Gå til innhold

Hvordan skal det kjøres her? (bilde inkl.)


Rognalf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Riktig rekkefølge er B A C. Har opplevd denne situasjonen mange ganger i mitt første år som bilist.

8334250[/snapback]

Kan du begrunne den uttalelsen?

 

Eg er enig med Perpyro.

8335716[/snapback]

 

Jeg bor i Stavanger, fordi som er kjent med krysset ved clarion og folken på løkkeveien. Jeg mener det er B A C som ville vært gjelende der?.. ellers blir det øyekontakt., men jeg mener bestemt det er riktig ;)

Lenke til kommentar

Er enig i B A C.

 

Begrunnelse:

A skal svinge til venstre, og har ingen kjøretøyer til høyre for seg som han har vikeplikt for. Ergo er A på vei ut i krysset, og vil ikke stoppe for B(motgående trafikk som han får vikeplikt for) før han har blokkert krysset for C.

 

C vil dermed måtte stoppe og vente på at krysset er klart (dvs. at A har kommet seg ut av krysset. Når C ser at krysset er/vil bli blokkert på denne måten skal han stoppe _før_ han kjører ut i den kryssende veien, for ikke å blokkerer annen trafikk.

 

B observerer at C har stoppet pga. at krysset er blokkert av kjøretøy som har vikeplikt for B. Dermed skal B kjøre først, selv om han i utgangspunktet har vikeplikt for C.

 

C får med andre ord ikke utøvd sin forkjørsrett over B fordi C har vikeplikt for A.

 

 

Ikke alltid det går så smooth som forklart her, men jeg er ganske ofte i tilsvarende situasjoner som dette, og såfremt A og B er forholdsvis erfarne så går dette som smurt.

 

PS: Etter min mening er det dette som er regelen! Det er IKKE slik at alle må stoppe og enes om hvem som skal kjøre først... :nei:

Endret av Rincewind76
Lenke til kommentar

Det beste man kan gjøre er å konstatere at alle har vikeplikt og ta det derfra.

Når dere sitter der og hventer på hverandre er det i hvertfall ingen som har tid til å sitte og fundere på hva som er mest riktig eller ikke.

Den ene kjører og de to andre venter-> problem løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet var nå hvem som har vikeplikt, og heldigvis ikke "hvem skal kjøre først?", eller "hvordan blir rekkefølgen?" :)

 

Grunnen til at så mange stryker er nok først og fremst for lite lesing, men jeg tror også det har mye å gjøre med irrelevante/dårlig formulerte spørsmål/svar spørsmål.

Lenke til kommentar
Grunnen til at så mange stryker er nok først og fremst for lite lesing, men jeg tror også det har mye å gjøre med irrelevante/dårlig formulerte spørsmål/svar spørsmål.

8340777[/snapback]

Hvis man blir forvirret av dårlig formulerte spørsmål, vil man nok slite i trafikken også. Det er viktig at man har trafikkreglene klart for seg, da det vil komme forvirrende situasjoner, til og med situasjoner der man må bryte vikepliktreglene, slik som i eksemplet til trådstarter. Da er det greit at man ikke får ville innfall som å begynne å rygge.

Lenke til kommentar
Grunnen til at så mange stryker er nok først og fremst for lite lesing, men jeg tror også det har mye å gjøre med irrelevante/dårlig formulerte spørsmål/svar spørsmål.

8340777[/snapback]

Hvis man blir forvirret av dårlig formulerte spørsmål, vil man nok slite i trafikken også. Det er viktig at man har trafikkreglene klart for seg, da det vil komme forvirrende situasjoner, til og med situasjoner der man må bryte vikepliktreglene, slik som i eksemplet til trådstarter. Da er det greit at man ikke får ville innfall som å begynne å rygge.

8341167[/snapback]

Joda, men eit par spørsmål er unødvendig vanskelege. Du kan tolke dei på forskjellige vis, utan at nokon av dei er feil.

Lenke til kommentar

Jepp.

Det eneste som kan være usikkert er om bil C skal til høyre eller rett frem da det i enkelte situasjoner kan være vanskelig å forstå utifra bilens posisjon og vanskelig å se blinklys.

Men vil si at 9 av 10 ganger jeg er i en slik situasjon så går dette uten noen problemer.

Lenke til kommentar

Du kommer ikke ofte opp i situasjoner der alle sitter og lurer på hva trafikkreglene sier, og sitter stille og venter på hverandre. En eller annen ville uansett bare kjørt etter noen sekunder, og dere andre må bare bruke øynene og ikke smelle i sida på ham. I den virkelige verden, hvertfall. Men det hjelper jo ikke stort når du MÅ svare riktig på teorien.

Endret av Bitex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett det riktige svaret på denne fra fasiten og begrunnelsen for det.

I denne situasjonen så må alle bryte vikeplikten for å løse knuten.

Veldig ofte er det øyekontakt, situasjonsforståelse, kjøretøyplassering osv som bestemmer hvordan trafikantene handler her.

Situasjonen er søkt da den ikke viser fart bilene har inn mot krysset eller gir annen informasjon om situasjonen.

Hva er forresten svaralternativene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...