Gå til innhold

Venn av meg skal ha kamera - 4000-7000 kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et hvilket som helst fra Nikon, Canon, Pentax eller Olympus som han synes er behagelig å holde i og liker brukergrensesnittet til. Bildekvaliteten er bra uansett.

Modeller som er verdt å se på er i hvert fall Nikon D40, D50 og D70s, Canon EOS 350D og 400D og Pentax K100D. Har ikke helt oversikt over hva Olmpus har i det prissegmentet.

Lenke til kommentar
Han har ikke mye efaring innen dette området, og det har ikke jeg heller. Han sier han vil ha et Canon eller Nikon kamera, helst Canon. Har sett på Canon EOS 400D. Syns det virket ganske bra.

8333958[/snapback]

Pussig hvordan folk som ikke har erfaring på død og liv skal ha Canon eller Nikon. Hvis en har et mer åpent sinn og ikke er forutinntatt så er sjansene langt større til å gjøre et godt kjøp.

EOS400D er et bra kamera. Det er kameraene fra alle de andre produsentene også. Men, bevares - vil han ha en Folkevogn Golf fordi naboen har det så........

Lenke til kommentar

Skal han ikke bruke mer enn 7000 kroner, ville jeg gått for et Nikon kamera med 18-70 objektiv. Mye bedre en Canon sin kitlinse.

En D70s med 18-70 koster vel rundt 6 tusen, og da har han penger til en bag og minnekort.

Lenke til kommentar
Pussig hvordan folk som ikke har erfaring på død og liv skal ha Canon eller Nikon.

8334021[/snapback]

Hvis man ser på hva som annonseres rundt om i media, er det kanskje ikke så rart at de som ikke har erfaring først og fremst tenker på Canon og Nikon?

8334158[/snapback]

Ja, det er kanskje en spiral en kommer inn i. Canon og Nikon tjener masse penger på sine helt ordinære nybegynnermodeller og bruker masse penger på å fortelle "hvor bra de er". Andre produsenter havner i skyggen selv om de har kameraer som overgår f.eks. Canon EOS400D eller Nikon D40 på pris eller finesser. Men slik er vel folk flest. Det er jo en grunn til at Telenor f.eks. er størst på adsl selv om de slett ikke er billigst eller tilbyr størst hastighet. De selger på merkenavn til de som ikke setter seg inn i hva de kjøper.

Lenke til kommentar
[Ja, det er kanskje en spiral en kommer inn i. Canon og Nikon tjener masse penger på sine helt ordinære nybegynnermodeller og bruker masse penger på å fortelle "hvor bra de er". Andre produsenter havner i skyggen selv om de har kameraer som overgår f.eks. Canon EOS400D eller Nikon D40 på pris eller finesser. Men slik er vel folk flest. Det er jo en grunn til at Telenor f.eks. er størst på adsl selv om de slett ikke er billigst eller tilbyr størst hastighet. De selger på merkenavn til de som ikke setter seg inn i hva de kjøper.

8334240[/snapback]

Jeg tilhører en av de dumme, kjedelige, som betaler "for mye". Uten å starte noen lang "Stjelenor mot alle de billige" diskusjonene så var jeg svært takknemlig i dag da ISDN-telefonen min knelet kl 14. Respons fra feilmelding til Telenor 5 min etterpå, hjelp med feilsøking og jeg var oppe og gikk igjen. Joda, jeg er sikkert teit og tilbakestående, men litt lesing av ymse diskusjoner på nettet har fortalt meg at de billigste leverandørene sjelden er spesielt god på kundeservice.

Men dette skal ikke være noen tråd om telefoniløsninger. JEG har valgt trauste gamle Nikon og er kjempefornøyd med det. Flere viktige grunner: Først og fremst har jeg oppdaget at objektivene er vel så viktig som tekniske finurligheter i kamerahuset. Og bruktmarkedet for Nikon er enormt - jeg har fått mange flotte objektiv brukt - og greid å selge diverse kit-objektiv uten problem. Dernest kan jeg sammenligne prisen på Nikon-utstyr i mange forretninger her i byen - konkurransen er stor. Og utvalget av 3.parts leverandører er stort. Og se her på forumet - antallet som har erfaring med Canon og Nikon ser foreløpig ut til langt å overstige andre merker. Dermed kan jeg lettere få råd.

