Gaydar Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 BAC Moped - Lastebil - Bil Alle som skal endre retning eller krysse skal vente i en sånn situasjon som dette. Dette er ganske grunnlegende egentlig Lenke til kommentar
hanvar Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Det er ingen spesifikk rekkefølge det skal kjøres 8630033[/snapback] Dette er selvsagt helt riktig! Slike situasjoner er det mange av i trafikken hver eneste dag - derfor må man ganske riktig samarbeide med øyekontakt, fart osv. Alle har vikeplikt for hverandre og derfor må en eller annen ta initiativ til å kjøre først. Ikke mer komplisert enn det.. Derfor blir riktig svar på oppgaven at alle har vikeplikt for hverandre. Samme prinsipp som når man kjører mot en innsnevring i vegen der det bare er plass til en bil om gangen (innsnevring på begge sider). En av førerne må nødvendigvis kjøre først - normalt den som er nærmest eller den som kommer i størst fart. Egentlig litt irriterende situasjoner dette, særlig når alle stopper opp og bare ser på hverandre. Det er med andre ord helt umulig å gi en fasit på hvilken rekkefølge det skal kjøres i - ganske enkelt fordi det ikke finnes en fasit når alle har vikeplikt for hverandre.. Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) Tåpelig innlegg "slettet". Endret 30. desember 2007 av Barely dead Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 100 svar og 2500 visninger senere kan vi vel konkludere med at det er opp til hvem som kjører først....? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Men hva skjer om f.eks mopeden begynner å kjøre, og bilen ser ikke det, og begynner også å kjøre, og mopeden treffer bilen i siden. Hvem får skylden da? Blir mopedisten det. Den som kjører først bør passe ekstra godt på. Lenke til kommentar
oyvindeid Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg holder på å ta en test på zensor.no, som er langt bedre enn teoriproven.no. Dessverre skjønner jeg ikke hvordan det skal kjøres på dette bildet. Greit nok, svaret på hvem som har vikeplikt er greit, det er jo alle, siden alle får noen på sin høyre side. Men hvordan skal det da kjøres? 8333400[/snapback] Hei folkens! Ja rekkefølgen er B A C.. Ja alle har i teorien vikeplikt for alle... men i praksis... Siden C kommer fra tverrgående vei, blir C kjørende til sist, da dette skaper mest flyt i trafikken.. A må vente på B grunnet at A kommer til å krysse banen til B... Er ingen klare regler for dette som jeg kommer på i farten... Mvh Trafikklærer Lenke til kommentar
nymo Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Har lært at i fastlåste situasjoner er det den som tar initiativet først som skal kjøre. Lenke til kommentar
oyvindeid Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Har lært at i fastlåste situasjoner er det den som tar initiativet først som skal kjøre. 8768023[/snapback] Helt riktig at noen må jo ta initiativet... men kjedelig om alle plutselig gjør det;) så letteste er om man stort sett følger en slik rekkefølge... en slik situasjon ville jo aldri skjedd, om man hadde klart å lese hva som var på vei til å skje, og at da bil B bare kjører... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 en slik situasjon ville jo aldri skjedd, om man hadde klart å lese hva som var på vei til å skje, og at da bil B bare kjører... 8778458[/snapback] Hæ? Det skjer jo kvar einaste dag. Lenke til kommentar
jeeeez Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Slike kryss ser man SVÆRT sjeldent... Og sannsynligheten for at akkurat 3 biler kommer fra hver sin vei er utrolig liten... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Hverken krysset eller situasjonen er skjeldne. Der det ikke er forkjørsvei og kryss, noe det er mye av både i byene og på landet og litt trafikk så oppstår denne situasjonen både titt og ofte. 1 Lenke til kommentar
oyvindeid Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 en slik situasjon ville jo aldri skjedd, om man hadde klart å lese hva som var på vei til å skje, og at da bil B bare kjører... 8778458[/snapback] Hæ? Det skjer jo kvar einaste dag. 8778921[/snapback] jaaa.. det skjer ofte... men ville ikke skjedd om vedkommende i bil B hadde sett situasjonen 2 sek før... og løst hele... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hvordan hadde det løst noe som helst om personen på mopeden hadde sett situasjonen tidligere? Skulle han bare turet rett fram og fått personbilen i sida? 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Slike kryss ser man SVÆRT sjeldent... Og sannsynligheten for at akkurat 3 biler kommer fra hver sin vei er utrolig liten... 8789509[/snapback] Jeg har tre slike kryss mellom meg og jobben. Om morgenen og ettermiddagen står det biler i kø i alle retninger, så jeg vil si at slike situasjoner oppstår hele tiden, T-kryss uten skiltet vikeplikt finnes overalt i sentrale strøk rundt om i landet. Som sagt over så har alle vikeplikt for hverandre, så folk må sørge for å ta initiativ til å kjøre om det stopper opp. Så snart en gjør det vil resten løse seg om høyreregelen følges. "Tverrgående vei" osv... er uinteressant, blir det sammenstøt her er det kun høyreregelen som vil avgjøre skyld, og er det mer enn en part blir det vanskelig å gi noe annet enn skyldeling. 1 Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Hvordan hadde det løst noe som helst om personen på mopeden hadde sett situasjonen tidligere?Skulle han bare turet rett fram og fått personbilen i sida? 8798409[/snapback] Han hadde ikke trengt å stoppe helt opp. Jeg gjør det slik ofte, ser at det kommer til å låse seg, ser jeg at ingen av dem kjører får jeg øyekontakt og kjører rolig forbi. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Øyekontakt er nøkkelen til løsningen og vil mest sansynlig være forskjellig fra gang til gang. Derfor går jeg ikke med på noe standarsvar på hva som er rett rekkefølge i en slik situasjon. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Hva mener dere man kan tolke ut fra øyekontakt? Hvordan ser øynene ut når man har tenkt å kjøre, og hvordan ser de ut når man har tenkt å vente? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Man ser etter reaksjon fra førerne i de andre bilene, har ikke sjåføren sett deg så vil han mest sansynlig ikke stanse heller og eventuelt selv forbryte seg mot andre han har vikeplikt mot. Om du ikke har skjønt det enda så er det ikke øyeundersøkelse det dreier seg om men en bekreftelse på at man er sett og kanskje en reaksjon på om vedkommende har tenkt og kjøre eller vente. Vanskeligere er det ikke. 1 Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Poenget mitt er at man kan ikke tolke noe særlig ut av å ha øyekontakt. Jeg kjenner en som ble ble kjørt ned av en annen. Han andre hadde stoppet, og de hadde øyekontakt, men plutselig kjørte bare han andre likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå