Gå til innhold

Beste Flac spiller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du gode høyttalere\headset og et godt lydkort hører du stor forskjell på de aller fleste sanger. Du trenger ikke hi-fi produkter, men porta-por og realtek holder nok ikke.

Men mot 320kbps MP3 er forskjellen ganske liten i mange tilfeller, selv om du fort hører det på hvor "kraftig" lyden er.

Det er mye mer punch i lyden fra flac\wav enn fra mp3 filer.

320kbps rippet fra CD med LAME encoder høres riktig bra ut det også, så skal du ha noe på mp3 spilleren\mobilen er det beste alternaltiv som regel.

Det er dessuten svært få spillere som støtter flac. iPod har en uoffisiell firmware som kan spille av flac, men den kommer ikek fra apple..

Så hører man forskjell?

Det vil jeg tro er individuellt. Kjenner en som bare laster ned 128kbps mp3 filer fordi han vil spare mest mulig plass. Han _påstår_ han ikke hører forskjell, men hvem vet.

Lenke til kommentar

Problemet med flac er at det tar en del større plass. På det systemet jeg spiller på nå, tviler jeg sterkt på at jeg kan høre forskjell på flac og 160kbps MP3.

Jeg prøvde litt flac i går, ripping og encoding. Encodingen er rask og fin. :)

Tenkte jeg skulle prøve når jeg fant ut at Winamp støtter det. Fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Om en hører forskjell er egentlig ganske enkelt. Hør samme sang med FLAC og med MP3. Om en er bekymret for at en hører forskjell for at en vet en spiller FLAC kan en jo ta en liten blindetest med en kompis. :)

8337370[/snapback]

Man bør nok også teste det med et allright anlegg. Tror nok ingen hører forskjell på Sony ørepropper man kjøpte for 169 på Expert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...