Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1990 VW Polo : Motor fusker ved dårlig vei

Anbefalte innlegg

Heisann! Har en 1990 polo, (den siste med det gamle karosseriet). Det er en 1,3i (injection), og går egentlig som en kule. Generelt sett.

Jeg merket nå på en langtur (fredrikstad - oslo) and motoren begynner å fuske med engang jeg kjører på ujevn vei, slik at det rister litt i bilen. Det skjer også hvis jeg akselererer hardt fra første gir. Hvis jeg gir bånn gass fra 2-3 eller 4 merker jeg ingenting.

Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal begynne å lese etter feil jeg. Er ikke så flink med biler, data er mere min greie, men jeg er ikke redd for å skru på bilen. Har også en haynes bok om den.

Hvis det er noen som har litt erfaring med denne bilen eller dette problemet ikke vær sjenert!

Bilen har gått 163000 og ble eu-godkjent forrige høst.

Med vennlig hilsen

Steffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om fuskingen, motoren mister all kraft en liten stund, noen sekunder, jeg gir full pinne, og etter en liten stund går den som normalt igjen. Dette er jo ikke noe stort problem på rett motorvei, men i byen og oppoverbakker er dette skummelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mulig du har kontaktfeil i noe, eller at det er tenningsmodul som er defekt, har vært borti noen "døde" biler der man har kakket forsiktig i tenningsmodulen og dem har livnet til noen få sekunder. Er det noen lamper som kommer opp når dette skjer?

Lenke til kommentar

Heisann! Takk for svar! Nei, ingen lamper i det hele tatt. Verken ladelys eller oljelys kommer på. Før når det har skjedd og jeg har måttet la motoren dø ut har de vanlige lysene kommet på når motoren stopper eller teningen nettopp har blitt skrudd på.

Teningingsmodulen er coilen? Har sjekket at alle disse ledningene sitter men det kan jo være brudd på disse uten at jeg vet dette sikkert før jeg tester dem... Kan kanskje teste dette med motstands funksjonen på ett multimeter?

I vinter skjedde dette uten at jeg tydlig så en sammenheng med ujevnt underlag, men det skjedde som regel alltid etter 5-600 meter kjørt, den stoppet, også hang jeg på starteren i noen sekunder (10 sekunder somregel), og da gikk den fint hele veien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei dette er en tenningsmodul, tror denne er den du skal ha men er ikke helt sikker på din motorkode, du kan enkelt finne dette ut på Link: Mekonomen ved å trøkke inn ditt reg.nr under knappen 45.000 reservedeler, tenningsmoduler finner du i kategorien reservedeler: tenningsdeler

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Denne eller kontaktfeil er det eneste jeg kan tenke meg kan være feil på med dine symptoner, føler du ledningene fra giveren i fordeleren finner du denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...