Det er godt mulig at Olympus, Pentax og Sony (??) lager like bra eller bedre dSLR som Canon og Nikon. Men for mange av oss vil tilgjengeligheten av utstyr, prisnivå på brukt og mulighet for support på nettet veie tyngre enn "tekniske" fordeler til mindre leverandører.

Lenke til kommentar

Inntrykket mitt er at 90% av de som aldri har holdt et speilreflekskamera vil ha Canon. 95% av disse nevner antall megapixel som det store fordelen ovenfor Nikon. 70% av disse vet ikke at antall megapixler ikke har noe å si for kvaliteten ved skjermoppløsningen, men at det er ved store utsnitt eller store utskrifter at megapixler kommer til nytte.

Canon er det merket som har desidert mest reklame, både i TV og tidsskrifter.

Det er jo dette som gjør at uvitende vet hva de vil ha og "trenger."

En annen grunn er jo; "jamen det er jo sikkert en grunn til at så mange sportsfotografer bruker Canon, dte er jo best, derfor skal jeg også ha det."

Grunnen til at sportsfotogarfer har det er hastigheten på bildene og det gode utvalget Canon har i USM objektiv.

Man kan aldri helt sikkert si at Canon er bedre enn Nikon, eller motsatt, mne jeg håper bare ikke at alle kjøper Canon på grunn av "at alle har det" slik at Prisene hos andre mekrer blir høyere, noe som resulterer i overgang til billigere merke; Les Canon, og når Canon er det eneste stående produsenten at de høynder prisene for å tjene cash.

Jeg var en slik en selv før jeg faktisk var i en fotobutikk å så 350D og D50 sammen. Pappa gjorde slik at det endte med Nikon D50, og jeg husker at jeg var ganske sur fordi jeg ikke hadde kjøpt 350D. I dag er jeg glad han gjorde det.

Jeg håper bare at de som lager tråder på dette forumet har et åpent sinn, og ikke spør hva de trenger når de vet at de ikke blir fornøyde før noen sier at et Canon kamera er det beste valget.

Lenke til kommentar
Men, bevares - vil han ha en Folkevogn Golf fordi naboen har det så..

Nå er jeg (og) litt "biased" her, men det er absolutt et godt poeng! Har selv et par venner/bekjente som har 350D (så jeg har fått lekt med det), og det er flere elementer ved kameraet som gjør at jeg 1.5 år etter innkjøp av min Pentax, bare har blitt mer og mer fornøyd med valget mitt.

Selv brukte jeg ca 2 måneder på å finne et kamera jeg skulle bli fornøyd med. Mye av den tiden ble brukt på forum, som her, for å lese om brukernes erfaring - og ikke bare om det aktuelle kameraet. Folks erfaringer er ofte viktigere enn meningene.

Det er jo en grunn til at Telenor f.eks. er størst på adsl selv om de slett ikke er..

Just my point, men du tok'n først. Det er dessverre mange mennesker som handler på impuls p.g.a. kunnskapsmangel hos leverandører som ikke fortjener pengene, men som virkelig har råd til å markedsføre seg.

Respons fra feilmelding til Telenor 5 min etterpå, hjelp med feilsøking og jeg var oppe og gikk igjen.

Ja, det finnes solskinnshistorier hos Telenor også, men for de av oss som ofte må hjelpe deres kunder når sola ikke skinner.. Kjenner en verden der himmelen ikke så ofte er skyfri som den burde være. For å være positiv; fortsett sånn Telenor, det gjør en del av oss freske penger på. :roll:

Et godt argument for "de store" merkene er som Dykker'n sier, større tilgjengelighet på objektiver og annet utstyr - som de fleste (mange) aldri skaffer seg likevel.. Men det er jo alltid greit å ha muligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...