skaffe meg eit Canon-kamera då.

Lenke til kommentar
Kanskje Canon EOS 30D er tingen? Er det nokre andre eg bør ta i betraktning?

8347505[/snapback]

Hvis det er et gammelt Canon kamera du har( med FD fatning), vil ikke linsene kunne brukes på EOS kameraer uten adapter.

Hvis du går for Canon 30D( genialt kamera), står jeg ved mitt forrige innlegg ang. optikk. Eneste er at Canon har bedre utvalg av linser( de har b.a. 4 stk. 70-200 modeller).

Lenke til kommentar
Faktisk ikkje. Eg har eit Canon-kamera. Det var faktisk godt å høyre.  :dribble:

Eg får vel heller skaffe meg eit Canon-kamera då.

Hva slags Canon-kamera er det du har da, med hva slags optikk? Hvis du bare har et veldig billig Canon-kamera med kit-optikk vil det ikke være så mye å ta med seg, da kan du også vurdere andre merker. Men om du har en del bra optikk, lønner det seg selvfølgelig å satse på Canon videre.
Lenke til kommentar

Ikke akkurat noe som bør tippe kameravalget i den ene eller andre retningen det der nei... Jeg lurer fortsatt på hvorfor programhjulet på D80 skremmer deg... Ingen tvinger deg til å bruke programmene. Om du vil kjøre helmanuelt er det bare å sette kameraet i "M".

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Eg har sett litt på D80, men "hjulet" på toppen skremmer meg litt

8334458[/snapback]

Kan du utdype litt - hvorfor skremmer et programhjul deg?

8335842[/snapback]

Fordi eg er vane med at det er der eg stiller inn lukkartida.

Uansett trur eg eg skal gå for D80 med Tamron 17-50f/2,8 objektiv og SB-400-blitz. Korleis er forresten det kameraet når det gjeld støv og fukt?

Edit: Kva med stativ?

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Korleis er forresten det kameraet når det gjeld støv og fukt?

8351547[/snapback]

Ikke noe bedre eller værre enn andre kameraer i den prisklassen, vil jeg si. Jeg har hatt min D80 nå i et halvår og merker ikke noe til støv. Det har kanskje ikke værtetningen til Pentax K10D, men det er solidt skrudd sammen, og har nå tålt både sludd og regn uten å ta skade.

Tror heller ikke du vil ta deg lang tid til å venne deg til brukergrensesnittet. D80 har to kommanduhjul på høyre side, ett på forsiden som du betjener med pekefingeren og ett på baksiden som du betjener med tommelen. Disse brukes til å stille lukkertid og blenderåpning i manuell modus, og du venner deg fort til det (Selv bruker jeg mest blenderprioritert automatikk og stiller bare blenderåpning og evt. eksponeringskompensering hvis det er mye lyse flater i bildet). Vil si det er en bedre løsning på å stille lukkertid enn et kommandohjul på toppen, siden du kan stille lukkertiden samtidig som du beholder grepet på kameraet og kan se gjennom søkeren.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Sånn ang. lukkertid og blender.

Hvis du ser på bilder sånn ca der du ville hatt tommelen og pekefingeren er det to "taggete" hjul som er ca bygget inn i kamera. Der stiller du blender og lukkertid (respektive hjul). D200 bruker så vidt jeg vet samme løsning for akkurat dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...